Luca, Ottilia

"A mi korszakunk a teljesség kora után következik"

2007.12.03. 00:00

Programkereső

Ortega y Gasset jellemezte így az első világháború utáni huszadik századot a Tömegek lázadásában mint olyan korszakot, amely a megelőző évtizedek pozitivizmusa, technikai és szellemi fejlettségébe vetett megkérdőjelezhetetlen hite után következett.

Fischer Iván

Művészi szempontból azonban a bizonytalanság, a hanyatlás, az ismeretlen érzése már az öntudatos tökéletesség hétköznapjaiban megszületett, hogy azután az első világháborúban részben felfalja, részben átalakítsa Európa civilizált kulturális optimizmusát.
Egyik legismertebb és legmélyebb képviselője ennek a folyamatnak Mahler művészete, amely a magyar kulturális életben egyre nagyobb teret hódít. A Fesztiválzenekar és Fischer Iván a népszerű hagyománnyá szilárduló, szeptemberi Budapesti Mahler Ünnep mellett újabb bizonyságát adta ennek Mahler II. szimfóniájának felvételével, amely a közelmúltban Gramophone-díjat nyert. Fischer Ivánt Mahlerhez fűződő kapcsolatáról kérdeztük.

- Az előadóművész szakma 19. századi megszületése jónéhány versenyt és díjat hozott létre önnön értékének mérésére. Ön sem először részesül a Gramophone elismerésében. Valójában mekkora hatalma van egy szakmai díjnak? Kiterjed a koncertjegyekben és eladott lemezekben mérhető részletekre is, vagy inkább a társadalmi kommunikáció egyik fontos formája?

- Én addig foglalkozom intenzíven egy lemezfelvétellel, amíg az elkészül. Ez egy hosszú folyamat, amely a műsor kialakításától egészen addig a pillanatig tart, amíg jóváhagyom a kész felvételt. Nagyon örülök a megtisztelő díjaknak, de keveset értek az eladással kapcsolatos kérdésekhez.

- A zenekar repertoárját, programját, személyes elkötelezettségét tekintve van-e valamilyen különös jelentősége annak az Önök számára, hogy ezt az elismerést éppen Mahler- felvétellel vívták ki?

- Nagyon sokat dolgoztunk ezeken a felvételeken, a Budapesti Fesztiválzenekar életében ez évekig tartott. Mahler szimfóniáit nemcsak itthon, hanem számos turnén játszottuk el, mielőtt felvettük volna, és ez a hatalmas, de élvezetes munka igen sokat jelent a zenekar tagjainak és személy szerint nekem is, mert nagyon szeretjük ezt a zenét. Ezért rendkívül örülünk annak, hogy a mi Mahler-felvételünknek ítélték a Gramophone-díjat.

- A Gramophone-díj a Mahler Ünnep kialakuló hagyományával, Mahler művészete iránti mély elkötelezettséggel párosulva nem rejti-e magában azt a veszélyt, hogy specialistának kiáltják ki? Kényelmetlen lenne ez az Ön számára?

- Mi csak a dolgunkat végezzük: zenélünk. Nem változtat ezen az, hogy valaki specialistának tekint egyes zenei területeken. A kilencvenes években Bartók-lemezeink sok nemzetközi díjat kaptak, és akkor több országban olvastam azt, hogy mi Bartók-specialisták vagyunk. Most örülök annak, hogy ennyire odafi gyelnek a mi Mahler-játékunkra, de a tevékenységünkön ez semmit sem változtat.

- A Mahler Ünnep kezdeményezésekor mennyire látszott ígéretesnek a budapesti közönség reakciója? Mennyire volt várható, hogy egy ilyen rendezvény otthonra találhat éppen Budapesten? Él-e az itteni közönségben egyfajta Mahlerkultusz?

- Azt lehet mondani, hogy az egész világon Mahler-kultusz van, ahol csak járok, mindenhol imádják az emberek ezt a zenét. Ez a hullám talán később jutott el Magyarországra, de itt is kialakulóban van Mahler különleges népszerűsége. Ha ebben mi is segíthettünk, akkor már nem dolgoztunk hiába.

- Milyen sajátos vonatkozásai lehetnek Mahler művészetének, amelyek a száz évvel későbbi hallgatóságot fogékonnyá teszi az ő áradó szimfonikus lírájára, bonyolult zenei eszközeinek megértésére?

- Gustav Mahler a legnagyobb zsenik egyike, akinél a ritka zeneszerzői szakmai tudás egyedülállóan személyes mondanivalóval párosul. Mahler azért népszerű ma, mert ebben a személyes mondanivalóban az emberek saját érzéseikre ismernek, és zenéje azért olyan erős hatású, mert csodálatosan van megírva.

- Beszélne-e jövőbeli terveiről - akár Mahlerrel, akár nélküle?

- Legközelebb Ravel- és Prokofjev-műveket adunk elő Budapesten és egy európai turnén, majd Rossini műveiből veszünk fel egy lemezt december elején.