Auguszta

Nem engedtek fel a repülőre egy 1766-os Guadagnini-hegedűt

2017.07.27. 14:14

Programkereső

A több milliót érő hangszert a Qantas Airways Santiagóból Ausztráliába, Sydney-be tartó járatára nem engedték felvinni a 71 éves hegedűsnek - számolt be róla a The Violin Channel.

“Épp most tagadták meg tőlem, hogy felszálljak a Qantas Santiagóból Sydney-be tartó, 28-as számú járatának fedélzetére, mert

nem voltam hajlandó a hegedűmet poggyászként feladni.

Ez egyszerűen undorító!" - írta Facebook-posztjában Ole Bohn norvég hegedűművész, tanár.

A Qantas Airways július 24-én a szabályzatára hivatkozva nem engedte fel a fedélzetre az 1766-ban készült Guadagnini-hegedűt.

A légitársaság állítása szerint minden hegedűt poggyászként kell feladni és szállítani.

Ezt erősítette meg a társaság Santiago-i menedzsere, Christian Carlos is. A hegedűművész szerint azonban a légitársaság honlapján azt írják, hogy a 7 kg-nál könnyebb,  85cm x 34cm x 23cm alatti hegedűtokokat felengedik a fedélzetre. 

Bohn végül kénytelen volt egy másik járattal elutazni Sydney-be, egy másik légitársasággal. “Egyáltalán nem volt semmi probléma a Latam Airlines járatával. A személyzet segített a fedélzeten, hogy a hegedűnek a lehető legjobb helye legyen az ülésem feletti csomagtartóban" - mondta a 71 éves zenész. 

"Még Arany Státuszon is van a Qantas-nál" - panaszolta a Bohn. "Soha nem lenne szabad így bánni az utasokkal. A Qantas-nak még van mit tanulnia."

Ole Bohn

 2009 óta a Sydney-i Zenei Konzervatórium tanára. Korábban a Norvég Nemzeti Opera és Balett Zenekarának, illetve a Koppenhágai Szimfonikus Zenekar koncertmestereként működött. 1990-ben mutatta be Elliott Carter hegedűversenyét a San Francisco-i Szimfonikusokkal. 

Giovanni Battista Guadagnini

(1711. jún. 23.–1786. szept. 18.) olasz hangszerkészítő a történelem egyik leghíresebb mestere. A harmadik legnagyobb húros hangszer készítő Antonio Stradivari és Giuseppe Guarneri "del Gesù" után. 2013 októberében egy, a mester ugyanebből az időszakából származó Guadagnini-hegedű 1,390,000 dollárért kelt el a Tarisio Auctions árverésén New York-ban.

A portál több hasonló esetben elérte, hogy a légitársaság bocsánatot kérjen az érintettől, sőt változtasson a gyakorlatán. 2014-ben a The Violin Channel beszámolt arról, hogy az Air Canada kitiltotta a fedélzetéről a hegedűket, egy csellista hangszerét pedig szintén nem engedték fel a gépre annak ellenére, hogy kifizetett a hangszernek egy teljes jegyet az elfoglalt ülésért. A légitársaságot a 4000 megosztás, 27 ezer Facebook-like és a 200 ezer olvasó, akik a cikkre kattintottak meggyőzte arról, hogy átgondolja a gyakorlatát. Egy 2016-es esetben a Norwegian Air szintén bocsánatot kért és változtatott a cégpolitikáján. Egy cselló szerencsétlen repülőútjáról lapunk is beszámolt korábban.