Eszter, Eliza

Anna Prohaska és az Il Giardino Armonico

2016.07.18. 15:34

Programkereső

Szeptember 23-án egy kivételes tehetségű koloratúrszoprán, Anna Prohaska ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében a régizenére szakosodott Il Giardino Armonico társaságában.

A félig osztrák, félig angol származású fiatal koloratúrszoprán, Anna Prohaska karrierjét 17 évesen kezdte a berlini Komische Operben, majd 23 évesen debütált a berlini Staatsoper színpadán. Pályafutás ugyan lassan másfél évtizede derékszögben ível felfelé, még így is a fiatalabb énekes generációhoz tartozik, miközben olyan meghatározó egyéniségekkel léphetett színpadra, mint Claudio Abbado, Pierre Boulez vagy Nikolaus Harnoncourt. Páratlanul széles repertoárján épp olyan gyakran találkozhatunk régizenei művekkel, mint kortárs darabokkal, saját bevallása szerint pedig a populárisabb műfajokat sem veti meg.

Anna Prohaska
Anna Prohaska
Fotó: Patrick Walter

„Számomra a minőség a lényeg. – mesélte Anna Prohaska a Zeneakadémia Koncertmagazinjának – A Beatles, a Queen, Prince és még sokan nagyon jó zenét írtak. Most már be merem vallani, hogy egy Los Angeles-i Don Giovanni-premier előtti estén elmentem régi kedvenc bandám, a Rammstein koncertjére (és végigtátogtam a számokat, mert persze énekelni nem volt szabad).”

A kivételes tehetségű énekes – akinek hangját a Guardian újságírója lényegretörően csak „földöntúli tisztaságú”-nak ítélete–szeptember 23-án a Zeneakadémia Nagytermében egy mitológiai és egy történelmiafrikai királynő, a karthágói Dido és az egyiptomi Kleopátra alakját és legendakörét idézi majd meg. „Mindkettejüknél azt látjuk, hogy a nő erősen függött a férfipartnerétől. Mihelyt Aeneas elhagyja Didót, nemcsak az asszony omlik össze, hanem egész Karthágó is.

Anna Prohaska ANNE, Florian Hoffmann TOM RAKEWELL - The Rakes Progress - Staatsoper, Berlin
Anna Prohaska ANNE, Florian Hoffmann TOM RAKEWELL - The Rakes Progress - Staatsoper, Berlin

Kleopátra is csak Julius Caesar, majd Marcus Antonius mellett maradhatott erős királynő. Volt néhány erős nőfigura a történelemben, de mindegyiknek nagy árat kellett fizetni az alapvetően patriarchális társadalmakban.” – mesélte az énekesnő. Purcell és Händel ideillő nevezetes művei mellett olyan kevésbé ismert szerzőktől is felhangzik majd egy-egy részlet, mint akár a nevezetes lipcsei állásra Bach előtt számításba vett Christoph Graupner, vagy a Händel előtt pár évtizeddel szintén hannoveri udvari muzsikusként működő Antonio Sartorio.

A művek megszólaltatásában nem kisebb név lesz a szoprán segítségére, mint a világhírű régizenei együttes, az 1985 óta töretlen sikerű Il Giardino Armonico, amely ezúttal is a (társ)alapító, a nagyszerű Giovanni Antonini vezénylete alatt lép színpadra.