Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

2019.03.24. 17:05
Ajánlom
Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.

Megszeretni egy zeneszerzőt nem nehéz, főleg, ha az a zeneszerző Bartók Béla. Csak a megfelelő műveket, műrészleteket kell megtalálni. Mahlerhez a Titán-szimfónia III. tételét, Arvo Pärthoz a Cantust, Ligetihez a Lux Aeternát ajánlhatom. Kurtághoz a Stelét, Max Richterhez A négy évszak-átiratot, Terry Rileyhoz a Kronos Quartetnek írt G Songot.

De mi van, ha azt mondom, Bartók Béla zenéje a legtöbb zenehallgatónak még ma is disszonáns, idegen, ismeretlen? Lehet, hogy Önnek is. Ebben segít a következő lista. Használati utasításként annyit: hallgassa őket az általam ajánlott sorrendben.

Román népi táncok

Bartók legalább olyan elköteleződéssel kutatta a román népzenét Erdélyben, mint a magyart, ezért fájdalmas volt számára, hogy az első világháború 1914-ben közbeszólt.

Számára a népdal szeretete azonos volt a nép szeretetével

– írja Kroó György. Bartók mintegy 3400 román népi dallamot jegyzett le életében, amelyeknek egyik legmarkánsabb összefoglaló opusza a Román népi táncok. A nyitótánc egy Bot-tánc, amelyet egy fiatal legény jár, s végül akkorát ugrik, hogy belerúg a mennyezetbe. Különösen szép a negyedik, a bucsumi dallam, amelyet a zeneszerző egy cigány hegedűstől hallott.

Az alábbi felvétel azért értékes, mert az Óbudai Danubia Zenekar megszólalása előtt a Muzsikás együttes eredeti formájában is előadja a tánccsokrot.

 

III. zongoraverseny

I. tétel: Allegretto

Bartók életének utolsó másfél éve lázas munkával telt: sokat idézett kijelentése szerint így is teli bőrönddel ment el, lett volna még mit megírni. A III. zongoraverseny feleségének írt vallomás, s egyben egy olyan concerto, amelyet azért alkotott, hogy ha ő elment, Pásztory Ditta koncertezni tudjon vele.

Az első tételben már figyelmesek lehetünk a „női koncert” karakterére. Ezt a kifejezést a finom, lírikus hangvételű versenyművekre használjuk (ilyen Mozart „Elvira Madigan” zongoraversenye, Mendelssohn g-moll zongoraversenye vagy Schumann a-mollja).

Hogy szerzője búcsúnak szánta-e, nem tudhatjuk. A műben van valami a mindenen való túlemelkedés könnyedségéből, de benne érezzük az életbe visszatérő örömét, az életet újra megpillantó naiv rácsodálkozását, boldogságát is

– írja Kroó György. A versenymű másik forrása a természet, annak mozgalmassága, egyszerűsége, tisztasága, átláthatósága. Igazi bartóki szelídséget hallunk.

 

Allegro barbaro

allegrobarbarokottanyugat-161024.jpg

Allegro barbaro: kottarészlet az 1913-as Nyugatból

Bartóki szelídség? Az Allegro barbaro, címével ellentétben, nem olyan zongoradarab, amihez szét kell szedni a zongorát. Kocsis Zoltán például az összkiadás-felvételén igencsak gazdagon szólaltatja meg, előadása kifinomult, táncos és ironikus karakterű. Hasonlóan érző interpretáció Érdi Tamásé (amelyet Kocsis is dicsért). Érdekes, hogy Bartók e zongoradarabjában érezhető leginkább az arab népzene hatása. A tempó sem motorikus, hanem rubato játszandó, mint a folkzene. A leggyakrabban előforduló, dallamalkotó kistercugrás afrikai elem.

 

Concerto

V. tétel: Finale

Bartók egyik legtöbbet játszott műve a Concerto, és nem véletlenül: ebben a nagyformátumú, szimfonikus zenekarra írt műben a zeneszerző eggyé olvasztja a Kárpát-medence kultúráját, atmoszféráját, egészen az arab területekig vezet, és az egyetemes zenetörténetbe is kikacsint, amennyiben megidézi Sosztakovicsot és Lehár Ferencet.

De figyeljünk most csak az V. tételre, a fináléra, amelynek életigenlését a kürtök fanfárja vezeti elő. Szabolcsi Bence „kavargó népünnepély”-nek nevezte a tételt, amelyben cseh és román motívumok is felbukkannak. Az utolsó szakasz pedig beethoveni gesztus: a sötétségből a fénybe való előlépést jeleníti meg a gomolygó zenekari szövetből kitörő fúvósok játéka.

 

Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára

IV. tétel: Allegro molto

Ha a bicska beletörik a Zene (mert így emlegetjük a bonyolult címet) első tételébe, érdemes a negyedikhez ugrani. Ennek az Allegro molto tételnek a ritmikája a bolgár népzenéből táplálkozik, bonyolult, de rendkívül mozgalmas: 3+3+2/8. Tehát 8/8-as ritmusú, de nagyon jól lekopogható.

Bartók szűkszavú ember volt, s ha ez a személyes kapcsolataiban távolságtartásnak is tűnt, annál több hasznát vette a muzsikában. Ebben a tételben egészen beethoveni magasságokig jut. A középső rondószakasz szenvedélyes csellódallama a 3. tételt idézi, aztán a hegedűk folklórihletésű zárószakaszba kezdenek, igazi magyaros pátoszt hallunk az utolsó hangokban. Csakhogy olyan ízlésesen volt az egész felvezetve, hogy az ilyesfajta „magyarkodás” (elnézést a kifejezésért) egyáltalán nem bántja a fülünket. Bartók tiszta forrásból dolgozott.

100 éves a Kékszakállú

Kapcsolódó

100 éves a Kékszakállú

Száz éve, 1918. május 24-én mutatták be Bartók Béla egyetlen operáját, A kékszakállú herceg várát.

Bartók Béla reménytelen szerelme

Bartók Béla reménytelen szerelme

„Ez a maga Leitmotívja” – írta Bartók fiatalkori szerelmének, a csodagyereknek, aki hegedűjátékával elbűvölte őt – Geyer Stefinek. Fél évig tartott a fellángolás, amelyre egészen máshogy emlékeznénk, ha nem lett volna Nietzsche, egy szeptimakkord és egy hegedűverseny.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.