Valér

Fidelióra várva

2008.06.26. 00:00

Programkereső

Június közepe van, a vizsgaidőszak közepe-vége, az emberek a nyaralásra készülnek – és a színházi-operaházi szezonok is véget érnek lassacskán, hogy átadják a helyüket a fesztiválok sokaságának. A laikus akár azt is hihetné, hogy most a muzsikusok is hátradőlnek egy kicsit. Pedig dehogy.
53566efc-2242-44c3-9e88-3e1202c410f6

Most, amikor ezeket a sorokat írom, épp a Müpában rendezett Wagner-napok közepén járunk: már sikerrel vagyunk túl a két vadonatúj produkció bemutatóján, de még néhány nappal innen az igazi nagy erőpróba, a teljes Ring négy operájának négy egymást követő napon történő előadása előtt. Szinte a lehetetlenre vállalkoztunk muzs ikustársaimmal – és hálás vagyok a sorsnak, hogy olyan kollégákkal dolgozhatok együtt, akikkel ez a monumentális erőpróba rövid időn belül hangzó valósággá válhat. A hosszútávfutó érezheti így magát az utolsó kilométereken, vagy, hogy időszerűbb legyek, a válogatott focista élete meccsén, a 80. perc tájékán. Már látja a célt, s bízik a sikerben – de minden maradék erejére szüksége van ahhoz, hogy el is érje.

S ahogy a sportolók, úgy a muzsikusok sem nagyon dőlnek hátra egy-egy sikerrel vett futam után. Ami engem illet: számomra jelenleg nem létezik más feladat, mint ez a négy előadás. De biztos vagyok benne, hogy néhány órával azt követően, hogy az Istenek alkonya utolsó taktusai is kicsengtek a Nemzeti Hangversenyterem falai között, már az Operaház szezonnyitó bemutatóyja, a Fidelio jár majd a fejemben. A múlt csak annyira érdekel, amennyiben tanulságot tudok levonni belőle a soron következő feladatokhoz. A sikereknek persze, hogy örülök, de a babérok nem arra valók, hogy az ember kipihenje magát rajtuk – azokat a fejünkön kell hordanunk és nem egyéb testrészünkön! A Fidelio a zene- és operairodalom egyik legnagyobb alkotása, amelyet idehaza érthetetlen módon elhanyagoltak az utóbbi évtizedekben. A recept és a feladat mindenesetre hasonló lesz, mint a Wagner-produkciók esetében volt: szeretném ötvözni több évtizedes Fidelio-tapasztalatomat a hazai muzsikusok tudásával. S az már csak hab a tortán, hogy épp a Beethoven-opera nevét viselő újság hasábjain hívhatom meg Önöket az új évad első bemutatójára, a Fidelióra. Találkozzunk októberben!

Fischer Ádám
karmester, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója
(A Fidelio Súgó 2008. júliusi számának Prelűdje)