Gerzson

Mezítlábas városhallgatás

2012.12.21. 13:38

Programkereső

A három Mezítlábas Zenész első lemezén Párizs, Rio de Janeiro, Buenos Aires és Budapest tájait barangolja be Satie, Villa-Lobos, Piazzolla és mások művei segítségével.

Persze abban még az égvilágon semmi eredeti nem volna, ha kultúrtörténeti tájak szerint rendeznék el akármennyire is egyéni repertoárjukat. A határok átlépése nem ebben, a földrajzi értelemben, hanem a zenei crossover miatt érdekes. A zenei utazást, ahogy ők nevezik, megfejelik nem csak saját hangszereléseikkel, hanem saját improvizációkkal is, de csakis az előadott művek világán belül maradva rögtönöznek. Előadnak egy különleges quodlibetet is - de ezt a poént nekem nem szabad lelőni (így is megteszi a lemezbemutató koncertre készült, amúgy igazán klassz előzetes videó). 

A koncepciózusan friss, de nem forradalmár együttest Koltai Katalin gitáros és Bodrogi Éva énekes alapította 2006-ban. A lemezen - és a csoportban 2009 óta teljes jogú tagként - Bartek Zsolt klarinétművész is részt vesz. Az alapötlet mit sem érne, ha ők hárman nem volnának urai dalszövegben, zenében és háttértudásban azoknak a daraboknak, amelyeket választottak, és jól átgondoltan csokorba kötöttek. Mint egyetlen akkordhangszer, a gitár viszi a "hátán" a zenekart, a klarinét több fajban is színes megszólalást produkál, de a stílusok felettiségnek káprázatosan megfelel, ahogy az ének kalandozik. Szellemes, és üde hatást ér el, hogy negyedik társuk, Bolcsó Bálint zeneszerző hangmontázsokat tett hozzá a produkcióhoz. Először is egy prózai rétegben a három metropolisból bevándorolt budapestiek beszélnek kulturális identitásukról, miniatűr bábelt teremtve. Azután jellegzetes, főleg tömegközlekedési hangokat hallunk (nyilván) Budapestről. Végiggondolták valaha, hogy milyen tökéletes sci-fi hangdíszlet egy troli megállása, a villamos motor sejtelmes zümmögése és lassítása? Vagy a léptek a tágas Dunakorzón? Csupa izgalom! A crossover, a hagyományos előadói keretek meghaladása ebben is jellemzi a Mezítlábas Zenészeket, azt hiszem, ebbe az irányba tovább is bátran lépkedhetnek. 

Mezítlábas Zenészek
Mezítlábas Zenészek

Nevük arra utal, hogy nem hogy koturnus, de lábbeli nélkül őszintébben tudnak kommunikálni egymással meg a különböző művészeti ágak többi alkotójával. Eleve nyitottan és kreatívan állnak hozzá a kamarazenein kívül az összművészeti, ifjúsági és kortárs zenei projektekhez is. Rendszeresen mutatnak be nekik dedikált kortárs műveket, van egy opera-kavalkádjuk Gyabronka Józseffel, együtt dolgoztak a Krétakörrel és a Dresch Mihály-Lukács Miklós duóval is. Nyilvánvaló, hogy debütáló lemezük csak egy kis, bár nagyon bájos szeletét mutatja meg szerteágazó tevékenységüknek.

Mezítlábas Zenészek

Paris-Rio-Buenos Aires ¡de Budapest!

Gryllus Kiadó 2012