Klasszikus

7 gyönyörű rekviemrészlet, amit túl kevesen ismernek

2021.10.30. 10:05
Ajánlom
Halottak napja közeledtével a zenetörténet kevéssé ismert, de kivételes szépségű halotti miséit ajánljuk meghallgatásra azoknak, akik szívesen emlékeznek a zene segítéségével elhunyt szeretteikre.

November elején a koncertélet fókuszába is az elmúlás érzése és a halál utáni élet kerül, a nagy együttesek sorra tűzik műsorra a különböző zeneszerzők halotti misét feldolgozó kompozícióit. Mozart, Verdi, netán Brahms vagy Britten műveit a legtöbben jól ismerik,

ezek a csodás dallamok az idők során sok embernek segítettek már, hogy szembenézzenek a szeretteik elvesztése felett érzett fájdalmukkal.

Rajtuk kívül azonban sok remek komponista foglalkozott a témával, még ha alkotásaik némiképp háttérbe is szorultak a legnagyobbak mögött. Nem mindennapi érzés végigkövetni, hogy más-más korok és nemzetek alkotói hogyan gondolkodtak a halálról – néhány különlegesen szép darabot választottunk ki.

1. Biber: Requiem f-mollban – Dies irae

A mai Csehország területén született zeneszerző, Heinrich Ignaz Franz Biber valamikor 1700 körül írhatta f-moll hangnemű Requiemjét, ami nem is az egyetlen darabja a műfajban. Az eget-földet megmozgató Dies irae tételeket ismerve meglepőnek tűnhet ez a hamisítatlan barokk dallamvezetés, de a maga módján éppúgy kifejezi a végítélettel szembenéző ember zaklatottságát.

2. Liszt Ferenc: Requiem – Requiem aeternam

A magyar zene 19. századi büszkesége számos jelentős egyházi kórusművet írt, a Requiem azonban kevésbé ismert közülük. A férfikarra és négy szólistára írt, igen puritán hangvételű mű inkább meditatív hangvételű, csendes méltósága elmélyült gyászra ad lehetőséget. A szerző a komponálás során arra is törekedett, hogy műve liturgikus keretek között, tehát egy valódi gyászmisén is megszólalhasson. 

3. Saint-Saëns: Requiem – Agnus Dei

Bár alig tíz évet ugrottunk az időben Liszt és a francia Saint-Saëns művének keletkezése között, zenei stílus és hangulat tekintetében a két darab talán nem is állhatna egymástól távolabb. Ez utóbbi ugyanis gazdag és drámai zenekari kísérettel rendelkezik, az Agnus Dei hosszú bevezetője előrevetíti az áradó dallamokat, és már önmagában könnyeket csal a hallgató szemébe.

4. Sztravinszkij: Requiem Canticles

A listán szereplő legrövidebb mű csupán tizenöt percig tart, mégis kilenc tételt vonultat fel. Hat közülük a tradicionális miseszöveget dolgozza fel, valamint szerepel a műben egy hangszeres elő-, köz- és utójáték is. A tizenkétfokú Requiem Canticles Sztravinszkij egyik utolsó jelentős műve, melyre rávetül az élet végének közelsége, a darabot öt évvel a keletkezése után, a zeneszerző temetésén is eljátszották.

5. Penderecki: Lengyel requiem – Lacrimosa

A lengyel zeneszerző gyászmiséjéből legelsőként a Lacrimosa tételt komponálta meg, az 1970-es lengyel munkásfelkelés áldozataira emlékezett így tíz évvel később. A művet a Szolidaritás mozgalom meghatározó alakjának, a későbbi államfő Lech Wałęsának ajánlotta. A további részeket azután 1984-ben írta meg, 1993-ban és 2005-ben pedig  kiegészítéseket készített a darabhoz.

6. John Rutter: Requiem – Out of the Deep

Ez a részlet kissé kilóg a sorból, mert bár a kortárs angol szerző a latin miseszöveget dolgozta fel, abba két zsoltárt is beillesztett. A mélységből kiáltok kezdetű, 130. számú zsoltár az anglikán temetések gyakori darabja. Az erre a szövegre készült tétel hangvételét tekintve is kilóg a műből, a naiv hittel és bizalommal, szinte derűsen zengő Requiemben ez az egyszerű, csellószólóra és énekhangokra épülő részlet a csendes elmélyülés hangját szólaltatja meg.

7. Hidas Frigyes: Requiem – Agnus Dei

A szerző az 1956-os forradalom 40. évfordulójára írta fúvószenekarra, énekkarra és négy szólistára komponált Requiemjét. Ám a bemutató évében egy belga katonazenekar halálos repülőgép-balesetet szenvedett, így az ő emléküknek is ajánlotta a darabot. A mű talán legszebb tétele, a basszusszólóra épülő Agnus Dei a mély szomorúságból vezeti el az embert addig a pontig, hogy néhány pillanat erejéig a megnyíló égbe tekinthet.

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Jazz/World

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Zenés színház

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt. 
Klasszikus ajánló

Elisabeth Leonskaja áprilisban ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében

Két koncerttel és a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzussal érkezik Elisabeth Leonskaja a Concerto Budapesthez ezen a tavaszon.
Klasszikus ajánló

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Klasszikus ajánló

A világhírű Chamber Orchestra of Europe koncertjével indul április 29-én a 44. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Magyarország EU-s csatlakozásának 20. évfordulóját ünnepli az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje, amit a világhírű Chamber Orchestra of Europe ad Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével.
Klasszikus hír

Május 5-ig várják a jelentkezéseket a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyre

A Fesztivál Akadémia Budapest nyári programsorozatának keretében, július 4-14. között ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt, amelyre az egész világról várják a résztvevőket.