Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

2019.03.24. 17:05
Ajánlom
Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.

Megszeretni egy zeneszerzőt nem nehéz, főleg, ha az a zeneszerző Bartók Béla. Csak a megfelelő műveket, műrészleteket kell megtalálni. Mahlerhez a Titán-szimfónia III. tételét, Arvo Pärthoz a Cantust, Ligetihez a Lux Aeternát ajánlhatom. Kurtághoz a Stelét, Max Richterhez A négy évszak-átiratot, Terry Rileyhoz a Kronos Quartetnek írt G Songot.

De mi van, ha azt mondom, Bartók Béla zenéje a legtöbb zenehallgatónak még ma is disszonáns, idegen, ismeretlen? Lehet, hogy Önnek is. Ebben segít a következő lista. Használati utasításként annyit: hallgassa őket az általam ajánlott sorrendben.

Román népi táncok

Bartók legalább olyan elköteleződéssel kutatta a román népzenét Erdélyben, mint a magyart, ezért fájdalmas volt számára, hogy az első világháború 1914-ben közbeszólt.

Számára a népdal szeretete azonos volt a nép szeretetével

– írja Kroó György. Bartók mintegy 3400 román népi dallamot jegyzett le életében, amelyeknek egyik legmarkánsabb összefoglaló opusza a Román népi táncok. A nyitótánc egy Bot-tánc, amelyet egy fiatal legény jár, s végül akkorát ugrik, hogy belerúg a mennyezetbe. Különösen szép a negyedik, a bucsumi dallam, amelyet a zeneszerző egy cigány hegedűstől hallott.

Az alábbi felvétel azért értékes, mert az Óbudai Danubia Zenekar megszólalása előtt a Muzsikás együttes eredeti formájában is előadja a tánccsokrot.

 

III. zongoraverseny

I. tétel: Allegretto

Bartók életének utolsó másfél éve lázas munkával telt: sokat idézett kijelentése szerint így is teli bőrönddel ment el, lett volna még mit megírni. A III. zongoraverseny feleségének írt vallomás, s egyben egy olyan concerto, amelyet azért alkotott, hogy ha ő elment, Pásztory Ditta koncertezni tudjon vele.

Az első tételben már figyelmesek lehetünk a „női koncert” karakterére. Ezt a kifejezést a finom, lírikus hangvételű versenyművekre használjuk (ilyen Mozart „Elvira Madigan” zongoraversenye, Mendelssohn g-moll zongoraversenye vagy Schumann a-mollja).

Hogy szerzője búcsúnak szánta-e, nem tudhatjuk. A műben van valami a mindenen való túlemelkedés könnyedségéből, de benne érezzük az életbe visszatérő örömét, az életet újra megpillantó naiv rácsodálkozását, boldogságát is

– írja Kroó György. A versenymű másik forrása a természet, annak mozgalmassága, egyszerűsége, tisztasága, átláthatósága. Igazi bartóki szelídséget hallunk.

 

Allegro barbaro

allegrobarbarokottanyugat-161024.jpg

Allegro barbaro: kottarészlet az 1913-as Nyugatból

Bartóki szelídség? Az Allegro barbaro, címével ellentétben nem olyan zongoradarab, amihez szét kell szedni a zongorát. Kocsis Zoltán például az összkiadás-felvételén igencsak gazdagon szólaltatja meg, előadása kifinomult, táncos és ironikus karakterű. Hasonlóan érző interpretáció Érdi Tamásé (amelyet Kocsis is dicsért). Érdekes, hogy Bartók e zongoradarabjában érezhető leginkább az arab népzene hatása. A tempó sem motorikus, hanem rubato játszandó, mint a folkzene. A leggyakrabban előforduló, dallamalkotó kistercugrás afrikai elem.

 

Concerto

V. tétel: Finale

Bartók egyik legtöbbet játszott műve a Concerto, és nem véletlenül: ebben a nagyformátumú, szimfonikus zenekarra írt műben a zeneszerző eggyé olvasztja a Kárpát-medence kultúráját, atmoszféráját, egészen az arab területekig vezet, és az egyetemes zenetörténetbe is kikacsint, amennyiben megidézi Sosztakovicsot és Lehár Ferencet.

De figyeljünk most csak az V. tételre, a fináléra, amelynek életigenlését a kürtök fanfárja vezeti elő. Szabolcsi Bence „kavargó népünnepély”-nek nevezte a tételt, amelyben cseh és román motívumok is felbukkannak. Az utolsó szakasz pedig beethoveni gesztus: a sötétségből a fénybe való előlépést jeleníti meg a gomolygó zenekari szövetből kitörő fúvósok játéka.

 

Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára

IV. tétel: Allegro molto

Ha a bicska beletörik a Zene (mert így emlegetjük a bonyolult címet) első tételébe, érdemes a negyedikhez ugrani. Ennek az Allegro molto tételnek a ritmikája a bolgár népzenéből táplálkozik, bonyolult, de rendkívül mozgalmas: 3+3+2/8. Tehát 8/8-as ritmusú, de nagyon jól lekopogható.

Bartók szűkszavú ember volt, s ha ez a személyes kapcsolataiban távolságtartásnak is tűnt, annál több hasznát vette a muzsikában. Ebben a tételben egészen beethoveni magasságokig jut. A középső rondószakasz szenvedélyes csellódallama a 3. tételt idézi, aztán a hegedűk folklórihletésű zárószakaszba kezdenek, igazi magyaros pátoszt hallunk az utolsó hangokban. Csakhogy olyan ízlésesen volt az egész felvezetve, hogy az ilyesfajta „magyarkodás” (elnézést a kifejezésért) egyáltalán nem bántja a fülünket. Bartók tiszta forrásból dolgozott.

100 éves a Kékszakállú

Kapcsolódó

100 éves a Kékszakállú

Száz éve, 1918. május 24-én mutatták be Bartók Béla egyetlen operáját, A kékszakállú herceg várát.

Bartók Béla reménytelen szerelme

Bartók Béla reménytelen szerelme

„Ez a maga Leitmotívja” – írta Bartók fiatalkori szerelmének, a csodagyereknek, aki hegedűjátékával elbűvölte őt – Geyer Stefinek. Fél évig tartott a fellángolás, amelyre egészen máshogy emlékeznénk, ha nem lett volna Nietzsche, egy szeptimakkord és egy hegedűverseny.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

A színház tart egyben lelkileg és fizikailag is – Kern András 75 éves

Kern András január 28-án ünnepli a 75. születésnapját. Eleinte filmrendező szeretett volna lenni, majd miután mégis a színházat választotta, pályáját a Vígszínházban kezdte, és mindmáig aktív tagja a társulatnak.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Improvizáció, ütősök és ősbemutatók az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjein

Végéhez közeledik az év elejének izgalmas kortárs zenei programsorozata, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, ám február elején még a tőlük megszokottan sokszínű koncertekkel várják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Korcsolán Orsolya modern és kortárs műveket játszik a Zeneakadémián

A ragyogó külföldi sikereket elérő hegedűművész Eötvös Péter, Richard Strauss és Kurt Weill műveiből ad hangversenyt, amely egyben doktori képzésének zárókoncertje is lesz.
Klasszikus ajánló

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.
Klasszikus interjú

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Schubert-sorozattal indítja az évet a Concerto Budapest

A Hallgassunk Schubertet! tematikus nap január 28-án a schuberti életmű változatos műfaji kínálatával és sztárvendégekkel várja közönségét három koncertre a Zeneakadémiára.