Konrád

Négy napon át: IX. Making New Waves Fesztivál

2007.01.14. 00:00

Programkereső

Az idén február 15. és 18. közé esik az újhullámos fesztivál, amely ezúttal egy Alvin Lucier darabról, az 1969-ben született I Am Sitting In A Room kapta a nevét. A fesztivál sztárvendége az Arditti vonósnégyes.

A IX. Making New Waves Fesztivál címadó darabjában az akusztikus tér zenei minőségei kelnek életre. És ez, vagyis a zenei tér a vezérfonala az egész fesztiválnak. A műsor különféle tereket - akusztikus, virtuális, földrajzi stb. - mozgásba hozó zeneműveket, installációkat, műhelyeket tartalmaz, amelyek alkalmat nyújtanak arra, hogy új formájukban csodáljunk meg olyan jelenségeket, mint az akusztikus, illetve elektronikus visszacsatolás, a rezonancia, a fáziseltolás vagy az egymástól nagy földrajzi távolságokra található zenei kultúrák találkozása.

A sztárvendég Arditti vonósnégyes méltán világhírű, játékuk kiemelkedő virtuozitásról, precizitásról tanúskodik. Nem véletlen, hogy több száz darabot írtak számukra 1974-es megalakulásuk óta. Elsősorban a kortárs és korábbi 20. századi művek avatott előadóiként váltak ismertté. Az együttes nevéhez számos zeneszerző – köztük Cage, Carter, Kurtág, Ligeti vagy Stockhausen – vonósnégyesének bemutatója fűződik. Február 17-ei, Trafó-beli műsorukon szerepel többek között Marco Stroppa Spirali című darabja, amely az elektronika segítségével hozza mozgásba a vonósnégyes által játszott zenei anyagot.

Az Arditti vonósnégyes diszkográfiája jelenleg 130 CD-t tartalmaz. Fennállásuk óta számos díjjal tüntették ki őket. Több alkalommal elnyerték a Deutsche Schallplatten-díjat, és hozzájuk került a Gramophon Award a legjobb kortárs zenei felvétel kategóriában 1999-ben (Elliot Carter) és 2002-ben (Harrison Birtwistle). A nagy presztízsű Ernst von Siemens Zenei Díjat 1999-ben nyerték el zenei életművükért.

a559f143-cb67-4e56-acc5-98419870f22e

A koncertprogramot zenei installációk és kreatív zene műhelyek egészítik ki. Bár a zene létrejöttének, megszólalásának elengedhetetlen feltétele a fizikai tér, mégis a köztudatban az idő, az események, folyamatok ideje az, ami inkább hallható, míg a tér, a valós tárgyak világa vizuálisan tapasztalható. A 20. században számos zeneszerző próbálja újra hallhatóvá tenni, a zene számára új jelentéssel megtölteni a fizikai teret úgy, hogy a zenei forma kialakításához segítségül hívja a geometriát, a földrajzot, az akusztikát vagy az elektronikát. A két előadás is bizonnyal sokakat érdekel majd: egyrészt a fesztivál-címadó szerző, Alvin Lucier, másrészt Yannis Kyriakides beszél a Zeneakadémián a konvencionális előadásmód alternatíváiról.

(2007. február 15-18. Trafó Kortárs Művészetek Háza, Zeneakadémia - IX. Making New Waves Fesztivál; km.: Arditti vonósnégyes, Marco Stroppa (élő elektronika), Alvin Lucier, Yannis Kyriakides, Johannes Kretz (laptop performer), Florian Hoelscher (zongora), MAE sound basics)