Mátyás

Alattad a föld, fölötted az ég

2011.04.18. 09:00

Programkereső

Weöres Sándor A teljesség felé című verseskötetében olvasható e mottó, majd zárul a gondolat: benned a létra. Az egyházi ünnepkörben a böjti, nagyheti és húsvéti események vezetik végig az elmélyült embereket a földi mélység kínzó, bűnbánó vágyódásaitól a boldogan kirobbanó, hálatelt, feltámadás felett érzett örömünnepig. Az út felfelé vezet, s egy jól felépített hangversenyen a bennünk lévő létra fokain egy-egy zenemű segít minket tovább ezen az úton, hogy egyetlen estére tömörítve is átélhessük e hetek életérzéseit.

A hangszeres liturgikus művek jelentős részét a templomi gyakorlat által jól ismert énekek megzenésítései alkotják, melyeknek különösen nagy szerepe van Johann Sebastian Bach művészetében is. Korálfeldolgozásai több száz kompozíciójában teljesedhettek ki önálló műként vagy nagyobb zeneművei tételeiként. A koncerten elhangzó három korál a nagyböjti csoport képviselői, az első a Clavier-Übung harmadik kötetéből (Aus tiefer Not schrei' ich zu dir BWV 686), a második az Orgelbüchleinből (O, Mensch bewein dein Sünde groß BWV 622) s a harmadik a Lipcsei sorozatból (Von Gott will ich nicht lassen BWV 658) származik. Az evangélikus egyház korál szövegei a Bach idejében virágzó pietizmus hatására sokszor szisztematikusan tanító jellegűek. Központi témájuk a bűn és a kegyelem, a régi életből az újba való újjászületés. Bach zeneszerzői fantáziáját tökéletesen felgyújtották ezek az énekek, nem csak a dallamaik, hanem annál inkább a bennük rejlő mély, tanító gondolatok. Az első korál sűrű imitációiban a nép mélységből való kiáltása jelenik meg, mely nem egy emberként, harsányan, hanem a bűn személyes átélőjeként, egymás szavát követve, személyesen hallatja szavát. A második korál csendes sziget, melyben a lélek bűnbánata szólal meg, s bizalma teremtője felé. A koráldallam itt díszített formában, a jobb kéz szólamában vonul végig, ellentétben a harmadikként megszólaló kompozícióval, ahol a törvénytisztelő dallamot a pedálszólam birtokolja. Bachot gyakran támadták a gyülekezetek a dallam harmonizációk zsúfoltsága miatt, s intették őt feljebbvalói, hogy egyszerűsítsen kíséretén. Meddő kérés volt ez ahhoz a szerzőhöz, aki a szöveget és a zenét ilyen tökéletes egységben látta, mint Bach. Korálharmonizációiban minden ritmusnak, s hangjegynek mély, teológiai értelmezése is van, ezáltal válik a zenei invenció ily tökéletessé.

Bach fiatalon elhunyt francia kortársa, Nicolas de Grigny (1672-1703) a katolikus egyház szolgálatában állt. A párizsi Saint Denis és a reimsi Notre-Dame orgonistája volt. Egyetlen hátrahagyott orgonakönyve, a Livre d'orgue, egy mise állandó részeit és öt himnusz zenei feldolgozását tartalmazza. Szerzőjük tradicionális orgonista család sarjaként hamar kivívta magának a hírnevet; 1713-as keltezéssel Johann Sebastian Bach gyűjteményében is megtalálható műveinek másolata. Grigny a francia királyok koronázó helyén, annak kimagasló zenei kultúrájával, s tökéletes orgonájával méltán hívta fel magára a távoli német mester figyelmét is. Miséjének Gloria tétele különös lehetőséget biztosít a zenei dicsőítés francia barokk stílusú megcsillogtatására. A Gloria négy héten át mellőzött tétele a misének, s a feltámadás dicsőségét tolmácsolja a húsvéti ünnepi fényben. Az ezt megelőző napok kiemelten fontos eseménye a keresztútjárás, valamint a passiók. Nemcsak irodalmi, hanem zenei és képzőművészeti alkotások is felsorakoznak ezekben a témakörökben, bőven merítve a történet lelki tartalmából. Marcel Dupré (1886-1971) keresztút tételei képviselik a koncerten az ünnepkör e fontos részét. A francia orgonazene jeles képviselője, kit gyakran emlegettek az orgona Paganinijeként is, 1931-ben komponálta keresztútját (Le chemin de la Croix, op. 29), melynek a koncerten elhangzó tételei Káel Csaba színpadképével gazdagítva biztosítják a nagyheti liturgia mély átélését.

Max Reger (1873-1916) elsősorban orgonakompozícióival vált híressé, amelyekkel barokk műfajokat, a korálelőjátékot, a fantáziát, a fúgát és passacagliát fejlesztette tovább. Különösen említésre méltók a merész korálfantáziái, de kiemelkedő alkotásai vannak a kamarazene területén és a kórus zenében egyaránt. Op. 110. no. 3-as motettája, O Tod, wie bitter bist du, 1909-ben keletkezett. A motetta, mint egyházzenei műfaj, évszázadok óta kísérője a liturgiának. Reger drámaisága és szövegábrázoló tehetsége tökéletesen megnyilvánul e műfajban. A századelő későromantikus stílusa, melynek egyik ismérve a gazdag kromatika, s ezáltal szokatlan hangzások összekapcsolása, bőven ad lehetőséget Reger számára jelen művében a hálál arcainak gazdag illusztrálására. A kezdő szöveg a halál keservét (Bitter) a mű végén bizalomra (Trust) váltja: "O Tod, wie wohl trust du!" A kezdeti e-moll a tétel végén E-dúrra vált, s ez az a pillanat, amikor a belső lépcsőn egyre feljebb jutva az ég felé, a húsvéti feltámadás fokára jutunk. A megragadó a capella kórusmű az utolsó szakaszához vezeti a hallgatót a húsvéti ünnepkör liturgiájában, melyre a koronát Reger korálfantáziáinak egyike helyezi fel, a húsvéti korálra született Halleluja, Gott zu loben.

A német és a francia orgonairodalom tökéletes tolmácsolója Deák László. A Művészetek Palotája és a magyar közönség előtt már jól ismert, kiváló művész hangversenye rangos helyet foglal el a tavaszi orgonaversenyek sorozatában. Deák László orgonatanulmányait Baróti Istvánnál kezdte. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem orgona tanszakán Gergely Ferenc növendékeként, zongora szakon Jandó Jenő tanítványaként diplomázott, ezt követően tudását Párizsban tökéletesítette tovább a Conservatoire Perfectionnement osztályában Marie-Louise Langlais-nál. Kiváló professzorok számos mesterkurzusán vett részt, és több nemzetközi zenei verseny díjnyertese. 1993-ban a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Orgonaverseny II. díját, egy évvel később Franciaországban a Chartres-i Nemzetközi Orgonaverseny II. díját kapta az interpretációs kategóriában. 1998-ban a Pretoriában (Dél-Afrikai Köztársaság) megrendezett I. Nemzetközi Orgonaverseny III. helyezettje és különdíjasa lett. 1998 áprilisában megnyerte a párizsi UFAM orgonaversenyt, majd az 1999-ben a biarritzi (Franciaország) André Marchal Orgonaversenyt. Ugyancsak 1999-ben Párizs Város Nemzetközi Orgonaversenyének győztese, valamint különdíjasa.

Deák László
Deák László

Nagyböjttől a Feltámadásig - Deák László (orgona)

2011. április 21. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: az Új Liszt Ferenc Kamarakórus (műv. vez.: Erdei Péter)
Színpadkép: Káel Csaba

Bach: Aus tiefer Not schrei' ich zu dir, BWV 686; O, Mensch bewein dein Sünde gross, BWV 622; Von Gott will ich nicht lassen, BWV 658
Grigny: La Messe - Gloria
Dupré: Keresztút - részletek (I. Jézust halálra ítélik, IV. Jézus Szent Anyjával találkozik, IX. Jézus harmadszor esik el a kereszt súlya alatt, XII. Jézus meghal a kereszten, XIV. Jézus testét sírba helyezik)
Reger: O Tod, wie bitter bist du! - motetta, op. 110 No. 3.; Halleluja, Gott zu loben - korálfantázia