Edina

Carlo Ponti Jr: "Híres szülők utódaként nagyobb elvárásoknak kell megfelelnem"

2012.12.20. 07:10

Programkereső

Izgalmas élete van Carlo Ponti Jr. olasz karmesternek. A kétgyerekes, magyar feleséget választó muzsikus tavasszal tért vissza svájci otthonába a tengeren túlról, és január 1-jén a budapesti Corinthia Grand Hotelben fogja vezényelni a Budapesti Vonósokat. Nem mellesleg a többszörös Oscar-díjas olasz filmszínésznő, Sophia Loren és a szintén Oscar-díjas Carlo Ponti fia. Volt miről kérdezni tehát.

- 1994 óta dolgozott Amerikában, mintegy tizenkét évig vezette a San Bernardino Szimfonikusokat, ahonnan idén májusban távozott. Mi volt a döntés oka és milyen tervekkel vágott neki az új életnek?

- Az az időszak, amit a San Bernardino Szimfonikusokkal tölthettem, kiváltságos szakasza volt az életemnek. Jó érzéssel tölt el, hogy hatással volt rám ez az egészen speciális közösség, akikkel több mint egy évtizedig dolgozhattam együtt izgalmas előadásokon. Részt vettem a zenekar edukációs programjában, létrehoztam egy alapítványt és kiszélesítettem a zenekar hallgatói bázisát is. A kaliforniai székhelyű zenekar és zenészei, továbbá a vezetők, a stáb mind-mind fontos helyet kaptak a szívemben. Büszke vagyok a zenére, amit együtt hoztunk létre. Az utódom Frank Fetta lett, aki a Torrance Szimfonikusokat dirigálta korábban, és vezényelte Honolulu, Irvine, Santa Barbara, Fresno és San Diego együtteseit is.

Carlo Ponti Jr.
Carlo Ponti Jr.

- Hol vezényel most, milyen feladatai vannak jelenleg?

- Továbbra is teljesítem karmesteri kötelezettségeimet szerte a világban, de a legfontosabb feladatomnak most azt tartom, hogy a családommal legyek.

- A január 1-jei, a Budapesti Vonósokkal adott Újévi koncert műsorán az ilyenkor gyakran játszott Strauss-polkák mellett többek között Kreisler, Piazzolla és Joplin művei is elhangzanak. Milyen koncepció alapján állította össze a hangverseny műsorát?

- Magam és a Vonósok olyan programmal szerettünk volna közönség elé lépni, ami kellően ünnepélyes és a könnyed repertoár kontrasztba kerülhet pár bensőséges, csendesebb alkotással. Ezzel együtt valóban hangsúlyos szerepet kapnak az életvidám, táncos művek.

- Ezen a hangversenyen egy Puccini-mű is megszólal. Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az olasz muzsikának mi a veleje?

- Mindig is vonzott az olasz zene szenvedélyessége és komolysága, mely magával ragadja a hallgatót egy érzéki és félreérthetetlenül romantikus világba. Puccini zenéje sem kivétel: számos alkalommal az olasz emberek szenvedélyét mutatja be a zenén keresztül.

Carlo Ponti Jr.
Carlo Ponti Jr.

- Szülei filmes szakmában dolgoztak, honnan jött az inspiráció, hogy ön mégis muzsikus legyen?

- Az édesapám gyakran figyelmeztetett arra, hogy inkább karmesterséggel foglalkozzak, és nagyon hálás vagyok neki ezekért a tanácsokért. A szüleim egész karrierem során fontos inspirálóim voltak: az ő művészi ösztönük állandó vezércsillagom volt a profivá válás nehéz útján és számos döntése között. A mai napig gyakran bízom magam édesanyám megérzéseire, ha a munkámról van szó.

- Milyen előnyeit tapasztalta annak, hogy édesanyja, Sophia Loren híres színésznő és édesapja, Carlo Ponti szintén magasan jegyzett producer volt? Hátrányai is voltak ennek?

- Híres szülők gyerekének lenni kiváltság, hiszen számos ajtó nyílik meg így az ember előtt, de sokkal többet kellett nyújtanom, amikor beléptem ezeken a kapukon. Ha neves művészek utódaként valaki pozíciót vagy egy előadás megvalósításának lehetőségét kapja, akkor annak az illetőnek sokkal magasabb szinten kell megfelelnie az elvárásoknak. Ez bizonyos szempontból szerencsés is, mert ez a szituáció tesz engem állandó igyekvővé arra, hogy a legjobb legyek a szakmámban és ez motivál arra is, hogy soha ne dőljek hátra.

- A karmesteri szakma mennyiben hasonlít a színészmesterséghez?

- Mindig is azt gondoltam, hogy ez a két foglalkozás szorosan összefügg, majdhogynem testvére egymásnak: mindkét művészeti formára jellemző, hogy a vizualitáson keresztül ad át érzelmeket. Egy karmester sokban hasonlít mind a színészhez, mind a rendezőhöz: eldöntheti, hogy melyik interpretációt választja a munka során, miközben komoly fizikai munkát is végez, hogy esetében a zenei karaktereket átadja a zenészeknek és a hallgatóknak.