Szilárda

Rock me, Amadeus

2006.01.26. 00:00

Programkereső

Lehet-e születése 250. évfordulóján bármi újat mondani Mozart életművéről, személyiségéről? Aligha. A nagy zeneszerző az elmúlt évszázadokban szinte mitikus figurává vált.

A zenetörténeti tények és a meseszerű elemek sajátos keveréke jellemzi a Mozarttal kapcsolatos közbeszédet. A szélesebb közönség számára mindegy is, mi igaz, mi nem. Ki-ki megtalálja az életműben a maga számára legvonzóbb dallamokat. Mozart zsenialitása aligha mérhető, más zeneszerzőkkel való összehasonlítása pedig hiábavalóság. Azt azonban bizton állíthatjuk, hogy a népszerűség és a művészi igényesség Mozart életművében egészen egyedülállóan találkozik. A jelenség közismert: van, akinek a mobiltelefonja cseng Papageno pánsípját mímelve, esetleg lovagias ügyekről szólva közhelyszerűen idéz a Regiszter-áriából, mások munkahelyi túlterheltségük kapcsán emlegetik, hogy "Figaro itt, Figaro ott", vagy csak a híres praliné csomagolásáról néz rájuk a komponista fizimiskája. Megint mások kisebb vagyont szánnak rá, hogy a salzburgi fesztiválon jegyhez jussanak, vagy átszellemülten hallgatják a legújabb felvételeket.

E sokrétű népszerűség láttán nem csoda, ha az évforduló alkalmait kihasználva Mozart zenéje kapcsán minden rendű-rangú közszereplő elmondja a véleményét a világról, saját szerepéről, személyiségéről. Ezen még akkor sem érdemes keseregni vagy felháborodni, ha olykor joggal tesszük fel a kérdést: mi közünk van mindehhez nekünk, a publikumnak vagy súlyosabb esetekben akár Mozartnak? Ha új ismeretekkel nem is leszünk gazdagabbak az évfordulón, arra viszont szinte rákényszerülünk, hogy átgondoljuk viszonyunkat a zenéhez, a komponista számára fontos témákhoz és az ünnephez.

Az ünnepléshez - különösen ha nemzetünk egy nagy fiáról vagy egy jeles történelmi eseményről van szó - nálunk általában a magasztosság, a méltóság, de legalábbis a komolyság fogalma társul. A bécsi és salzburgi Mozart-ünnepségek egyik legszembetűnőbb jellemvonása ugyanakkor a játékosság, mi több, az irónia. A plakátokról, programfüzetekről vagy egy kissé "ázott" Wolfgang Amadeus néz ránk, vagy árnyképe úgy jelenik meg, mintha vörösborral ejtett volna valaki véletlenszerű foltot a papíron. Nehéz eldönteni, hogy jó-e ez így. Önmagáért való viccről van szó csupán, vagy esetleg arról, hogy a kommunikációs szakemberek tudják: a mai világban, amikor már semmi sem szent, az általános ingerküszöb métereket emelkedett, a magasztosság unalomba fullad, a méltóság inkább nevetség tárgya, és csak a polgárpukkasztás képes eljuttatni a mégoly komoly üzeneteket is a közönséghez?

Az üzenet azonban kétségkívül átgondolt és komoly. Az év tizenkét hónapján át tizenkét különböző, a zeneszerző életéhez kapcsolódó témát állítanak a figyelem középpontjába. Az első A csoda: hogyan születhet ilyen tehetség a Földre, lehet-e a transzcendencia kirekesztésével gondolkodni a kis Wolfgang szárnypróbálgatásairól, aki "Az üvegházban színes kövekkel" játszva - a második téma - szembesül kora társadalmával, a féltő, ugyanakkor a csodagyerek képességeit pénzzé is tevő családdal. A gyerekeknek szóló rendezvények különös hangsúlyt kapnak, nem titkolva a legfőbb mondanivalót: a zenei nevelést nem lehet elég korán elkezdeni. A Felkelés/Kitörés témakör a társadalmi konvenciókkal, a megcsontosodott hatalmi struktúrákkal szembesülő Mozartról, de még inkább a rögtönzés, az új gondolatok szabadságáról és mindennapos szükségességéről szól, míg a negyedik súlypont Bécs, a zene fővárosa címmel a városmarketing klasszikus szerepét tölti be. Az életrajzokból tudjuk, hogy Mozart sokkal inkább kedvelte Prágát, mint a császárvárost, ilyen programkínálat mellett azonban aligha vehetjük rossz néven a kegyes csalást. A május A szerelemről szól, a fél évet pedig A szépség más címmel annak elemzése zárja, hogy helyes-e napjainknak a megjelenésre, a külső szépségre összpontosító szemlélete.

El Mozarttal! a hetedik téma, amely a zeneszerző elfeledett pályatársait, ellenségeit helyezi a középpontba, teret engedve a kétkedésnek: biztos-e, hogy valóban olyan kitűnő az, amit a közízlés annak gondol. A Művészet kenyér nélkül ciklus arra keres választ, hogy van-e értelmezhető összefüggés a művészi és az anyagi siker között. Szeptemberben a Mágia játszik főszerepet, amely Mozart misztikus vonzalmait, szabadkőművességét, istenhitét elemezve a láthatatlan világ fontosságára utal. A távolba tekintés képessége, a mások iránti kíváncsiság mint a nagyság záloga jelenik meg októberben, míg az év utolsó két hónapja az Apoteózis és a Befejezetlen Mozart címet viseli. A halál és a halhatatlanság viszonya, a Requiem Lacrimosa-tételének drámai töredékessége állandó inspiráció és újjászületés forrása is egyben, ami nemcsak az ausztriai programok közreműködőit hatja át. A jubileum alkalmából, a szervezők felkérésére írott művek persze azt hivatottak bizonyítani: 2006 voltaképp csak a többi Mozart-év nyitánya.

A kereszténydemokrata osztrák kancellár - nem összekeverve a politikai és ízlésbeli konzervativizmust - bátran odaáll az "alternatív" Mozart-portré mellé. Jól tudja: akarva-akaratlanul az ünnepségek Ausztriáról is szólnak. A Mozart-év formabontó előadásai, rendhagyó megjelenése mögött óriási szaktudás, rengeteg munka, világos koncepció húzódik meg. Ha a szerkesztők ilyen mély tartalmat tudnak és mernek adni a programoknak, akkor bátran megengedhetik maguknak a vizuális könnyedséget. Így senkinek sem támadhat rossz érzése, ha A varázsfuvolára igyekezvén a néhány éve elhunyt osztrák énekes, Falco régi slágere üti meg a fülét: Rock me, Amadeus!

További információk:

www.mozart2006.net
www.mozart.com
www.salzburgfestival.at
www.vienna.info/hu
www.mupa.hu
www.btf.hu
www.mozartpraha2006.cz

SALZBURG

JANUÁR 27-ÉN tudományos Mozart-kongresszus kezdődik. A zeneszerző szülővárosa 38 operaprodukciónak, 55 ősbemutatónak, 260 koncertnek, 55 Mozart-misének ad otthont. Lesz 8 kiállítás - egyszerre lesz látható az összes eredeti Mozart-portré -, 10 további kongresszus, 120 gyermekprogram. A SALZBURGI ÜNNEPI JÁTÉKOKON - július 23-tól augusztus 31-ig, tehát egy hathetes periódusban - bemutatják Mozart mind a 22 operáját a 11 éves korában komponált Apollo és Hyacinthustól az érett művekig. Tíz színielőadást és 67 koncertet tartanak. VIVA MOZART! címmel január 26-án kiállítás nyílik az Új Érseki Rezidenciában. Első ízben lesz látható Mozart 1-es Köchel-jegyzékű művének kézirata. A FELÚJÍTOTT MOZARTEUMOT, s benne az új, Kleine Festspielhausnak nevezett koncerttermet a zeneszerző születésnapjának előestéjén a Figaro házasságával nyitják meg. Január 27-én, az emlékév hivatalos megnyitóján Nikolaus Harnoncourt vezényli a Bécsi Filharmonikusokat. BEST OF MOZART címmel 29 hangversenyt rendez az év során a Mozarteum együttese és a Salzburgi Kamaraszólisták.

BÉCS

A DOMGASSE 5. SZÁM alatt található Mozart egyetlen, máig fennmaradt lakása, ahol legboldogabb éveit töltötte 1784-87 között. A felújított ház három emeletén, ezer négyzetméteren várja a látogatókat lenyűgöző kiállításával. A THEATER AN DER WIEN musicalszínház 2006-ban Mozart an der Wien néven Mozart Operaházza változik. 80 előadást tartanak itt, az első az Idomeneo lesz január 27-én. AZ ALBERTINÁBAN, a Da Ponte Intézetben Mozart-kiállítás nyílik. PETER SELLARS amerikai sztárrendező 2006 őszén szervezi a New Crowned Hope elnevezésű fesztivált. A fesztivál központi témái: Átváltozás (A varázsfuvola), Kibékülés (Titusz kegyelme), Emlekezés (Requiem). A STAATSOPER január 10-én mutatta be a Cosi fan tuttet, január 18-án a Don Giovannit, január 21-én A varázsfuvolát, január 23-án pedig a Figaro házasságát. December 5-én a Requiemet adják elő, a Várszínházban lesz a Szöktetés a szerájból premierje. A VOLKSOPER a Titusz kegyelmét mutatja be, a Wiener Kammeroper korai Mozart-műveket állít színpadra, a Schönbrunni kastély bábszínházában A varázsfuvolát tűzik műsorra.

BUDAPEST

A MŰVÉSZETEK PALOTÁJÁBAN január 27-től 29-ig tart a Mozart-ünnep. Az előcsarnokban kiállítás nyílik Mozart Magyarországon címmel. A Nemzeti Hangversenyteremben 27-én este a Camerata Salzburg lép pódiumra Sir Roger Norrington vezényletével. AZ OPERAHÁZBAN január 27-én Mozart-nap lesz. Napközben a nézőtéri büfében szól a zene, este a Don Giovannit játsszák. A MAGYAR TELEVÍZIÓ január 27-én bekapcsolódik az Európai Műsorszórók Szövetségének 24 órás Mozart-születésnapi nemzetközi televíziós közvetitésébe. A LISZT FERENC KAMARAZENEKAR négy koncertből álló Mozart-bérlete a Zeneakadémián február 3-án indul. A DANUBIA SZIMFONIKUS ZENEKAR február 7-én ad Mozart-koncertet a Zeneakadémián Héja Domonkos vezényletével. A BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁLON március 26-án a Mozarteum zenekara lép fel a Művészetek Palotájában. Március 19-20-21-en bemutatják Mozart három, da Ponte librettójára készített operáját Kovalik Balázs rendezésében a Millenáris Teátrumban. Megszólalnak Mozart vonósnégyesei és Zaide című operája március 27-en a Zeneakadémián a Rádiózenekarral.