Alfréd

Szól a Bartók…

2007.01.29. 00:00

Programkereső

Ha a Magyar Rádió weblapján rákattintunk erre a pár szóra, néhány másodperc múlva felhangzik a Bartók Rádió élő műsora. Míg a két másik közszolgálati csatorna hallgatottsága az éterben lényegesen nagyobb, mint az egyetlen magyar klasszikus zenei adóé, az interneten körülbelül ugyanannyian hallgatják a Bartókot, mint a Kossuthot vagy a Petőfit, méghozzá Kanadától Ausztráliáig.
dbc1e192-6bc8-4d73-88b5-022ffe65bb3c

Szól a Bartók… Pár hónap alatt volt alkalmam megtapasztalni, mitől is szól, és azt is, mekkora csoda, hogy még szól egyáltalán, s hogy ilyen színvonalon. Ám akik legjobban szeretik és legtöbbet hallgatják, azok tudják igazán, mi mindenen kellene javítani. Ötletekben nincs hiány. A személyes hang sokkal eredményesebben közvetítheti a klasszikus zene és értékes jazz, az irodalom és a kultúra más ágainak kincseit. Fontos, hogy ha a hallgató rákapcsol a Bartókra, ne úgy érezze magát, mint egy múzeumban, merev kulisszák között. (Van-e élőbb, mint egy Mozart-opera?) Fontos, hogy érezze: olyan emberek készítik a műsort, akik számára az élet legfontosabb dolga a jó zene, az irodalom, a kultúráról való igényes, értelmiségi beszéd, ugyanakkor a mában élnek. Az sem mellékes, hogy a Bartókon megszólaló hang intelligens és hibátlan, a hangzás pedig technikailag is professzionális, korszerű és vonzó legyen.

Megkíséreljük még jobbá tenni a közkedvelt Muzsikáló reggelt és délutánt. Elevenebb párbeszédre törekszünk a műsorfolyam egyes elemi között. Megpróbáljuk átmenteni a legértékesebb ismeretterjesztő műsorainkat. Méltó módon emlékezünk a Kodály-évfordulóról. Egy igazi rádiós műfaj: tematikus nap keretében ünnepeljük Monteverdi Orfeójának 400. születésnapját, amelyben az Orfeusz-téma számtalan zenei és az irodalmi adaptációja mellett szó esik az opera születéséről, Monteverdi korának tudományos felfedezéseiről, a túlvilági utazásról, a szerelemről és a művészet hatalmáról.

Bár a közrádiót általában idősebbek hallgatják, a Bartók a fiatalok előtt is szeretné szélesebbre tárni az ajtót. Felelevenítjük a vasárnap délelőtti élő gyerekkoncert hagyományát. Mesejáték és gyerekpáholy várja a kisebbeket. A kicsit nagyobb korosztályt a számítógépen keresztül is „megtámadjuk” (úgyis állandóan a monitor előtt ülnek). Honlapjainkon nemcsak érdekes információkat találnak majd, hanem a műsorszerkesztésbe és -készítésbe is szeretnénk bevonni őket. Nemsokára indul a Fidelióval közös nyereményjátékunk, s talán egy „szappanopera” is.

Minderre nyilván megvan a pénzünk is… Nem éppen. A kulturális paradigmaváltás innen sokkal drasztikusabban látszik, mint a zenetudomány elefántcsont-tornyából. A Magyar Rádió történetének talán legnagyobb létszám-leépítése előtt áll, szigorú gazdálkodásra kényszerül, s ezzel párhuzamosan mindhárom csatornáján a műsorstruktúra megújítását tervezi. Közben lassanként fel kell készülni a digitális rádiózás korszakára. Az új hallgatói szokásokhoz való alkalmazkodás tanulóideje is megkezdődött.

Mission impossible. De azért megpróbáljuk.

Farkas Zoltán
zenetörténész, a Bartók Rádió főszerkesztője

(A Fidelio 2007. februári számának Prelűdje)