Árpád

„Soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére”

2017.09.22. 09:32

Programkereső

Marin Alsop kilencéves kora óta tudja, hogy karmester akar lenni. Bár sokkolta, hogy nőként még mindig lehet első, történelmet írt 2013-ban, amikor a BBC Proms zárókoncertjét vezényelte.

Az amerikai művésznő október 4-én és 5-én a Müpában áll a Budapesti Fesztiválzenekar élére az együttes történetének első női dirigenseként. A koncerten elhangzik Sibelius ikonikus D-dúr hegedűversenye Alina Pogostkina  szólójával és Sosztakovics 7. (C-dúr, „Leningrád”) szimfóniája. Ez utóbbi művet a zenekar október 5-i Midnight Music koncertjén is eljátssza a Várkert Bazárban.

- Gondolom, elege van abból a kérdésből, milyen érzés nőként vezényelni. Mégis sokunkat érdekel a megfejtése, vajon miért nem volt ez szokás olyan hosszú ideig?

- Igaza van, ez a téma elég unalmas. Mit gondol, talán azért nem tudunk több olyan női karmesterről, aki nagyszínpadon vezényelt volna, mert a nők nem akartak vezényelni?

Ha a dolgok egyensúlyban lennének a világban, valószínűleg ugyanannyi nő állna a zenekarok élén a pódiumon, mint ahány férfi.

De soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére ezen a területen. 2002-ben létrehoztam egy ösztöndíjat női karmesterek számára, a Taki Concordia Conducting Fellowshipet, melynek segítségével több lehetőséget teremthetünk azoknak a nőknek, akik vezényelni szeretnének. A tizenegy nyertesből mára öten amerikai zeneigazgatók, négyen nagy nemzetközi szintű zenekarok asszisztens karmesterei és ketten saját zenekart alapítottak. Az ember csak akkor érhet el sikert, ha lehetőséget teremtenek számára. Nagyra értékelem azokat a kollégáimat, akik csatlakoztak a kezdeményezésemhez és segítenek több alkalmat teremteni a női karmestereknek. Ilyen Fischer Iván is, akinek köszönhetően rövidesen Budapesten vezényelhetek.

- Ez azt is jelenti, hogy nőként meg kellett küzdenie azért, hogy a közönség elfogadja? Egy férfi karmesternek kevésbé kell hajtania a sikerért?

- Sohasem éreztem úgy, hogy bármiért is meg kéne küzdenem. Az, hogy valakit elfogadnak-e, bizalom és tisztelet kérdése. Mindkettőhöz időre van szükség, de semmiképpen sem küzdelemre.

- Azt olvastam, már egészen kicsi gyerekként mondogatta, hogy karmester szeretne lenni. Mikor vált biztossá, hogy ezt a pályát választja?

- A szüleim mindketten hivatásos muzsikusok voltak. Amikor kilenc éves voltam, elvittek egy koncertre, amelyen Bernstein vezényelt. Aznap elhatároztam, hogy mindenképp karmester leszek. Attól kezdve egyetlen pillanatra sem változtattam meg az elhatározásomat.

- Nagyon magas színvonalon hegedül. Hogyan tudja harmonikusan összeegyeztetni a hangszeres előadást a vezényléssel?

- Az utóbbi időben már nem hegedülök közönség előtt, mert a vezénylés nagyon sok időt és energiát igényel. A hegedülést nagyon szerettem, és azt hiszem, óriási lehetőség volt a számomra, hogy jelentős zenekarokkal, kiváló karmesterekkel léphettem fel, ami sokat segített abban, hogy megértsem és megtanuljam, hogy egy jó karmester és egy jó zenekar mi mindenre képes együtt.

- Saját oktatási programot dolgozott ki gyerekeknek OrchKids in Baltimore címmel. Mi a lényege ennek a programnak?

- 2008-ban vágtunk bele, akkor harmincan vettek részt benne, ma pedig már ezerkétszáznál is több gyerek játszik valamilyen hangszeren a csapatban – néhányan közülük nagyon magas színvonalon. A zene a képzelőerőt, a kifejezési készséget és a nyitottságot segíti, én pedig erősen hiszek abban, hogy

minden gyerek számára biztosítani kéne ilyen életre szóló élményeket.

- Októberben a Budapesti Fesztiválzenekart vezényli. Ismerte őket korábban?

- Már többször láttam őket koncertezni és sok lemezfelvételüket is jól ismerem. Nagy csodálója vagyok Fischer Ivánnak.

- A budapesti hangversenyen elsőként Jean Sibelius egyetlen (D-dúr) hegedűversenyét vezényli. A közönség számára mindig izgalmas, vajon mi áll a választás hátterében.

- Sibelius hegedűversenye lenyűgözően gyönyörű darab, amely azok számára jelent igazán különös élményt, akik képesek felfedezni a zeneszerző természeti és érzelmi kalandozásainak lényegét.

- Sosztakovics Leningrád szimfóniája rendkívül tragikus zenemű. Befolyásolta a választását, hogy a háború veszélye megint egyre erősebben van jelen a mindennapjainkban?

- Szomorú, de a háború realitása soha nem tűnik el, ezért

nagyon fontos, hogy mindenkit emlékeztessünk, milyen értékes a béke a világ számára.

- Hogyan készül a budapesti koncertre? Járt már nálunk?

- Sohasem voltam még Budapesten, nagy izgalommal készülök, hogy megismerkedhessek fővárosuk történelmével és szépségével, és persze e rendkívüli zenekar különösen szabad szellemével.