1. Kilenc évesen írta első operáját
Szergej Prokofjev már kora gyermekkorától különösen fogékony volt a zenei élményekre. Kilenc éves korában a szüleivel Moszkvába utazott, ahol megismerhette az opera műfaját, többek között Borogyin: Igor herceg című operáját hallgathatta meg. Élményeit szinte azonnal kottapapírra vetette, majd 1900-ban, Az óriás címmel elkészült az első háromfelvonásos színpadi játéka. Később családi körben elő is adták az operát, amelyben maga Prokofjev énekelte az egyik szerepet.
2. Kitűnő sakkjátékos volt
Prokofjevnek különös tehetsége volt a sakkhoz, amiért úgy is gondolkodott, hogy ha nem lesz elég sikeres zeneszerzőként, akkor a sakkot választja hivatásának. Kitűnő partnerekkel játszott, 1914-ben legyőzte például a későbbi világbajnoki cím birtokosát José Raúl Capablancát, de a francia zeneszerző, Maurice Ravel is sikertelenül állt ki ellene.
3. Minden várakozása ellenére amerikai operaszerzői karrierje hatalmas bukás volt
A három narancs szerelmese című alkotást 1921-ben mutatták be Chicagóban, de a fogadtatás olyan kellemetlenre sikerült, hogy a premier után 28 évig nem is adták elő a darabot az Egyesült Államokban. Prokofjev Párizsba költözött, ahol valamivel enyhébb kritikákat kapott.
4. A balett volt a mindene
Bár Prokofjev mindig is balettet szeretett volna komponálni, zenei hangja sokáig nem volt alkalmas arra, hogy táncjátékot tudjon alkotni. A műfajhoz viszonylag későn, csak az 1930-as években kerülhetett közel, de ekkor is csak Szergej Gyagilev szívélyes közbenjárásának köszönhetően. Később nyolc balettzenét komponált, amelyek közül a két legismertebb a Rómeó és Júlia, illetve a Hamupipőke.
5. A Péter és a farkas című, gyerekeknek szóló alkotásával két hét alatt elkészült
Prokofjev különös lelkesedéssel komponált gyermekeknek szánt darabokat. A Péter és a farkas című alkotást, ami az egyes hangszerek tulajdonságait és karaktereit hivatott bemutatni a fiataloknak a mese nyelvén, a Moszkvai Ifjúsági Zenés Színház felkérésére készítette. A művet két hét alatt komponálta és a honoráriumot sem kérte azonnal, hanem megengedte a színháznak, hogy akkor és olyan részletekben fizessen ahogy kényelmes.
6. Kínosan igyekezett távol maradni a politikától
1933-ban tért vissza Párizsból a Szovjetunióba, ahol az első években nyugodt körülmények várták. Az államhatalom 1948 után, a késő sztálini korszakban talált rá a zeneszerzőre és műveit minden ok nélkül cenzúrázni kezdték, megkapta a formalizmus bélyegét is. Prokofjev néhány, a szovjet berendezkedést dicsőítő kompozícióval tudta csak kiengesztelni a pártvezetést. Bár őt és gyermekeit nem érte komolyabb atrocitás, feleségét nyolc évre száműzték.
zergej Prokofjev, Dmitrij Sosztakovics és Aram Hacsaturján 1945-ben (Fotó/Forrás: Getty Images Hungary)
7. Sztálinnal egy napon halt meg
Talán Sztálin halála után megbecsültebb bánásmódban részesült volna Szergej Prokofjev, de a halál éppen Sztálin temetésén, 1953. március 5-én érte.
Fejléckép: Szergej Prokofjev (fotó: Getty Images Hungary)