Klasszikus

5 zene, amivel elkezdhetsz klasszikus műfajt hallgatni – Max Richter szerint

2018.05.06. 12:02
Ajánlom
A Tabu, a Vivaldi Recomposed és a Sleep zeneszerzője összeszedett egy lejátszási listát azoknak, akik még újak a műfajban.
Max Richter

Max Richter

Steve Reich: Tehillim, Part 1& 2

„A Tehillim (1981) az egyik kedvenc Steve Reich-darabom. Ez a mű fúziója annak a fajta dobolásnak, amit a szerző Nyugat-Afrikában hallott, illetve a reneszánsz Hoquetus-technikának (ami hasonló a nagyon gyors, pregnáns tapsoláshoz, ami például a flamencóban is megvan). Ezt az ütős anyagot Reich egy szabadon áramló vokális vonallal kombinálja, a Zsoltárok egy részét zenésítette meg. Az eredmény maga a csoda.”

Henry Purcell: Music for a While (1692)

„A Music for a While” az egyik legismertebb Henry Purcell-dal, aki egyébként – noha Lennonnal és McCartneyval, Ray Davisszel és Benjamin Brittennel erős a mezőny – a legjobb zeneszerző, akit Nagy-Britannia a világnak adott. Ahogy sok más művében, itt is ismétlődő basszusszólamot használ. Ha ma készült volna, nevezhetnénk loopnak is. Nagyon szeretem Purcellnél, ahogy az énekszólam a basszus fölött halad. A brilliáns technika és az intenzív érzelmesség keveredése.”

Beethoven: VII. szimfónia (1804-1808)

„Hunyd be a szemed, hogy a legtöbbet adja neked Beethoven VII. szimfóniája. Beethoven minden tekintetben nagymenő volt, és ez a szimfónia akkorát üt, hogy annál nagyobbat nem is lehetne. Ha lett volna dobgépe, biztos adott volna hozzá lábdobot is. Hangosítsd fel.”

Bach: Chaconne BWV 1004 (1720)

„Ez a Bach-chaconne a II. partitából az egyik legragyogóbb szólóhegedű mű az életműből. Csak hogy világos legyen, ez egyetlen hegedű. Egy játékos. Egy. Hilary Hahn.”

Julia Wolfe: Fuel IV, V (2007)

„Imádom ennek a darabnak a sűrűségét, a testességét. Egyszerre összetett és egyszerű, attól függ, hogyan közelítesz hozzá. Olyan, mint egy földindulás – amikor élőben hallod, úgy érzed, a zenekar mindjárt felrobban.”

(forrás: Guardian)

Nehogy abbahagyd a zenehallgatást! A Fidelio kortárs zenei tízes listáját itt találod, az olvasóink kedvenceit pedig itt.
10 kortárs zenemű, amit hallanod kell, miután meghalsz

Kapcsolódó

10 kortárs zenemű, amit hallanod kell, miután meghalsz

„Az életben nem akarok többet ilyen zagyvaságot hallgatni!” – Tiszteletben tartjuk, ha mondtál már valaha valami hasonlót, ezért készítettünk egy listát azokról a kihagyhatatlan zenékről, amiket soha nem akarsz hallani ebben az életben… de talán érdemes visszatérni rájuk, miután meghaltál.

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Kapcsolódó

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Arvo Pärt, Philip Glass és Ola Gjeilo a legnépszerűbb kortárs komponisták között a Fidelio olvasói szerint. Van még egy-két meglepetés is a listában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Színház

Összefogás gálát kezdeményez a Szabad Tér Színház

Benkő Nóra, a Szabad Tér Színház igazgatója a Fidelio.hu-nak elmondta: „Összefogás gálát” szerveznek a nyár második felére, s erről már számos színházvezetővel, többek között Mácsai Pállal, Máté Gáborral is egyeztetett, akik támogatják ezt a jótékonysági kezdeményezést a nehéz helyzetbe került előadóművészek megsegítésére. Benkő Nóra szerint közös a krízis, közösen kell abból kijutni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.