Auguszta

Húsvét a pécsi székesegyházban

2013.03.19. 17:02

Programkereső

A Pannon Filharmonikusok március 26-i hangversenye a Kodály Központból a belvárosba költözik. A húsvét szellemében összeálított műsort a hozzá leginkább illő helyszínen, a székesegyházban hallhatja a közönség.

Az egymástól igen távoli esztétikai elképzeléseket, ízlésvilágokat képviselő szerzők műveiből összeállított program a gyászt és a megváltás ígéretét önti zenébe Verdi, Richard Strauss és Francis Poulenc alkotásainak segítségével.

Verdi ritka egyházi műveinek egyike, a Quattro pezzi sacri részeként 1898-ban publikált Laudi alla Vergine Maria vezeti be a hallgatót az ünnep misztériumába Mária alakjának megidézésével.

Pannon Filharmonikusok
Pannon Filharmonikusok

A szakrális hangulat ezután áttételesebbé válik, a személyes, emberi gyász élményével itatva át a vallásos áhítat két évezredes formáit: a műsor középpontjában ugyanis Richard Strauss 1944-45-ben komponált, megrendítő erejű műve, a Metamorphosen áll. A hagyományos értelmezés szerint a kompozíció a kétségbeesés szülötte, olyan alkotás, amelyet a München bombázása, lakosainak és kulturális értékeinek pusztulása feletti elkeseredés inspirált. A Paul Sachernek dedikált, "In memoriam" alcímet viselő, 23 vonóshangszerre készült mű konnotációi azonban jóval enigmatikusabbak, a háborúnak az emberi szellemre gyakorolt, romboló hatása lényegesen áttételesebben jelenik meg benne, gyászzene-jellege összetettebben érvényesül, mint amit ez a személyes benyomásokat hangsúlyozó interpretáció sugall.

A programot a különös, szikrázóan változatos zenei ötleteket meghökkentően biztos formaérzékkel csokorba fűző Francis Poulenc Stabat Matere zárja, amelyet a komponista sokoldalú, festőként-tervezőként tevékenykedő művészbarátja, Christian Bérard emlékének ajánlott. A szoprán szólóra, vegyeskarra és zenekarra írott alkotás bámulatos egyensúlyt teremt a filigrán részletek szépsége és a klasszikus arányok egyszerűsége, az elsöprő lendületű szerkezeti egységek sötétsége és a leheletszerűen finom formarészek ragyogó, végtelenbe tűnő tisztasága között.

A hangverseny szólistája Celeng Mária lesz, közreműködik a Bartók Béla Leánykar és a Bartók Béla Férfikar, vezényel Bogányi Tibor.