Bernadett

In memoriam Lamberto Gardelli

2008.07.05. 00:00

Programkereső

Amikor néhány napja a kezembe került a CD, arra gondoltam, végre egy olyan album, ahol Lamberto Gardelli olasz zeneszerzők dalműveinek kórusrészleteivel mutatja meg, mennyire mestere volt a karvezetésnek is. Most, hogy a lemez meghallgatása után a klaviatúra elé ültem, hogy ajánlót írjak, a naptárra tévedt tekintetem és eszembe jutott, hogy a kiváló dirigens éppen tíz esztendeje, 1998 júliusában halt meg Münchenben.
1b693e00-ec1f-4c97-bdad-88b4ba9fb42f

Gardelli 1959-től 1995-ig egy kisebb időt leszámítva folyamatosan vezényelt Magyarországon, olykor huzamosabb időt eltöltve fővárosunkban. Jómagam 1973-tól követhettem nyomon munkásságát, sőt egy rövid ideig munka-kapcsolatban is álltunk.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a jelen írás tárgyát képező albumon szereplő tizennégy részlet közül négyet leszámítva élő előadáson vagy lemezen valamennyit hallhattam.

Számomra tán a legemlékezetesebb Rossini Mózesében a harmadik felvonás fináléjában a címszereplő imája, amely a felvételen különleges bensőségességgel, ihletetten szólal meg. Gardelli karizmatikus átlényegüléssel vezeti az együttest, tolmácsolásukban a zene nyugalmat, megbékélést áraszt. A dirigens idehaza koncerten és az Operaházban is vezényelte a dalművet, sőt irányításával lemezfelvétel is készült.

Sorrendben másodikként A végzet hatalma Gvardian-jelenetét és a Rataplan-kórust említem. Ez a két jelenet és a Nabucco, az Otello, a Trubadur, a Machbeth és az Aida egy-egy kórusrészlete ékes bizonyítéka annak, hogy a Maestro a múlt század második felének egyik legautentikusabb Verdi-dirigense volt.

Úgy gondolom, esetünkben nem érdemes a kórustételeket egyenként elemezni, mivel ezek a dalművek csak egy-egy részletét jelentik. Összességében viszont okkal állapíthatjuk meg Gardellinek a részletekre is odafigyelő abszolút stílusismeretét, a zene iránti elkötelezettségét, a tételek hangulatának hiteles megszólaltatását.

Puccini és Donizetti operáinak (Turandot, Pillangókisasszony; Lammermoori Lucia, Don Pasquale) kórusrészleteit most hallottam Gardelli dirigálásában először, e tételekre is igazak a fenti állítások.