Márk

Különleges dalest a Nagyteremben

2015.05.12. 17:43

Programkereső

Női sorsokról énekel Magdalena Kožená az extravagáns japán zongoraművésznő, Mitsuko Uchida kíséretével május 24-én a Zeneakadémián.

A nem utolsósorban Sir Simon Rattle feleségeként ismert cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená és partnere különleges párost alkotnak: a két művésznő koncertjeiről beszámoló kritikusok maguk sem tudják, hogy az énekesnő érzéki hangját és intellektuális megközelítését magasztalják inkább, vagy a diplomataszülők gyermekeként zenei tanulmányait Bécsben folytató Uchida érzékenységét, elmélyültségét és kifinomult billentéskultúráját. Zeneakadémiai műsoruk - egyben első magyarországi közös fellépésük - Schumann, a romantikus dal egyik legnagyobb mesterének azzal a ritkán hallható Stuart Mária-ciklusával kezdődik, amelyet mindössze két évvel megtébolyodása előtt komponált. A mű a zeneszerző egy rendkívül zaklatott évének - amely során hónapokig képtelen volt a munkára - néhány nyugalmas hete alatt született, a versek pedig egy tragikus női sors megrázó történetét beszélik el.

Magdalena Kozena
Magdalena Kozena

Az est további részében Debussy, Mahler és Messiaen dalcsokraiból válogat a két világsztár. Debussy ókori görög kultúra iránti érdeklődése nemcsak leghíresebb művében, az Egy faun délutánjában, hanem a századfordulós erotikától fűtött Bilitis-dalokban is megmutatkozik, amelyek szövegét Pierre Louÿs a szimbolista költő egy képzeletbeli antik görög kurtizán nevében írt meg. Debussy másik dalsorozata a Verlaine verseit alapul vevő Elfeledett dalok, amelyeket a zeneszerző a Római-díj ösztöndíjasaként a Villa Mediciben komponált. A dalok Debussy első olyan művei közé tartoznak, amelyek már a rá oly jellemző személyes stílusban íródtak. Ezt megelőzően Mahler önéletrajzi ihletésű Rückert-dalai hangzanak majd el, amelyek - hasonlóan a zeneszerző többi dalához számos szimfonikus vonást rejtenek. A koncert lezárásaként Messiaen Poèmes pour Mi című, első felesége számára komponált ciklusa csendül fel - a szolmizációs szótaggal becézte a zeneszerző Claire Delbost - amely a Stuart Mária és Bilitis-dalok után egy harmadik szemszögből mutatja be a női sorsot.