Csilla, Noémi

Ez a szimfónia annyira jó, hogy aki csak tudta, ellopta

2018.01.28. 13:06

Programkereső

Van egy szimfóniatétel, amelyet Frank Sinatra, Carlos Santana és Serge Gainsbourg is feldolgozott, egy filmnek adott címet, és a Waczak Szálló főhőse is imádta. Nem az Örömóda, és nem is Sorsszimfónia. Melyik az?

Brahms III. szimfóniáját gyakran nevezik a másik három kistestvérének, amely felbukkan itt-ott a koncertprogramokban, de mégsem annyira lenyűgöző szimfonikus építmény, mint az első, a második és a negyedik a műfajból. Jóllehet, az I. szimfónia monumentálisabb méreteket csillogtat, de annak nagysága legalább annyira fakadt Beethoven-komplexusból, mint művészi őszinteségből, a IV. szimfónia vadromantikája pedig egész más dolgokat remegtet meg a hallgatóban. A III. szimfóniában érdekesen vegyül a heroizmus és a protestáns zenei gondolkodásmód ­— forma és esztétika ideális keveredése ez.

Van ennek a szimfóniának egy varázslatos 3. tétele — egy szomorkás, szinte gyászos c-moll scherzo(szerűség) Poco allegretto felirattal, amely annyira különleges színeket kelt életre, és olyan egyedi hangulatú, hogy számos zenészt, filmkészítőt megihletett.

  • A tétel első filmes felhasználása az Ellenáramlat című film noirban hallható. Ez a mozi Katherine Hepburnnel és Robert Taylorral készült 1946-ban.
  • Ennél is ismertebb viszont a Szereti Ön Brahmsot? című film zenéjeként. Habár egy korabeli kritikus azt írta, hogy a film olcsóvá és közönségessé teszi a Brahms-muzsikát (ami persze nem igaz), tény, hogy sokan innen ismerték meg ezt a fantasztikus szimfóniát.
  • Sokan talán emlékeznek is a Waczak Szálló egyik jelenetére, amelyben Basil Fawlty (John Cleese) ezt a szimfóniatételt hallgatja, a feleségének viszont ez nincs ínyére. "Egész reggel azt a zenebonát hallgattad!" "Zenebonát? Az Brahms! Brahms harmadik zenebonája!"
  • Tótumfaktum (Factotum, 2005) —egy Bukowski-novellából készült mozi, amelyben Hank Chinaski, az író altegerója szir-szar munkákkal bíbelődik, miközben minden vágya, hogy íróvá váljék.
  • Kill Your Darlings, 2013 — a beatirodalom rajongóinak különösen ajánlott, Kerouac, Ginsberg és Burroughs barátságáról szól a film, az egyik főszerepben az örök Harry Potter Daniel Radcliffe.
Még érdekesebbek a szimfóniatétel dalfeldolgozásai.
  • Frank Sinatra és két másik szerzőtársa, Jack Wolf és Joel Herron lecsaptak a gyönyörű melódiára, és megalkották a Take My Love című számot — kicsit hígabb, közhelyesebb, persze akinek kenyere az ilyesmi, hallgassa.
  • Élettelibb és fantáziadúsabb a már fent említett Szereti Ön Brahmsot? című filmet szereplő betétdal, a Say No More It's Goodbye Diahann Carrolltól.
  • 180 cm francia érzékiség, ez volt Serge Gainsbourg, aki legjelentősebb múzsájának és szeretőjének, Jane Birkin énekesnőnek írta Baby Alone in Babylon című dalt. Ha valakinek bejön ez a tekergőző sugdolózás (nekem például a gyengébb pillanataimban igen), akkor íme:
  • Ha Carlos Santana hozzányúl valamihez, azt általában jó ízléssel teszi, szerencsére e Brahms szimfónia esetében sincs másként. A Love of My Life című dal a Supernatural lemezen szerepel. Az eredeti dalból egy sodró gitárriff lett, az ének inkább csak ritmusában és a dallamvezetés irányában idézi az eredetit. Ha valakinek fekszik a latinos zene, íme:
De mitől gyönyörű ennyire ez a harmadik tétel?

A főtéma dallamát az ellentétek vezérlik: az alábbi rövid szakasz (pirossal jelölve), amely nem több két ütemnél, egy gyors crescendót és decrescendót tartalmaz, előbb rövid felfelé haladó, majd hosszú, végül újra rövid, de lefelé haladó hangokat. A dallamot a csellók játsszák, a hegedűk pedig egy sejtelmes zenei szövetet alakítva kísérik. Az egész pedig háromnyolcadban van, ami táncos karaktert (um-pa-pa) kölcsönöz a zenének. (Újabb kontraszt: a zene melankolikus, viszont ha a taktusokat tánclépéseknek feleltetjük meg, meglehetősen gyors.)

Brahms III. szimfónia, 3. tétel. A főtéma első szakasza pirossal jelölve.
Brahms III. szimfónia, 3. tétel. A főtéma első szakasza pirossal jelölve.

Olyan, mintha a sebes, de kecses és szomorkás tánc egy gyönyörű múltba révedne vissza, írja egy Brahms-monográfus*. "Sok zenekedvelő az I. szimfónia titáni erejét kedveli, mások a békés, sármos II. szimfóniát, de a III. szimfónia számomra a művészileg legtökéletesebb mind közül" — írta a kor rettegett kritikusa, Eduard Hanslick.

* Walter Frisch és Kevin C. Karnes: Brahms and His World. Princeton UP, 2009.