Luca, Ottilia

Liszt angyalai és démonai

2014.08.29. 14:50

Programkereső

Ön szerint a szex és a sátán szinonimák? Liszt szerint igen. Vásáry Tamás videón meséli el, hogy került bele ez a sötét kapcsolat a zenébe. VIDEÓ

Liszt volt az első közéleti személy, aki élettársi kapcsolatban élt. Két legnagyobb szerelme Marie D'Agoulthoz, majd később Carolyne zu Sayn-Wittgensteinhez kötötte. Ezzel szinte párhuzamosan, fiatal korától foglalkoztatta a papi hivatás gondolata, végül ötven éves kora után pár évvel elkötelezte magát az egyháznak.

Vásáry Tamás, aki szeptember 16-án a Danubia zeneakadémiai sorozatának nyitóhangversenyén közreműködik, a Kultúrpart Stúdió videóján erre az alkalomra készülve meséli el, hogy ábrázolja Liszt a sötét kísértést és a legédesebb mennyei örömöket szinte ugyanazokkal a zenei motívumokkal.

A két korszakos remekművet, a h-moll szonátát (1853) és a Faust-szimfóniát (1854) sokan ikerkompozícióknak tekintik; részben a szonáta feltételezhető Faust-tematikája, részben a két monumentális darab hallatlanul koncentrált felépítése miatt. Voltak, akik a szonátát önarcképnek láttatták, a zene szélsőséges kontrasztjait Liszt személyiségének belső konfliktusaiból vezették le; s mi más lenne a Faust-szimfónia, ez a radikálisan eredeti Goethe-interpretáció, ha nem az egyén önmagával folytatott harcának zenedrámája, melyben Mefisztó nem más, mint Faust torz karikatúrája?

Vásáry Tamás
Vásáry Tamás

Vásáry Tamást idézzük: „a h-moll szonáta nem hivatkozik ugyan szó szerint Goethe Faustjára, ám a hangjegyekben tévedhetetlenül rátalálunk a címzettekre, a tragédia három főszereplőjére: Faustra, Margitra és Mefisztóra. És ha mögéjük tekintünk, magára Lisztre, aki a fausti műben vélhette felismerni saját bensőjének drámáját és talán épp ezért nem nevezte nevén főművét".

További információk: http://odz.hu/koncertek/vasary-pokol-es-menny/