Luca, Ottilia

Hogy csinálják az osztrákok?

2009.06.23. 11:27

Programkereső

A világ legjobb előadóinak segítségével, autentikus környezetben, közvetlen közelről tapasztalható meg Haydn zsenialitása Kismartonban. Beszélgetőpartnerünk Dr. Walter Reicher, az eisenstadti Haydn Fesztivál intendánsa és az ausztriai Haydn-év főkoordinátora, akit a fesztivál koncepciójáról és programjairól kérdeztünk.
Dr. Walter Reicher
Dr. Walter Reicher

- A Burgenlandban született híres zeneszerző bicentenáriumát világszerte ünneplik. Milyen különlegességekkel várják a látogatókat Haydn szülőföldjén?

 

- A már - vagy még csak? - több mint 20 éves múltra visszatekintő eisenstadti Haydn Fesztivál egyedülálló vonzereje abban rejlik, hogy a Haydn-kultusz legautentikusabb helyszíne, hiszen a zeneszerző majd' 40 évet töltött itt az életéből. Szinte minden Haydn-emlékhely itt van Eisenstadtban: az Esterházy kastély Haydn-terme, a templomok, ahol orgonált, itt áll lakóháza és itt van eltemetve. És persze a szomszédos fertődi kastélyról sem szabad megfeledkezni - Eszterháza azonban igazi "kéjlak" volt, ahol a herceg a kedvteléseinek hódolt... (nevet) A város abban a tekintetben is egyedülálló a régióban, hogy kiterjedt infrastruktúra áll a rendelkezésünkre, mivel Eisenstadt tartományi központ, ahol már a zeneszerző életében is pezsgő élet zajlott. Ez a kiindulópont. Másrészt Haydn hihetetlenül fontos az egyetemes zenetörténet szempontjából, és művészete egyre több figyelmet kap. Ezért már jó néhány éve arra törekszünk, hogy a Haydn-terem színpadán a világ legjobb Haydn-előadói lépjenek fel. Azt szeretnénk elérni, hogy aki bárhol a világon komolyan foglalkozik Haydnnel, az zarándokoljon el Eisenstadtba, és a legautentikusabb környezetben, a legautentikusabb előadásokban hallgathassa meg műveit.

- A programok között a koncertek mellett kiemelt szerepet kapnak a kiállítások, szabadtéri estek, séták. Miért tartja fontosnak egy zeneszerzőre emlékezve ezt a műfaji sokszínűséget?

 

- A Haydn Fesztivál alapító okirata tartalmazza, hogy a mester emléke a lehető legszélesebb körben ápolandó. A széles kör a gyakorlatban annyit jelent, hogy sok-sok apró elemből áll össze "a" Haydn-kép. Zeneszerzőként mindenekelőtt a zenéjét hagyta ránk, ezért természetesen az a legfontosabb feladatunk, hogy azt előadjuk. De a kultusz fenntartásához tartozik az archiválás, a gyűjtés, a kutatómunka, az utánpótlás-nevelés, és mindezen tevékenységekeinknek kiállításokon történő bemutatása. Az 1993-ban létrehozott Haydn Alapítvánnyal karöltve évek óta dolgozunk ennek megvalósításán, és idén, a 2009-es jubileumi év apropóján néhány olyan kiállítóhely is csatlakozott hozzánk, akik önállóan nem lettek volna képesek nagyszabású rendezvények szervezésére. Arra törekszünk tehát, hogy a lehető legkülönfélébb irányokból tegyük hozzáférhetővé Haydn művészetét, azokon a helyszíneken, ahol Haydn egykori jelenléte át is élhető. Az "itt" alatt persze nem csak Eisenstadtot, hanem az egész Fertő-tavi régiót értem, hiszen itt élte le Haydn életének több mint kétharmadát. Életének helyszíneit bejárva és zenéjét itt helyben meghallgatva más módon lehet hozzáférni művészetéhez, mint ha valaki otthon ülve hallgatna meg egy bármilyen jó CD-felvételt. A hangversenyélmény nem csak zenehallgatásból áll: legalább ilyen fontos látni és átélni Haydn zsenialitását. Ez a fesztivál koncepciója mögött húzódó filozófiám.

- A lenyűgözően széles kínálatból mit ajánlana egy Eisenstadtba érkező kisgyermekes családnak, vagy éppen egy Haydn művészetéről mindent tudó zenerajongónak?

 

- Induljunk el a koncertek felől. Mi mindenekelőtt autentikusan, és a lehető legjobban akarjuk Haydnt előadni. Mindazok tehát, akik elsősorban a komolyzene iránt érdeklődnek, bizonyosan jól ki vannak szolgálva. Azok pedig, akik különösen sokat tudnak Haydnról, annak örülhetnek, hogy páratlan összehasonlítási lehetőségük nyílik, hiszen egyik nap egy német együttes, másnap egy angol, aztán az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar, vagy a pozsonyi Capella Istropolitana adja elő a műveit. A gyerekek számára különleges programokat dolgoztunk ki iskolákkal együttműködve, a számukra összeállított Teremtés-programot most például épp Sopronba visszük. A kiállításokra is speciális vezetésekkel várjuk a legkisebbeket, hiszen a gyerekek számára nagyobb élményt nyújt, ha egy kicsit rajzolhatnak, korabeli ruhákba bújhatnak, vagy felmászhatnak a tetőtérbe. Egyébként is inkább Haydn életét és személyiségét igyekezzük közelebb hozni a gyerekekhez, a zene maga egy következő lépés. A tinédzserek számára pedig ingyenes rockfesztivált (Haydn rockt) rendezünk július 11-én Rudersdorfban, ahol 10 olyan együttes játszik majd, akiknek Haydnről is van mondanivalójuk.

- Az ünnepi év felét lassan magunk mögött hagyjuk. Hogyan értékeli az eddig eltelt időszakot?

 

- A programjainknak tényleg csaknem a felénél tartunk, habár itt Burgenlandban az ünnepi évadot csak Haydn születésnapján, március 31-én nyitottuk meg. Az idei év ugyanakkor lehetőséget teremtett, hogy a szokásosnál is több programot rendezzünk. Idén például Haydn összes szimfóniáját élőben előadjuk a Haydn-teremben. Emellett tematikus sorozatokat indítottunk, néprajzi, életrajzi szempontokból, vagy a művészi alkotómunka felől közelítjük meg a hihetetlenül gazdag Haydn-életművet. De említhetném a templomi hangversenysorozatot, amelyen Haydn miséit és más egyházzenei műveit mutatjuk be eredeti környezetben. Május első hétvégéjén háromnapos kamarazenei fesztivált rendeztünk TRIOthlon néven, ami a Haydn-triók körül forgott, legyen szó zongorás vagy vonóstrióról, illetve az Esterházy "Fényes" Miklós számára íródott barytontriókról. A TRIOthlon keretében továbbá felkértünk 18 kortárs zeneszerzőt a világ minden tájáról (köztük a magyar Illés Mártont), hogy komponáljanak egy-egy Josef Haydnnak ajánlott zongorástriót. Az elkészült műveket a "DedicatedToHaydn" (D2H) minifesztiválon mutatta be a Haydn Trio Eisenstadt a szerzők jelenlétében. Vagy említhetném a május 30-31-i, a zeneszerző halálának évfordulóján rendezett Haydn-emléknapokat, amikor többek között a Freiburger Barockorchester volt a vendégünk. Ők Haydn négy kürtöt foglalkoztató szimfóniáit adták elő - a koncert nem csak a kürtösök számára volt felejthetetlen. Másnap pedig az angol Academy of Ancient Music lépett föl, illetve az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar volt hallható a világszerte sugárzott nagyszabású Teremtés-produkcióban.

- Apropó Osztrák-Magyar Haydn Zenekar: Haydn nemcsak az osztrák, hanem a magyar nemzet hírét is öregbítette több évtizedes eszterházai munkássága során. Mennyire sikerült összehangolni e két szomszédos ország, továbbá Fertőd és Eisenstadt ünnepi programjait?

Dr. Walter Reicher
Dr. Walter Reicher

- Nagyon baráti a viszonyunk Eszterházával, és amióta létrejött, az Erdődy Orsolya által vezetett Hungarofest - Klassz Zenei Iroda csapatával is. Velük együtt szerveztük az imént említett World Creation Day projektet, és Eisenstadt is bemutatkozik majd a nyári "Vendégségben Eszterházán" sorozatban. A kapcsolat tehát jól működik, szépen fejlődik, és persze annak is nagyon örülnék, ha a jövőben még szorosabbra fűzhetnénk az együttműködést. Természetesen készen állunk a partnerségre, hiszen már a '90-es években is volt példa rá, hogy az eisenstadti Haydn-fesztivál kibérelte a fertődi kastélyt, és koncertet rendezett a tükörteremben. Amióta pedig már határ sincs, minden még egyszerűbbé vált, és a közönség is könnyebben mozdítható. A jelenlegi helyzet véleményem szerint kiváló alap, hogy közösen tervezett programokkal bővítsük az együttműködést. Ötletekben nincs hiány...

- Lehetne-e például az együttműködés új terepe az opera, amire mértékadó magyar muzsikusok részéről is mutatkozik igény?

 

- Hát igen, az opera nem egyszerű kérdés, hiszen itt Eisenstadtban nincs operajátékra tervezett terem, a fertődi operaház viszont megsemmisült. Volt ugyan egy 12 éven át tartó operaciklusunk, amikor is minden évben színre vittünk egy Haydn-operát, de nem igazán autentikus körülmények között. Bár nem volnék ellene, nem is gondolom, hogy elsődleges cél vagy feladat volna visszaépíteni az operaházat Eszterházán - szóval az álmok helyett talán érdemesebb a megvalósítható dolgokra koncentrálni. A fertődi csodálatos tükörterem például pompásan kiegészíti az eisenstadti Haydn-termet, és méretei okán különösen alkalmas kamarazenei koncertekhez. Rendeztünk is már közösen baryton-fesztivált, és azt gondolom, a kamarazene lehetne az e terület, ahol a legtermékenyebben tudnánk kamatoztatni az együttműködésben rejlő lehetőségeket. Akár gondolhatunk egynapos kombinált programokra: délelőtt Eszterházán kamarazenekari matinékoncert, este pedig Kismartonban szimfonikus, vagy éppen oratorikus hangverseny... Bár az eisenstadti kastélyban is van mindjárt két kamarazene-terem, mégis úgy vélem, nagyon fontos a fertődi környezetet is bemutatni. Vagy például ott vannak a szabadtéri előadások, amire alkalmasabb Eszterháza, hiszen sokkal csendesebb hely, mint Eisenstadt forgalmas belvárosa. A két hely előnyeit kellene összekötni... és van is egy vasútvonal, ami összeköti Fertődöt Kismartonnal. Hátha egyszer lesz egy Haydn-élményvonat is. De lehetne a korábbi évek során már egy-egy alkalommal megrendezett Fertő-tó körüli Haydn-kastélytúrából is rendszeres esemény. Persze alapvetően nem utazási iroda vagyunk, úgyhogy mindenekelőtt a zenei programokra kell koncentrálnunk. Ha nem nyújtanánk igazi minőségi koncertélményt, Eisenstadt hosszú évek munkájával felépített renoméját tékozolnánk el. Márpedig a világ minden tájáról érkező vendégeink túlnyomó része zenekedvelő, aki a zenei programok miatt érkezik.

- A Magyarországról csak egyetlen napra átlátogató zenekedvelők számára mit ajánlana?

 

- Ősszel kerül sor az évek óta megrendezett Nemzetközi Haydn Napokra, amit idén egy egész héttel, háromhetesre bővítettünk. Szeptember 9-27. között minden nap fantasztikus előadók lesznek hallhatók (Amsterdam Baroque Orchestra, Jordi Savall, Ton Koopman, A felvilágosodás korának zenekara, Osztrák-Magyar Haydn Zenekar, Il Giardino Armonico, Les Talens Lyriques), úgyhogy bármelyik este érdemes idelátogatni. De azok számára, akik csak egy napra ugranak át Burgenlandba a nyáron, azt javaslom, hogy szombatra tervezzék a látogatást. Július-augusztusban szombatonként 11 órakor matinékoncerteket rendezünk a Haydn-teremben. Ezek a fesztivál programjába szervesen illeszkedő koncertek, melyeken a mester mindig más szimfóniái csendülnek fel a korabeli hangszereken játszó Capella Istrapolitana (Pozsonyi Kamarazenekar) előadásában. A koncert előtt és után pedig bőven van idő a kiállításokat megtekinteni, vagy sétálni egyet Eisenstadtban, anélkül, hogy késő este kelljen hazaindulni. Egyébként tavaly volt az első olyan év, amikor a burgenlandi kiállítások több magyar látogatót fogadtak, mint osztrákot. Ezért is alakítottuk úgy a nyári szombatokat, hogy az eisenstadti Haydn-fesztivál rendezvényeit minél több magyar érdeklődő kereshesse fel.