Klasszikus

4G technológia másképp: a Pannon Filharmonikusok koncertje

2018.04.05. 09:40
Ajánlom
Május 4-én újra a Müpában lép fel a pécsi zenekar, Grieg és Ravel műveit játsszák.

Nem a mobiltechnológia tette be a lábát a koncertterembe – a telefonokat továbbra is kérjük kikapcsolni! –, ellenben a műsorban van 4G. Először két G-dúr alkotás, szünet után pedig Grieg g-moll műve szerepel. Grieg Holberg-szvitjének népszerűségével talán csak a zongoraversenye vetekedhet. A G-dúr zongoraverseny viszont már Ravelé, és persze a kitűnő horvát zongoristáé, Dejan Lazićé. A második rész igazi különlegességet tartogat: Grieg g-moll vonósnégyesét Vass András karmester saját átiratában dirigálja.

A vonósnégyes szimfonikus zenekari változatának átiratáról, annak előkészületeiről, a folyamat összetettségéről egy videó interjúban számolt be Vass András, mely a pfz.hu oldalon és a Pannon Filharmonikusok YouTube-csatornáján látható majd.

Vass András már az interjú elején kiemelte: „A vonósnégyes nagyon érdekes műfaj, talán a kamarazene repertoáron belül a legigényesebb. Szorosan összefügg a vonósnégyes a szimfonikus zeneirodalommal oly módon, hogy az összes létező zeneszerző, aki azon a téren nagyot alkotott, az szinte kivétel nélkül a vonósnégyes kategóriában megtette ugyanezt.”

Dejan Lazić

Dejan Lazić

A horvát születésű, de ma Amszterdamban élő Dejan Lazić (1977) Sao Paulótól Tokióig nagy sikerrel koncertezett, több mint 50 lemezt készített és számos neves díj birtokosa – bizonyosan nem jár úgy Ravel G-dúr zongoraversenyével, mint a szerző, aki eredetileg saját magának írta, de végül túl nehéznek bizonyult számára. Grieg dús hangzásokban, széles gesztusokban gazdag g-moll vonósnégyese szinte kínálja magát zenekari hangszerelésre – most első ízben meghallgathatjuk, hogyan is szól így.

Ez lesz a Pannon Filharmonikusok Energiaáramlás évadának utolsó hangversenye. „A fizikában tény, hogy az energiát sem alkotni, sem elpusztítani nem lehet, ez az energia-megmaradás törvénye. A zenében úgy tűnik, hogy az energiaáramlás jelen van, és mint előadónak, engedned kell ezt megtörténni. Ez természetesen a legnehezebb rész: nem lehet, és nem szabad erőltetni. Amikor viszont megtörténik, ez a legnagyszerűbb élmény, amit egy művész átélhet” – nyilatkozta Dejan Lazić a flow-élménnyel kapcsolatban.

Szeptemberben Bécsi ikonokkal tér vissza a zenekar a Müpába, de már a májusi záró hangverseny estéjén vásárolhat és hosszabbíthat bérletet a közönség a 2018/2019-es TITANIUM-évadra.

Mi a közös a titániumban és egy szimfonikus zenekarban?

Kapcsolódó

Mi a közös a titániumban és egy szimfonikus zenekarban?

Ezt a kérdést igyekszik megfejteni a Pannon Filharmonikusok bérletsorozata a Müpában: mindenekelőtt nagyszerű zenékkel és zenészekkel. A Bogányi-testvérek, Eötvös Péter, Gilbert Varga és egy káprázatos, fiatal csellista is az együttessel muzsikál.

E.ON koncertsorozat: 4G: Grieg, G-dúr, g-moll
Edvard Grieg: Holberg-szvit
Maurice Ravel: G-dúr zongoraverseny
Edvard Grieg - Vass András: g-moll vonósnégyes – szimfonikus zenekari változat
Dejan Lazić – zongora
Pannon Filharmonikusok, vezényel: Vass András

2018. május 4. péntek 19.30 MÜPA, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A program május 5-én a Kodály Központban is elhangzik Pécsett.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.