Alig van olyan hét, hogy ne szerepelne a hírekben valamilyen újító vagy formabontó kezdeményezéssel. Fischer Ivánról azt szokták mondani: éppúgy ért a közönség figyelmének felcsiholásához, mint a zenéhez. Mondhatjuk róla, hogy közszereplő – a szó nemesebb értelmében –, aki olyan kérdésekben hallatja hangját, mint a társadalmi tolerancia, a művészetek támogatása vagy a szimfonikus zenekarok jövője. Külföldön vizionáriusként emlegetik, itthon irigyeiből és csodálóiból is akad. Nevéhez kapcsolódik az Európai Hidak fesztivál, a budapesti Mahler Ünnep, a Mahler-lemezciklus, a Müpa Maraton és a gyerekkori otthonában kialakított Lakásszínház. Számos neves zenekarral dolgozott, mégis az 1983-ban, Kocsis Zoltánnal alapított Fesztiválzenekarral kötjük össze a nevét, amelynek megalapulása óta kreatív motorja.
Fischer Iván január 20-án ünnepli 70. születésnapját. Ez alkalomból összegyűjtöttünk néhány olyan momentumot az elmúlt évekből, amikor a karmester (és együttese) túllépett saját szerepkörén, hogy fontos társadalmi vagy művészeti kérdésben állást foglaljon – nemcsak szavakkal, hanem tettekben is.
Himnusz éjfélkor az elfogadás jegyében
Fischer Iván a BFZ legidősebb támogatójával, Berger Évával a Himnusz éneklése közben (Fotó/Forrás: Budapesti Fesztiválzenekar)
2021 első perceiben kisebb meglepetésre nem a köztársasági elnök újévi köszöntőjét sugározta az RTL Klub. Fischer Iván verbuvált különleges együttest a Himnuszhoz: gyerek, felnőtt, rendőr, ápoló, Krisna-tudatú hívő, autizmussal élő és Down-szindrómás beteg vett részt a performanszban, miközben a Fesztiválzenekar muzsikált. Az adás természetesen az elmúlt év szomorú valóságára reflektált. Miközben az emberiséget világjárvány tépázza, ahelyett, hogy az összefogás lehetőségét keresnénk, felerősödtek a kirekesztő hangok, a kormány kizárja a család intézményéből a melegpárokat, de még az egyedülálló szülőket – mindezt egy keresztény-konzervatív szólamok mögé bújtatva. „Azt szeretnénk elérni, hogy a tolerancia fejlődjön az emberekben, hogy ráébredjenek, együtt vagyunk és összetartozunk valamennyien. Ez a mi közös Himnuszunk, ezért énekeltük így” – mondta Fischer.
Menekültcsaládokat hívott meg BFZ-koncertre
Kakaókoncert menekütekkel a közönség soraiban. Budapest, 2017 október 22-én Children's concert with a few refugee families among Hungarians, Budapest, 22 October 2017
Posted by Iván Fischer on Monday, October 23, 2017
„Nagyon elszomorított, hogy emberek ennyire tudnak félni, és hogy ilyen gyűlölettel fordulnak az oda látogató szerencsétlen menekült családok felé” – mondta a karmester, miután 2017 szeptemberében szinte polgárháborús hangulatot teremtett a Tolna megyei Őcsényben, hogy egy helyi vendéglátós legálisan hazánkban tartózkodó menekültcsaládokat üdültetett volna a panziójában. A vendéglátóst megfenyegette a falu, kiszúrták a kocsija kerekét. Fischer Iván meghívta a menekültcsaládokat az egyik Kakaókoncertjükre, s ugyanazzal a lendülettel meghívta az őcsényieket is, akik „annyira idegenkedtek attól, hogy együtt legyenek velük.” Az Afganisztánból érkező menekültek végül október 22-én ellátogattak a koncertre, Fischer pedig abban is felajánlotta a segítségét, hogy a gyerekek hangszertanulásában segít.
Éneklő zenekar
Amikor a Budapesti Fesztiválzenekar két éve Londonba látogatott, hatezer lelkes zenerajongó ünnepelte az együttest. Köztük David Attenborough, aki pár sorral feljebb ült tőlem a Royal Albert Hallban. A britek arra csodálkoztak rá, hogy a zenekar tagjai nem csak húzták-vonták Brahms VI. magyar táncát, hanem énekelték is a nótát: „Repül a szán, búsul a lány.” A Fesztiválzenekartól nem szokatlan a gyakorlat, Fischer pedig természetesnek tartja, hogy a zenészeknek énekelniük is tudni kell. Tulajdonképpen, ha félretesszük a szokások merevségét, az is.
The @BudFestivalOrch were in fine voice during their encore of Brahms's Hungarian Dance No.4. Watch the whole, glorious concert here: https://bbc.in/2wfwgpP
Posted by BBC Proms on Sunday, August 26, 2018
Operát rendez
Gyerekként az Operaházzal szemben laktak, testvérével, Ádámmal együtt ott szerezte első zenei élményeit, a dalszínház kórusában pedig első muzsikustapasztalatát. Az operaházi munka sem maradt ki Fischer Iván életéből. Rövid ideig a Lyoni Opera zeneigazgatója volt, ahonnan végül távoznia kellett. Akkor az ottani igazgató azt hangoztatta, hogy „igen kevés olyan sikeres előadásról tud, amelynek karmestere egyúttal a darab rendezője is”.
Nos, akárhogy is, Fischer az utóbbi tíz évben erre rácáfolt. 2011-ben készült Don Giovanni-rendezését a New York Times „magával ragadóbbnak, kreatívabbnak és merészebbnek” tartotta, mint a legtöbb operaházi produkciót. A Figaro házassága félszcenírozott színpadra állításával kapcsolatban a karmester így nyilatkozott: „Azt nevezem organikus zenei színháznak, amelyben minden pillanatban ugyanazt a hangulatot fejezi ki a zene, és ugyanazt a színpad.” Amikor Verdi Falstaffját rendezte meg a Müpában, hasonló gondolatot fogalmaztunk meg az előadásról: „Fischer Iván nem a rendezés irányába tett kirándulást a Falstaff színpadra állításával, hanem a zeneiséget és a színpadiságot hangolta tökéletes összhangba.” Másfél éve saját, alternatív befejezésével készítette el Monteverdi Orfeóját, tovább tágítva a zenekarvezetői szerepkört. Közben létrehozta a Vicenzai Operafesztivált, Vörös tehén című operájáról pedig még szót sem ejtettünk, amely a tiszaeszlári vérvádról szól.
Közösségi élmények a Hősök terén
Fischer Iván egyike azoknak a klasszikus zenészeknek, akik felismerték, hogy a műfaj képviselőinek társadalmi szerepet kell vállalniuk ahhoz, hogy érvényt szerezzenek működésüknek és az adóforintokból történő támogatásuknak. Ezek közé a projektek közé tartozik a már említett Kakaókoncert-sorozat, az idősotthonokba tett zenés látogatások és az autizmusbarát-koncertek is.
2015-ben a Budapesti Fesztiválzenekar Fischer ötlete nyomán indította el a TérTáncKoncert-sorozatot, amelynek keretében az egész országból összegyűlve több száz gyerek táncol és énekel a Hősök terén. Az akció nem csak a zene fontosságára hívja fel a figyelmet. Még lényegesebb, hogy a leszakadó társadalmi rétegek felzárkózását hirdeti a művészetek segítségével. „De amikor kilépünk a koncerttermekből, minden alkalommal átéljük, mennyit jelent a zene az embereknek. Oda megyünk, ahol szükség van ránk.”
Fejléckép: Marco Borggreve
Január 20-án 20:30 órától online közvetítés köszönti Fischer Ivánt. Részletek >>>