Márk

Jó hír: meg lehet javítani a széttört viola da gambát

2018.01.15. 10:47

Programkereső

Myrna Herzog historikus hangszere brutálisan összetört egy repülőút alkalmával, az esetért az illetékes légitársaság bocsánatot kért. A sztori bejárta a médiát, a művésznő pedig elmondta néhány hozadékát.

Myrna Herzog hangszerének balesete olyan mainstream médiumokba is bekerült, mint a FOX News, a Daily Mail, a Metro, a 444, az Index, mi két hírt is közöltünk az ügyről (itt és itt). A gambaművésznő megosztotta Facebook-követőivel, mi lesz a hangszer sorsa.

„Az első kérdés: Megjavítható-e a Lewis-gamba?

Igen, és ha szerencsénk van, a következő évadban már játszani fog

a húsz éves Israeli Phoenix együttessel” – kezdi rögtön az örömhírrel Herzog. Ebből a hangszerből két darab van a világon, a másik, amelyet szintén Edward Lewis készített a 17. században, Herzog férjének, Eliahu Feldmannak a tulajdona. A dendrokronológiai vizsgálat szerint a gambák faanyaga ugyanazon fából való, és 1661-62-ben vágták.

Hogy miért nem vett extra ülőhelyet a viola da gamba számára Herzog, ha ilyen értékes? A művésznő 48 éve utazik repülőgépen hangszerekkel, de eddig soha nem volt probléma a szállítással. Most is poggyászként, keménytokban adta fel a hangszert, amelyről minden olyan alkatrészt eltávolított, ami könnyen sérülhet, vagy sérülést okozhat (húrláb, húrok stb.). A Gewa keménytok ráadásul az egyik legjobb volt, amit kapni a lehet, a Gewa levélben is megkereste a művésznőt, hogy meglepődöttségüket fejezzék ki: „hatalmas nyomású ütés kellett egy ilyen kár okozásához” – írják.

Az Alitaliával történt incidensről

Myrna Herzog állítja, hogy a légitársaság beszámolójával ellentétben nem ajánlották fel neki, hogy extra helyjegyet vásároljon, sőt, azt az információt kapta, hogy az utastérben már nincs hely. Viszont biztosították, hogy a hangszert kézzel teszik a gépre. Miután a művésznő megérkezett Rio da Janeiróból Tel-Avivba, a hangszer nem bukkant fel az extra méretű csomagok között. Herzog ezután a talált tárgyak osztályánál érdeklődött, ott pedig tájékoztatták, hogy a csomag megsérült, összetört, „mintha valami hatalmas gép hajtott volna át rajta”.

„Baj van az Alitali hozzáállásával?” – teszi fel a kérdést Herzog. A légitársaság eddig nem kereste a nőt telefonon, pedig a történet bejárta a sajtót. Levelet írtak neki, és

felajánlottak neki egy kártérítést, amely azonban köszönőviszonyban sincs a hangszer valódi értékével

– sőt, ami azt illeti, a keménytok árát sem közelíti meg (!).

A gambaművész azzal zárja sorait, hogy reméli, egyszer a repülőutakon a hangszereket nem kezelik még a bőröndöknél is hanyagabbul. Néhány befolyásos zenész közbenjárását kéri: „Yo-Yo Ma, Steven Isserlis, Jordi Savall, tudnátok segíteni?”