Ervin

Fidelio Klasszik: Philipp, Szilágyi, Takáts, Valló

2018.02.02. 12:09

Programkereső

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 3-án hallható a 92.1-en.
Philipp György
Philipp György
Fotó: Végh Dániel

A Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa közös szervezésében megvalósuló Müpa Maratonon immár 10. éve egy-egy zeneszerző munkásságának legjava szólal meg egy teljes napon át, délelőttől késő estig. Idén a száz éve született Leonard Bernstein amerikai zeneszerző, karmester, zongorista, a zenei ismeretterjesztés egyik legnagyobb alakja, illetve az ő munkássága áll az egész napos esemény középpontjában. Egyik népszerű darabját, a Trouble in Tahiti című egyfelvonásos operát február 4-én az À la c'ARTe független professzionális zenei társulás előadásában, Philipp György vezénylésével és rendezésében láthatja-hallhatja a nagyérdemű a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A korántsem vidám témájú operáról Philipp György karmesterrel beszélgetünk.

Szilágyi Csenge
Szilágyi Csenge
Fotó: Tokár Tamás

A stand up műfaja mára nagyon népszerűvé vált, sokan igen magas színvonalon űzik, általában az élet mindennapos dolgait mutatva humoros formában. Különösen érdekes, ha mindez egy város, egészen pontosan Budapest mindennapjait mutatja meg, olyan jellegzetes történeteket, amelyek bármelyikünkkel megeshetnek bármelyik napon: jók és rosszak, viccesek és bosszantóak egyaránt. A 100 Szóban a Város című előadás a Mozsár Műhelyben egy páros stand-up a fővárosról Szilágyi Csenge és Nagy Dániel Viktor Junior Prima díjas művészek előadásában, akiken keresztül a legkülönbözőbb emberek és történeteik elevenednek meg 100 szóban. Aki elmerül akárcsak egy napra és egy éjszakára Budapest ismert és nem ismert szegleteiben, tudja, hogy itt élni egy életérzés, amit az utcák, az üzletek, szórakozóhelyek hangulata is megerősít. A próza mellett énekel is a két művész, ami a városhoz kapcsolódó sokféle érzelmet képes még inkább megragadni. Szilágyi Csengétől az est egyik szereplőjét azt is megtudhatjuk, mit szeret leginkább Budapestben és mit a legkevésbé, hogyan született meg a 100 szóban a Város ötlete, kikkel ötleteltek, hogyan gyűjtötték a sztorikat; kik segítettek az est összeállításában, és hogyan alakult ki a zenés rész a műsorban; továbbá, hogy mi a stand-up legnagyobb kihívása a számára.

Takáts Andrea
Takáts Andrea
Fotó: Bazánth Ivola

A telihold a nőiség, a női lélek és életút csodás változásainak, átalakulásainak szimbóluma is. Egy nő annyi mindent megtestesít élete során a saját maga és mások életében is: kislányként, lányként, nőként, asszonyként, anyaként, idős, bölcs nőként a legteljesebb boldogságtól és reménytől a teljes magányig és gyűlöletig minden érzelme folyamatosan jelen van, akárcsak egy szenvedélyes latin zenében. Ezt a szenvedélyt olyan spanyol, portugál, olasz, kubai, brazil, argentin írók, mint Pedro Almodovar, Clarissa Pinkola Estes, Frida Kahlo, Federico Garcia Lorca, Osvaldo Dragun és még sokan mások pontosan úgy ábrázolják, mint egyfajta beavatást a női lélek útvesztőibe. A Pokerface produkció Telihold – a változás játéka című estje során dél-európai és latin-amerikai szerzők írásaiból válogatnak, és jelenetek, monológok, versek útján adnak át érzelmeket, vágyakat mindazokból, amiket magunk is átélhettünk már, vagy még várnak ránk. A Bodor Böbe rendezésében látható Teliholdban négy színésznő – Kozma Andrea, Rudolf Teréz, Szűcs Éva és Takáts Andrea – van jelen együtt, sokféleképpen. A művészt arról kérdezzük, hogy mi a legnehezebb ennyiféle érzés, látásmód, írói stílus egyesítésében, és kiket választottak az előadáshoz; van-e konkrét szál, ami összeköti az írásokat és a kiválasztott részleteket, vagy spontán, intuitív módon válogattak; illetve amikor próbálni kezdtek, milyen új felismeréseik voltak, és ezek az élmények hogyan hatnak a mindennapokban.

Valló Péter
Valló Péter
Fotó: Éder Vera / Rózsavölgyi Szalon

Valló Péter állítja a Madách Színház színpadára a Hatalmas Aphrodité című 1995-ös Woody Allen-film színpadi változatát. Az örökbefogadás témakörét körbejáró időtálló és szórakoztató, antik görög motívumokat is tartalmazó előadás párkapcsolati-szerelmi bonyodalmakkal, az eleve elrendelés és szabad akarat dilemmáival szembesít. A február 16-án debütáló vígjátékról a Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendezővel beszélgetünk.-

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. február 4-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.