Dezső

Esterházy szövegeivel és Nádler István tablóival csendül fel Haydn zenéje

2017.04.03. 11:07

Programkereső

Haydn A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című zenekari művét április 9-én a Kiscelli Múzeum Templomterében adják elő, ehhez írt Esterházy Péter 2014-ben, Dubóczky Gergely karmester felkérésére profán imát. Nádler István festményei díszítik az előadást.
Mácsai Pál, Dubóczky Gergely, Kerekes Éva és Esterházy Péter
Mácsai Pál, Dubóczky Gergely, Kerekes Éva és Esterházy Péter
Fotó: Dobó László

A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című művet Haydn a cádizi kanonok felkérésére komponálta 1785-ben, akik a felkérő levélben pontosan meghatározták a zenemű főbb vázlatait is. Nyolc lassú tételt kértek a bevezető, valamint a szenvedéstörténet hét mondatának illusztrálására, majd az utolsó tételben, a földrengés ábrázolásához egy gyorsat. Az így létrejött, a hallgatót befelé fordulásra késztető zene a mai napig Haydn legnépszerűbb művei közé tartozik.

2014-ben Dubóczky Gergely kezdeményezésére és vezényletével került sor arra az ősbemutatóra, amelyen a darabot Esterházy Péter hét betétszövegével adták elő. Hét utolsó szó címmel erőteljes, prózai mű született, amelyet – Mácsai Pál és Kerekes Éva előadásában – egy férfi és egy női hang illesztett bele Haydn muzsikájába.

"Amikor a főpróbán meghallgattam, akkor szembesültem vele, hogy a szöveg és a zene együtt mennyire éles, drámai. Ha tudom, nem biztos, hogy meg merem írni" – nyilatkozta Esterházy Péter a bemutató után.

»Lazán« azt mondanám, hogy profánul – a szakralitásra vonatkozó muzikalitással

– felelte a Litera.hu azon kérdésére Esterházy 2014-ben, hogy miként viszonyulhat egy kortárs szerző egy ilyen szakrális témához.

De a szenvedést illetően már lehetnek személyes tapasztalataink, és lehetnek személyes kérdéseink a szenvedés értelmét illetően. Vagy épp annak a feszültsége is lehet élő, ami egy ennyire szakrális tárgy, esemény és a Nietzsche emlegette »halott Isten«-helyzet közt fönnáll.

Nádler Istvánt vizuálisan régóta foglalkoztatta Haydn műve. Elemi hatással volt rá, amikor 2015-ben Fischer Iván Lakásszínházában Esterházy Péter hét betétszövegével kiegészítve hallotta a darabot. Hét tablóból álló sorozatának alkotása közben is az előadás felvételét hallgatta.

A darab tartalmához kiváló keretet adó Templomtérben 2017. április 9-én a Dubóczky Gergely vezette Budapest Sound Collective Kerekes Éva és Mácsai Pál közreműködésével ismét előadja Joseph Haydn művét Esterházy Péter szövegével. A mű inspirációjára született festményeket a koncerten, valamint az azt követő két hétben, 2017. április 11. és április 23. között a Kiscelli Múzeumban tekinthetik meg az érdeklődők.