Dezső

Fidelio Klasszik: Hernádi, Markó, Vashegyi

2018.04.20. 13:42

Programkereső

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsornak következő adása április 21-én hallható a 92.1-en.

Hernádi Juditot két esemény apropóján is kérdezzük. Egyrészt Kern Andrással mutatták be Stephen Sachs amerikai szerző Valódi hamisítvány című vígjátékát Valló Péter rendezésében, az Orlai Produkció keretében április 13-án a Belvárosi Színházban. A két színész nem először látható a Belvárosi Színház színpadán, hiszen már a Hitted volna? című előadásban is játszottak együtt 2013-ban. Stephen Sachs vígjátékát sikerrel játsszák a világon mindenütt – most magyarul is látható a darab, amely jutalomjáték két olyan sziporkázó humorú színésznek, mint Hernádi Judit és Kern András. Az előadás április 27-én, valamint május 17-én, 25-én és 30-án is látható. A másik apropó a művésznő legfrissebb elismerése.

Psota Irén emlékére Almási Éva, a nemzet színésze hozott létre alapítványt, amely minden évben díjat adományoz annak a színésznek, akinek színpadi sokszínűsége, tehetsége, kiemelkedő képességei Psota Irén örökségéhez méltónak bizonyulnak.

Idén március 27-én ezt az elismerést a színházi világnapon a budapesti Rózsavölgyi Szalonban Hernádi Judit színművész vehette át, akit az Átrium Film-Színház terjesztett fel az elismerésre A félelem megeszi a lelket című, Alföldi Róbert rendezte előadásban játszott szerepéért. A Psota Irén-díj egy ezüst plakett, amelyen a Madách Színház legendás művésznőjének aláírása és kedvenc bohóca látható. A díjjal 500 ezer forint jutalom is jár, amelyet az idei évtől az Emberi Erőforrások Minisztériuma adományoz a MANK Nonprofit Kft.-n keresztül. Interjúnk első részében a Jászai Mari-díjas Hernádi Judit az általa megformált Maude-ról és a darab által feszegetett kérdésekről is mesél, majd a folytatásban azt is elárulja, hogy milyen érzéssel töltötte el, hogy 90 jelöltből neki szavazták meg a díj kuratóriumának tagjai a rangos elismerést.

A leghihetetlenebb történeteket mindig az Élet írja. Ez egy filmes alapszabály. Amire már azt mondjuk, hogy ez túl abszurd, hogy igaz legyen, arról sokszor kiderül, hogy maga a valóság. Igy van ez a Terike és Irén című magyar színdarabbal is, amely a KV Társulat előadásában látható április 21-én a Mozsár Műhelyben. A Markó Róbert és Enyedi Éva dramaturg által, a KV Társulattal közösen írt darab alapja valós eset: 2016 augusztusában két idősödő hölgy magát NAV-ellenőrnek kiadva próbált póthajhoz jutni egy belvárosi fodrászszalonban. A történet két főszereplője: Irén egy középiskolai igazgató jobb napokat látott gyermektelen özvegye és Terike, egy jól karbantartott nagymama, aki próbál állást szerezni, hogy anyagilag segítse a családját, és megvalósítsa önmagát. Monológjaik egyszerre drámai, ironikus, sőt vicces, de egyben tabukat döntögető, a női kiszolgáltatottságot és magányt is érzékeltető megszólalások. A KV Társulatot két színésznő, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina hívta életre tizenegy évvel ezelőtt „színházi különvéleményük, függetlenség iránti vágyuk” okán. A KV Társulat témaválasztásában a női lélek és látásmód, társadalmi problémák, kortárs darabok állnak, többnyire saját szövegekkel. A Terike és Irén esetében a szöveg és a rendezés is Markó Róberthez köthető, aki 2007 óta dolgozik színikritikusként és dramaturgként, de műfordításai is ismertek. Markó Róberttől azt is megkérdezzük, a darab megírásakor mire figyeltek igazán: inkább a helyzet abszurditását vagy inkább a drámaiságát akarták hangsúlyozni; Terikék és Irénkék valójában nagyon sokan vannak körülöttünk: a két szereplő mit képvisel; emberi sorsokat bemutatni nehéz feladat: milyen eszközöket használnak vagy nem használnak; illetve a színészek hogyan vettek részt az írásban, és mit alakítottak magukra.

A Beethoven Budán Fesztivál idén már 19. alkalommal várja közönségét, hogy része legyen tíz nagyszerű koncertnek, nemzetközi zeneszerzőversenynek vagy éppen házimuzsikálásnak a Jókai Anna Szalonban vagy I. kerületi lakásokban. A Budavári Önkormányzat minden év májusában megemlékezik Beethoven fellépésről, ebben az évben május 1. és 7. között. A koncertsorozaton ismert művészek mellett zeneakadémisták és amatőr zenészek is fellépnek, a 19. század szokásának megfelelően, a polgári zeneszalonok hangulatát megidézve. A fesztiválon számos újdonság mellett láthatjuk, hallhatjuk Berecz Mihályt, Oláh Kálmánt, Fülei Balázst, a Sárik Péter Triót, a Jazzical Triot és a Budafoki Dohnányi Zenekart is, az Új utak Beethovenhez című sorozat keretében pedig fiatal zenészeket. A Beethoven Budán Fesztivál egyik emblematikusnak mondható fellépője pedig Vashegyi György és az általa vezetett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus. A fesztivált május 1-jén az Orfeo Zenekar nyitja Beethoven C-dúr miséjével. A koncertsorozat egy héttel később, 1800. május 7-i budai fellépésének évfordulóján emlékhangversennyel zárul, a Beethoven-szimfóniák sorozat 2. koncertjével, szintén a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar előadásában. Beethoven IV. szimfóniája után a G-dúr zongoraversenyt hallhatja a közönség, amelyet Berecz Mihály Graf fortepianon szólaltat majd meg. Vashegyi Györgyöt arról is kérdezzük, a fiatal Beethoven ausztriai, magyarországi fellépései során milyen darabokkal kedveskedett a főúri szalonok közönségének; a Beethoven Budán Fesztivál kifejezett célja a 19. századi zenei élet hangulatának felelevenítése, de mit jelent ez a gyakorlatban; az idei fesztivál nyitó és záró hangversenyét az Orfeo Zenekar adja: hogyan és miért éppen az említett darabokat választották.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. április 22-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.