Árpád

Fókuszban az oboa

2015.04.03. 13:01

Programkereső

A kismartoni Esterházy-kastély házimuzsikát életre keltő koncertsorozata április 25-én szombaton François Leleux oboaművész és a Müncheni Kamarazenekar előadásával folytatódik.

Johann Nepomuk Hummel, aki Haydn ajánlására lett az Esterházyak karnagya, és Haydn tanítványa, Ignaz Pleyel, aki zenei kiadóként és zongorakészítőként is tevékenykedett Párizsban, koruk kedvelt zeneszerzői voltak, egykor népszerű műveiket azonban már ritkán játsszák. François Leleux, a híres francia oboaművész és a Müncheni Kamarazenekar nem hagyja feledésbe merülni ezeket a műveket.

Müncheni Kamarazenekar
Müncheni Kamarazenekar

Előadásmódja "a legnagyobb tisztaság és világosság, a legbájosabb elegancia és finomság példája", "a nehéz zenei fordulatokat mindig a legnagyobb csodálatot kiváltó módon dolgozta ki". Carl Czerny egykor így méltatta Johann Nepomuk Hummel zongoraművészetét. Mozart pedig a következő szavakkal dicsérte 21 évvel idősebb kollégáját, Ignaz Pleyelt: "Nagy szerencse, hogy Haydn mellett Pleyel is megörvendeztet minket muzsikájával!" Ennek ellenére Pleyel és Hummel műveit manapság csak ritkán hallani koncerteken. A Müncheni Kamarazenekar és a világhírű oboaművész, François Leleux számára mindez elegendő okot szolgáltat arra, hogy Haydn drámai "La Passione" szimfóniáját és Mozart nagyszerű Jupiter szimfóniáját egy műsorban szerepeltesse Pleyel és Hummel kiemelkedő műveivel.

A virtuóz klasszikusokkal nagyszerű ellenpólust alkot az egyik legnagyobb magyar zeneszerző, Veress Sándor modern, 1961-ben írt, Passacaglia concertante műve. Veress Sándor - aki Kodály és Bartók tanítványa is volt - 1949-ben hagyta el Magyarországot és élete végéig Svájcban élt. A Kodály módszert neki köszönhetően vezették be a svájci iskolákban. Ezt a művét leghíresebb tanítványának Heinz Hollingernek, a szintén komponista és oboaművésznek ajánlotta. Legutoljára az ő előadásában, 2007-ben hallhatta a magyar közönség ezt a művet, ezért is számít különleges alkalomnak, hogy a kortárs zenéhez különösen vonzódó Leleux előadásában csendülnek fel majd a Soprontól mindössze harmincöt percre található kismartoni Esterházy-kastély Haydn Termében ezek a megindító dallamok.

Ignaz Pleyel: Iphigenia Auliszban, nyitány

Joseph Haydn: f-moll szimfónia (La Passione), No. 49 Hob.I:49

Veress Sándor: Passacaglia concertante oboára és vonószenekarra

Johann Nepomuk Hummel: Téma és variációk oboára és zenekarra, Op. 102

Wolfgang A. Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfónia, K.551

Kérdésünk: Melyik zeneszerző nem állt az Esterházy hercegek szolgálatában?

A helyesen válaszolók közül egyvalaki partnerével ellátogathat április 25-én a kismartoni Esterházy-kastély koncertjére.