Auguszta

Bachot a rohanásban élő digitális társadalomnak!

2017.03.17. 09:21

Programkereső

A hétvégén rendezik meg a Bach Mindenkinek Fesztivált, amelynek központi eseményeként március 18-án, szombaton Budapest aluljáróiban és közterein Bach muzsikája hallható, így emlékezve meg a zeneszerző születésének március 21-i évfordulójáról. A programokról a főszervezőt, Kovács Zalán László tubaművészt kérdeztük.

– A Bach Mindenkinek Fesztivál külföldi példát követ: Bach in the Subways címmel 2010-ben, New Yorkban Dale Henderson csellista indította el a programot Bach születésnapja tiszteletére. Miben hasonlítanak és miben különböznek az itthoni események?

– Az amerikai kezdeményezés egy egészen rendkívüli történet. Dale Henderson teljesen egyedül ült ki egy metróperonra 2010. március 21-én, Bach születésnapján, hogy megörvendeztesse a járókelőket Bach zenével, a következő évben pedig megháromszorozódott az apparátus: két barátjával már hárman voltak. De innentől elkezdték erősen hirdetni és 2015-re, Bach születésének 330. évfordulójára már 39 ország közel 150 városában szervezték meg, ebben az évben csatlakozott hazánk is.

A két legnagyobb különbség az amerikai és a magyar program között a név és a szimbólum. Az aluljárók nálunk más minőségű közeget jelentenek, mint az Egyesült Államokban, ezért nem a megvalósítás helyszíne, hanem a program célja alapján találtuk ki a magyar nevet. A szimbólum tekintetében pedig az ünnepeltet, vagyis Bachot nem a születésnapi csákóval, hanem sokkal hagyományosabb módon, lufival és szerpentinnel ábrázoljuk. De a jelvények színvilága és a festmény, amely alapul szolgált, megegyezik.

Továbbá nagy különbség a közönség és a szervezettség. Számos felvételt lehet látni a programról videómegosztó és közösségi oldalakon, de olyan embertömegeket, mint amilyen Budapesten körbeveszi a zenészeket, máshol nem igen látni. Úgy gondolom, hogy a magyar embereknek ösztönösen nagyon fontos a zenei minőség attól függetlenül, hogy mennyire járatosak az előadott stílusban.

A két program szerencsés hasonlóságaként pedig kiemelném azt, hogy itthon is terjed a mozgalom láza. Idén a rendezvényünk hossza és mérete miatt fesztivállá nőtte ki magát az esemény. Budapesten 14 helyszínen lehet a programjainkkal találkozni, és két vidéki város is rajtunk keresztül csatlakozott a programhoz: Kaposváron és Szegeden is megtartják a Bach Mindenkinek programot.

– Itthon hogyan jött az ötlet és te hogyan kerültél bele a szervezésbe?

– 2014 őszén találkoztam az amerikai felhívással, amelyben társszervezőket kerestek a Bach in the Subways programhoz. Az elképzelés nagyon megtetszett. Írtam nekik, hogy elvállalom a magyarországi programsorozat létrehozását. A Zeneakadémia Doktorandusz Önkormányzatának alelnökeként hirdettem meg az egyetem doktoranduszai között, akik közül szervezési és előadói oldalról egyaránt sokan csatlakoztak (ma is ez a közösség adja az alapját a programnak). Pár héttel a szervezés elindítása után jött egy újabb levél Dale Hendersontól, miszerint Budapestről újabb megkeresés érkezett hozzá a Magyar Rádió Zrt. részéről. Így léptem kapcsolatba Farkas Zoltánnal, a Bartók Rádió intendánsával. Néhány nap múlva már találkoztunk is, így csatlakoztak a megkezdett munkánkhoz. A rádió feladata a médiaháttér biztosítása volt, én pedig a támogatókat gyűjtöttem össze.

– Most már harmadik alkalommal veszel részt szervezőként a rendezvényen. Mik a tapasztalatok, hogyan fogadják a járókelők Bach zenéjét tulajdonképpen a legszokatlanabb helyszíneken?

– Már az első alkalmon igen nagy tömegek álltak meg a fellépők mellett. Egy kis installációt mindig felállítunk a helyszíneinken, hogy legyen némi színpadérzet, és ne kalapozásnak tűnjön a zenészek játéka, így mindenki nyugodtan tudja hallgatni a géniusz kompozícióit. A Bach dallamok jól befogadhatóak mindenki számára, ráadásul különleges látványt nyújtanak a klasszikus zenészek aluljárókban, köztereken, vásárcsarnokban olyan hangszerekkel, mint a hárfa, csembaló, koncertzongora, ládaorgona, pánsíp, harmonika, gamba... Illetve igyekszünk olyan színes és látványos programokkal kiegészíteni a műsorkínálatunkat, amelyek teljes mértékben a ma emberének interpretálják Bach zenéjét. Ebben a felfogásban volt már Bachot játszó népzenei együttesünk, jazz zenészek improvizáltak a barokk mester dallamaira. Látványprodukcióként Bachra tangóztak táncosok, idén Kaposváron pedig a d-moll Toccata és Fugára tartanak aikido bemutatót.

– Melyek voltak a legnépszerűbb helyszínek és a legnépszerűbb programok az elmúlt évek során?

– A helyszínek egyformán érdekesek, de teljesen más karakterűek. A kisebb, zárt aluljárók kifejezetten hangulatosak kamaraprodukciókhoz, a templomokban Bach orgonaművei tudnak megszólalni, a tereken pedig a fúvósoké a főszerep. A fellépők közül mindenkit ki kellene emelni, hiszen ingyenesen, kulturális misszióként jönnek el a fesztiválra játszani, de ha muszáj említeni párat, akkor a teljesség igénye nélkül az Operaház művészeit, a Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy által vezetett Lutheránia Énekkart, a 30 tagot számláló Jumbo Tuba Együttest feltétlenül kiemelhetem, akiknek az előadásaira igen sokan kíváncsiak. Fellépőktől függetlenül azok az alkalmak is kiemelkedően népszerűek, amelyeken teljes kantáta, passió, vagy más nagy mű szólal meg a bachi repertoárból Budapest közterein.

Bach Mindenkinek 2015 – Fülei Balázs a Fővám téri vásárcsarnokban zongorázik
Bach Mindenkinek 2015 – Fülei Balázs a Fővám téri vásárcsarnokban zongorázik
Fotó: Fuchs Máté

– A tavalyi rendezvényhez képest változik-e valami?

– A fő változást a rendezvény nagysága jelenti, idén négy nap alatt 17 helyszínen zajlanak a programok, összesen három városban, Budapesten, Kaposváron és Szegeden, ezért fel is vettük a nevünkbe a Fesztivál szót.

A hagyományos, Szent István téren megrendezésre kerülő közös korálénekléshez bárki csatlakozhat (szombaton 16:30-kor), ezért igen nagy létszámban szoktak ott megjelenni az énekelni vágyók. Az énekkísérethez sikerült egy régi álmunkat megvalósítani, a több száz torok dallamát fúvószenekar erősíti a Szolnoki Légierő Zenekar révén.

A kínálatunkat idén kiegészítettük rétegprogramokkal is, szombaton az Aranytíz Kultúrházban gyerek játszóház és kreatív foglalkozás lesz a Nemzeti Filharmonikus Zenekar művészeinek közreműködésével. Budapest belvárosának értékeit és a fesztiválprogramokat megismerni vágyóknak pedig kulturális városnézést biztosítunk idegenvezetővel.

– Mi az, amit igazán kiemelnél az idei programok közül?

– A programunk keretében először lesz ünnepi megnyitó koncert, amely március 17-én, pénteken 18 órától kerül megrendezésre az ELTE Egyetem téri épületének Aulájában, ahol átadásra kerülnek első ízben a Fesztiváldíjak is előadói, szervezői és támogatói kategóriákban. Ezen az alkalmon fellép többek között Bábel Klára hárfaművész, Lakatos György Liszt-díjas fagottművész, Madarász Iván Kossuth-díjas zeneszerző, Rohmann Ditta csellóművész, Skoff Zsuzsanna énekművész, a Budapesti Énekesiskola kórusa és én is. A Bach Mindenkinek Fesztivált Budapest főpolgármester-helyettes asszonya, Szalay-Bobrovinczky Alexandra nyitja meg. Erre is mindenkit hívunk, a belépés ingyenes.

– Gyakran hallhatunk mindenféle félelemet a klasszikus zene jövőjéről, hiszen a fiatalok ritkán járnak hangversenyekre. Egy ilyen rendezvényen azonban nyilvánvalóan a fiatalok is belebotlanak az aluljárók koncertjeibe. Hogy látod, kell aggódnunk a jövő generációjáért? Kiderül valami ezzel kapcsolatban is ezeken a belvárosi koncerteken?

– Számomra nem a klasszikus zene jövője az igazi kérdés, hanem az, hogy a kulturális változások merre tartanak. Kétségkívül némely műfajok korlátokba ütköznek, miközben újak pedig kialakulnak, hiszen a zenére és a kultúrára az emberiség történetében eddig is szükség volt és ez később sem lesz másként. Bach előtt is volt klasszikus zene és évszázadok múlva is lesz, hiszen a kultúra az egyik szilárd táptalaja a felnövő nemzedékeknek.

Úgy gondolom, hogy mi a fesztiválunkkal több szempontból is korszakalkotóak vagyunk. Egyrészt számos megközelítésből mutatjuk be Bach muzsikáját, másrészt pedig igyekszünk a klasszikus zenét zárttá tevő falakat lebontva a barokk dallamokat erre alkalmas közterületeken előadni. Az üzleti szektorban már évtizedek óta működik a gyors ellátás, amit megfelelő körültekintéssel, a kulturális területeken is alkalmazni kell. Természetesen szükség van a koncerttermekre és az elit környezetre is, de a mindenkihez eljutó, a befogadó részéről különösebb felkészülést nem igénylő kulturális programokra is ahhoz, hogy a rohanásban élő digitális társadalom is kulturális cseppeket kapjon.

– Jövőre is lesz folytatás?

– Természetesen. A tervünk az, hogy néhány éven belül országos, majd az egész Kárpát-medencét felölelő fesztivállá építsük fel a programunkat, hiszen a célunk továbbra is az, hogy szólhasson Bach mindenkinek!