Pandora, Gabriella

Pécsett járt a Budapesti Fesztiválzenekar

2012.04.06. 07:05

Programkereső

Egy rendhagyó program keretében április 2-án szinte minden korosztályt megszólító kurzusok és koncertek zajlottak az együttes tagjainak közreműködésével.

A számos esemény fő gerincét és különlegességét az oktatási intézményekben szervezett rendezvények adták. A Fischer Iván által kidolgozott program egyik célja ugyanis éppen az volt, hogy a zenével már foglalkozó diákok még nagyobb kedvvel és lelkesedéssel muzsikáljanak tovább. Ezért Jóföldi Anett fuvola-, Dénes Roland üstdob-, Bíró Ágnes hegedű-, Kertész György cselló- és Bereczky Dávid kürtművész a Liszt Ferenc Zeneiskolában, Szabó Levente hegedű- és Ács Ákos klarinétművész az Agócsy László Zeneiskolában tartott továbbképzést. A Szent Mór Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Gimnáziumban Kádár István hegedű- és Szabó Péter csellóművészt hallgathatták a növendékek. A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában is tartottak mesterkurzust, ahol Hrib Radu és Kostyál Péter hegedűművészek, valamint Bereczky Dávid és Jóföldi Anett avatták be a kicsit idősebb generációt a klasszikus zene rejtettebb titkaiba.

A kurzusokkal egy időben szokatlan helyszíneken, a Pécsi Tudományegyetem Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján, majd a Baptista Szeretetszolgálat Szeretetotthonában, végül pedig Nagyposta épületében adott kamarakoncerteket a Gál Tamási Mária, Csoma Ágnes és Dvorák Lajos alkotta trió. Gál Tamási Mária hegedűművész a nap végén így nyilatkozott aznapi élményeiről: "Mini koncertjeinken nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a közönségtől, amik mindig nagy hatással vannak ránk. Természetkedvelő ember vagyok, ezért ezt a kölcsönösséget a natúra körforgásához tudnám hasonlítani, ahol egyik tényező sem működik a másik nélkül. A mai napon, amíg művésztársaim tanítottak, addig én két kedves kollégámmal Beethovent játszottuk különböző helyszíneken - legkülönlegesebb a terhesség gondozó volt. Itt a koncert után a főorvos úr elmondta nekünk, hogy korábbi kutatások azt igazolják, hogy szellemileg másként fejlődnek azok a gyerekek, akik már magzat koruktól komolyzenét hallgatnak."

A mini koncerteket és a kurzusokat követően este a Kodály Központban koncertezett a zenekar. A hangverseny prológusában Takács-Nagy Gábor karmester azokról a hangszerekről beszélt, amelyek főszerepet játszottak a Budapesti Fesztiválzenekar aznapi koncertjén. De főszerepet játszik a zenekar életében az új ügyvezető igazgató helyettes, Erdődy Orsolya is, aki egyben koordinátora is volt a pécsi programoknak. A megmozdulás céljairól azt mondta: "a Budapesti Fesztiválzenekar minél szélesebb réteghez szeretné eljuttatni a klasszikus muzsikát. A közönség folyamatos bővítésekor természetesen az egyik legfontosabb szempont a fiatalabb korosztály megszólítása, hiszen ők lesznek majd a jövő koncertlátogatói. Ez volt az egyik fő irányvonala az új zenei nevelési projektünknek, ami első alakalommal Pécsett debütált. Már több alkalommal rendeztünk úgynevezett gyerekgálákat, ahol a legtehetségesebb, a zeneiskolák által delegált növendékek léphettek fel a Budapesti Fesztiválzenekar művészeivel, a mai napon pedig a zenekar szólistái tanították a fiatal pécsi zeneiskolásokat, illetve a konzervatórium tanulóit. Minden oldalról pozitív volt a kurzusok visszhangja, a gyerekek különösen lelkesek voltak." A jövőről szólva elárulta, hogy a januárban először megrendezett Midnight Music folytatódik. "Az éjszakai koncert célközönsége a fiatal felnőtt generáció volt, de természetesen ifjúsági projektünk több szinten mozog. A gimnazisták számára például kiírtunk egy filmpályázatot, amelyen Richard Strauss Imígyen szóla Zarathustra című művére készíthetnek filmeket, a mai akciónkkal pedig a legkisebbeket szólítottuk meg."

E különleges napon a zenekar pécsi vendéglátója a Dél-Dunántúli Filharmónia volt, amelynek vezetőjét, Szamosi Szabolcsot a Fesztiválzenekar akciójáról és saját munkájáról is kérdeztük:

- Hogyan választották ki a helyszíneket?

- Erdődy Orsolya támpontjai alapján kerestük fel az iskolákat és a többi helyszínt, amiben már rutinunk van, hiszen a tavaly októberi Zeneszüret fesztivál kapcsán már csináltunk ilyet. Akkor szintén a nyilvános helyeket céloztuk meg koncertjeinkkel. Ehhez a megmozduláshoz a klinikát, az idősek otthonát és a posta épületét választottuk.

- Milyen az együttműködés a Dél-Dunántúli Filharmónia és a Budapesti Fesztiválzenekar között?

- A Budapesti Fesztiválzenekar kiemelt partnerünk, azt mondhatjuk, hogy Budapest után itthon nálunk szerepel a legtöbbet a zenekar. Fischer Iván zeneigazgató úr ötlete pedig összhangban van a mi céljainkkal is, hiszen mi is egyre több új rajongót szeretnénk szerezni a komolyzenének.

- Ön a Dél-Dunántúli Filharmónia vezetője, de emellett aktív orgonaművész is. Hogyan egyezteti össze e két tevékenységet?

- Bár azt lehet mondani, hogy az egyik feladat szebb, mint a másik, nagyon nehéz mindkettőre elegendő energiát fordítani. Az intézmény vezetésében sok az adminisztratív feladat, folyamatosan keressük az új utakat, fesztiválokat és sok munkánk van az új bérletek kialakításakor. Ezek mellet most tényleg csak a legfontosabb fellépéseket tudom elvállalni. Legutóbb Sebestyén Mártával Egerben adtunk koncertet.

- Ön szerint mi kell ma egy jól működő művészeti menedzsmenthez?

- Nagyon sok tényező játszik szerepet, ezek közül a legfontosabbak az anyagiak. E mellett kiemelt jelentősége van annak, hogy olyan ötleteink legyenek, amelyek megtalálják a közönséget. Ezen a ponton nagyon fontos a média szerepe, mert általuk tud eljutni a program híre a hallgatósághoz. Ezt érzem ma a legnagyobb feladatunknak, mert nincs olyan csatorna, amin keresztül biztosan elérünk mindenit, akit szeretnénk. Nemcsak a programszervezésben, de ebben is igyekszünk új megoldásokat keresni.