Orbán

Marczi Mariann: "A ma élő előadók feladata a mai zene tolmácsolása"

2013.02.01. 18:00

Programkereső

Egy kis kihagyás után újra egyre gyakrabban lép színpadra a zongoraművésznő. Ehhez azonban nagyon racionálisan megtervezett idő- és erőbeosztásra van szüksége, hiszen a koncertezés mellett gyermeket nevel, tanít, és tudományos kutatómunkát is folytat - február elején például Londonban tart előadást és ad koncertet egy nemzetközi szimpóziumon. INTERJÚ

- Az elmúlt években két fia születése miatt kevesebb szereplést vállalt, de a tanítást és doktori tanulmányait nem hagyta félbe. Ennyire szeret tanítani?

- Nagyon fontos számomra a tanítás. Elsődleges célom, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a hallgatóim megtanuljanak jól gyakorolni, legyenek módszereik és problémamegoldó készségük a zenei munkafolyamatokban, nagy súlyt fektetek a helyes artikulációra és arra, hogy a zeneelméleti alapok biztosak legyenek a tudásukban, melynek segítségével bármilyen zenében értően tájékozódhatnak. A BA és MA szakosok tanítása mellett rendszeresen részt veszek a doktori iskola munkájában is disszertációk opponenseként, illetve Ligetiről tartottam előadást zeneelmélet és zeneszerzés szakos doktori hallgatóknak. Egy évig kortárs kamarazenét is tanítottam, érdekes és inspiráló munka volt. A Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémián évente tartok kurzusokat, érdekes megfigyelnem, hogy évről évre több és több japán hallgató jelentkezik hozzám, főként a Tokyo College of Music (TCM)-ról. Ezek a hallgatók rendkívül érdeklődőek, egymás óráit is meghallgatják, jegyzetelnek, felvételen rögzítik az órákat, legutóbb egy tanáruk is eljött és hallgatta a kurzusomat, ami nagyon megtisztelő volt számomra. Jó érzés tudni, hogy sokat merítenek az óráimból. A kurzus végén megható, amikor sok-sok ajándékkal jönnek az utolsó órára, az ajándékozás az ő kultúrájukban nagyon fontos és bevett szokás.

Marczi Mariann
Marczi Mariann

- És a tudományos életben való részvétel?

- Disszertációm Ligeti György zongoraetűdjeiről a világon az első olyan munka volt, mely Ligeti mind a 18 etűdjét elemezte. A teljes dolgozat honlapomon is hozzáférhető, de megjelentek belőle részletek a Magyar Zene folyóiratban, a Zempléni Múzsa folyóiratban és hamarosan a Parlando is megjelenteti a teljes dolgozatot. A Jaffa Kiadónál megjelent egy könyv Nádler-Ligeti címmel, melynek társszerzőjeként dolgozatom egy epizódszerű fejezetét publikáltam, Nádler Istvánnal Ligeti zenéjéhez kapcsolódó grafikáiról beszélgettünk. Disszertációm angol nyelvű kivonatát a ZAK doktori iskolájának egyik projektjében publikáltam a nemzetközi olvasóközönség számára. Ezen kívül a nemzetközi konferenciákon tartott előadásaimról és a konferencián szerezett szakmai tapasztalatokról is publikálok a Parlandóban.

- Mindemellett egyre aktívabb koncertező zongoraművészként - hol lép fel legközelebb?

- A következő fellépésem Londonban lesz február 9-én, a Royal College of Music Recital Halljában a London International Piano Symposium nemzetközi konferencia alkalmából, ahol Debussy hatása Kodály zongoraműveiben címmel tartok előadást és koncertet. Ez a téma foglalkoztatott leginkább mostanában, 2012 nyarán Szerbiában, Újvidéken is tartottam a témában előadást a World Piano Conference keretében. Nagy sikerű előadásomat itt a legmagasabb minősítéssel értékelte a szakmai zsűri, majd ennek nyomán a WPTA IPC nemzetközi zongoraverseny zsűritagjának is meghívtak 2013 nyarán szintén Újvidékre.

- És itthon mikor és hol lesz hallható?

- A közeljövőben több kamaraestet és szólóestet is tartok. Február 22-én Rajk Judit dalestjét kísérem Sárospatakon egy bérletes kamarazenei hangversenysorozatban, március 28-án Pusker Júliával tartunk közös szonátaestet a CEU Popper termében, ez a CEU-n a háromrészes kamarazenei sorozatom zárókoncertje idén, március 29-én ismét Sárospatak, bérletes hangverseny, ahol Kokas Dórával Debussy és Kodály cselló-zongoraműveiből válogattunk, április 8-án újra Pusker Júliával a „Vendégségben Hubaynál"-sorozat zárókoncertjének műsorát adjuk a Victoria Hotel Hubay Zenetermében, majd április 22-én a Föld napja alkalmából szólóestet adok az egri Líceum Kápolnájában francia és magyar 20. századi szerzők műveiből - a koncerten elhangzó művek közös témája a víz. Ez a koncert már Budapesten is elhangzott a FUGÁban a Zene és építészet világnapján 2012. okt. 1-én. Április 26-án a sárospataki sorozat zárókoncertjén Ábrahám Mártával játszom, majd április 28-án a spanyolországi Leónban lépek fel szólóesttel a Sala Eutherpében. Májusra egyelőre nem vállaltam fellépést, ekkor a Zeneakadémián a mintegy 32 hallgatóm vizsgáira kell koncentrálnom. A nyár pedig fesztiválokkal, mesterkurzusokkal telik. A Zempléni Fesztiválon a tolcsvai Oremus szalonban játszom, valamint a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia koncertjein is, ahol évente tartok zongora- és kamarazene-mesterkurzust.

Marczi Mariann
Marczi Mariann

- Hogy jut mindemellett ideje a családjára?

- Férjem, Mesterházi Gábor zenei újságíró rengeteget segít, közös erő- és időbeosztásunk tesz lehetővé ennyi munkát. Az életünket átható hihetetlenül gördülékeny együttműködés olyasmi, mint a tökéletes kamarazenei produkció. Két fiamé: Dénesé és Nándoré az összes nappali idő, amit nem a tanítással töltök, sok-sok minőségi időt szánunk rájuk, ami egyben legfőbb feltöltődésünk is, mivel két nagyon tehetséges kisgyermekről van szó. Dénes hegedülni tanul Ácsné Szily Éva osztályában, a hegedűóráit végighallgatom, mert csodálatos követni azt a fantasztikus pedagógiai munkát, amit a tanárnője képvisel. Kamarazenélünk is a növendékhangversenyeken Dénessel. Szeptembertől nagy változás lesz: az iskolakezdés Dénesnek és az óvoda Nándornak, ez a mi időbeosztásunkat is befolyásolja majd. Jelenleg a gyakorlást éjszaka tudom megvalósítani, amikor a gyerekek már alszanak. Minden napunkat alaposan meg kell tervezni, több cselekvést kell egyszerre lefuttatni, és még így is sokszor napi öt óra alvás a maximum. Ilyen terhelés mellett elengedhetetlen az egészséges életmód és a mindennapos sportolás.

- Visszatérve a koncertekre: a kamarazenei hangversenyen kik a partnerei?

- Mostanában Ábrahám Mártával, Kokas Dórával és Pusker Júliával koncertezem többet, a Bartók Emlékházban XX. századi kamarazene címmel indul sorozatunk, de a jövő évadban lesznek olyan koncertsorozatok, ahol zeneakadémiai hallgatóimmal is kamarazenélünk, például a Zenetudományi Intézetben vagy a már említett sárospataki sorozatban. A CEU-sorozatot is folytatom 2013-14-ben. Régebben sokat kamaráztam fuvolistákkal, énekesekkel, de például. életem egyik legnagyobb kamarazenei élménye volt, amikor Perényi Miklóssal játszhattam a Szegedi Kamarazenei Fesztiválon. Diplomakoncertemen és az azt követő időszakban Kurtág György kurzusain pedig Kelemen Barnabással, Kokas Katalinnal és Rohmann Dittával zongoranégyeseztünk gyakrabban. Jelenleg a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia tanáraival is sokszor együttműködöm koncerteken, pl. David Danel cseh hegedűművésszel.

- A XX-XXI. századi zene hol áll az Ön értékrendjében?

- Viszonylag sok XX. századi és kortárs darabot játszom, időnként ősbemutatókat is, ami érdekes kihívás. Szerintem a ma élő előadóknak felelősségteljes feladatukká kell, hogy váljon a mai zene tolmácsolása. Mozart idejében nem volt kérdés, hogy Mozartot és kortársait adják elő az akkoriban élő zenészek. A kicsit korábbi Bach vagy Händel már ritka zenei csemegének számított, amit luxusként csak néhány különc arisztokrata engedett meg magának.

Marczi Mariann
Marczi Mariann

- Hogyan állítja össze egy-egy koncert műsorát? Egyáltalán: mennyire dönt szabadon egy művész a repertoárról?

- Van, hogy a szervezőknek konkrét elképzelésük van, pl. az idei Zempléni Fesztiválon a klasszikus repertoár mellett felcsendül majd egy-két olyan mű, melyet a tokaji bor dicséretére írtak, pl. Offenbach és Schubert egy-egy darabja. Gyakran vannak kortárszenei felkérések is, pl. legutóbb a Mini-Fesztiválon játszottam Durkó Zsolt, Bánkövi Gyula és Fekete Gyula hat hangszerre írott műveiben a zongoraszólamot, utóbbi két mű ősbemutató volt. De sokszor saját elképzelésem alapján is kialakíthatom a műsort, mindig van egy-egy zeneszerző vagy témakör, ami érdekel. Pl. rendkívül izgalmas a víz témájú zongoradarabokkal dolgozni. Jövő évadban induló, szintén sárospataki koncertsorozatomon pedig Schubert kamarazenéje kap hangsúlyos szerepet.

- Nem véletlenül említi Sárospatakot többedszerre, hiszen onnan származik, és úgy tudom, egy publikáció is kapcsolódik szülővárosához a közeljövőben.

- A tolcsvai Oremus borászat birtokában van egy nagyon érdekes zenei gyűjtemény, mintegy 30 zenemű kottája, ezek a művek mind a tokaji borhoz kapcsolódnak. Erről a gyűjteményről írok cikket a helyi kulturális folyóiratba, a Zempléni Múzsába. Ezek közül a művek közül a szóló zongorára írottakat koncerten is műsorra tűzöm, illetve az NDR (Északnémet TV) legutóbb Tokajról forgatott filmjéhez is felvettem két darabot. Készül egy CD is ebből a különleges gyűjteményből.

- És ami a távolabbi terveit illeti?

- Az újévi jókívánságok érkezésekor jött az az e-mail, amely meghatározza 2013-ban és '14-ben feladataim jelentős részét. Az amerikai üzemeltetésű, de Olaszországban működő Odradek Records művészei közé választott, és szerződtetett 3 CD készítésére. Az elsőn XX. századi magyar zongoraművek szerepelnek majd (Kodály, Bartók, Kurtág, Ligeti, Jeney művei), terveznek egy Schubert-Schumann lemezt is, és 2014-re, a Richard Strauss-évfordulóra az ő összes zongoraművét veszem fel.