Klasszikus

210 éve mutatták be a Fideliót

2015.11.20. 15:52
Ajánlom
A mai nap különleges a szerkesztőségünk számára, hiszen 210 éve ezen a napon, 1805. november 20-án hallhatta először a nagyközönség Beethoven egyetlen operáját. Hallgasson bele velünk Placido Domingo előadásában!

Beethoven

Ludwig van Beethoven 1770. december 17-én született Bonnban. Korán megnyilvánuló zenei tehetségét apja lelkiismeretlen és kapzsi módon igyekezett kamatoztatni; a családnak valóban már gyermekkorában Beethoven volt az eltartója. A nyolcvanas évek elején Christian Gottlob Neefe, a Bonnban megtelepedett jeles muzsikus és kiváló pedagógus figyel fel az alig tízesztendős gyermekre, tőle kapja Beethoven az első értékes zenei impulzusokat. 1787-ben jár első ízben Bécsben, családi körülményei azonban megakadályozzák, hogy itt tanuljon tovább, így erre csak 1792-ben kerül sor. Ekkor már Haydn is ismeri néhány kompozícióját, aki rövid ideig tanítja is Beethovent, kapcsolatuk azonban nem marad tartós. A Schenktől és Albrechtsbergertől vett zeneleckékkel is hamarosan felhagy, viszont Salierinél nyolc esztendeig tanul.

Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven

1795 márciusában lép fel első ízben a bécsi nyilvánosság előtt B-dúr zongoraversenyének előadásával. Ezt a fellépést azután több is követi, Beethoven azonban kezdettől fogva többet kíván a társadalomtól, semhogy beérné a divatos zongoravirtuóz, az előkelő körök kegyeltjének szerepével. Nem titkolja, hogy zenéje az egész emberiséghez szól, és az arisztokrácia támogatását a művészetének kijáró tiszteletdíjnak tekinti.

A századforduló évében azonban végzetes betegség jelentkezik: hallási zavarokban megnyilvánuló fülbántalom, amely hamarosan teljes süketséghez vezet. A jókedvtől kicsattanó fiatalkori művek árnyékában olyan gyászhangú dokumentum lappang, mint a wertheri világfájdalmat tükröző Heiligenstadti végrendelet. Az 1800-as évek elején már alkotó géniusza magaslatára érkezett zeneköltő magánélete rendezetlen és tragikus: szüntelen lakásváltoztatások, gyors iramban cserélődő házvezetőnők és gyenge jellemű unokaöccse okozta gondok dúlják fel napjait olyan időkben, amikor a történelmi események amúgy is megrendítik nyugalmát.

Egészsége egyre romlik, zongoraművészi pályáját fel kell adnia, bár néhány kamarazenei fellépéssel, valamint művei vezényletével egy ideig még megpróbálkozik. A húszas évek elején már csak társalgási füzetei segítségével érintkezik környezetével, egymás után lépnek fel szervezetében a különféle természetű betegségek, heveny és idült kórok. 1827. március 26-án Bécsben, ötvenhét éves korában halt meg a zene történetének egyik legnagyobb lángelméje.

Fidelio, a háromszor is megírt opera

Beethoven egyetlen operája a Fidelio, amelynek bemutatóját 1805. november 20-án tartották a bécsi Theater an der Wienben, abban az időben, amikor a francia hadsereg első ízben tartotta megszállva a várost. A művet Beethoven „fájdalmai gyermekének” nevezte a megíráskor jelentkező nehezítő körülmények miatt, mint hallása romlása, a társasági élettől való apránkénti elszigetelődése és a történelmi helyzet. Több mint egy évet töltött a komponálással, a próbákat követően az akkor még három felvonásos opera bemutatóját először 1805. október 15-ére tűzték ki, ám az utolsó pillanatban – politikai megfontolásból – a cenzúra be akarta tiltani. Végül sikerült meggyőzni a döntnököket a bemutatásról, ám egyes részeket ki kellett hagyni. Ennek esett áldozatául az opera címe is: Beethoven eredetileg a Leonóra elnevezést szánta operájának, ám végül Fidelióként hirdették meg azt.

A művet a II. Leonóra-nyitányként híressé vált előjáték nyitotta meg, az I. Leonóra-nyitányt ugyanis a mester korábban elvetette. Később aztán az 1806 áprilisában megtartott felújításra egy bonyolult fafúvós passzázs miatt Beethoven belevágott újra átírni a nyitányt (III. Leonóra-nyitány), a felújítás bemutatójára azonban mégsem készült el vele. Beethoven ekkor már hajlott arra is, hogy – szokásaival ellentétben – kompozíciós engedményeket tegyen az énekesek kívánságára. A szövegkönyvet régi jó barátja, Stephan von Breuning fésülte át.

1814-ban született meg a két felvonásos változat Treitschke energikus szövegkönyvi átdolgozásával. Beethoven új nyitányt is írt, a tematikájában az előzőektől teljesen eltérő, ma Fidelio-nyitányként ismert darabot. A zeneszerző ebből az alkalomból komponálta élete legfelemelőbb áriáját (Leonóra recitativója és áriája az I. felvonásból) és ekkor vált véglegessé a Fidelio cím is Beethoven beleegyezésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.