Klasszikus

7 gyönyörű rekviemrészlet, amit túl kevesen ismernek

2021.10.30. 10:05
Ajánlom
Halottak napja közeledtével a zenetörténet kevéssé ismert, de kivételes szépségű halotti miséit ajánljuk meghallgatásra azoknak, akik szívesen emlékeznek a zene segítéségével elhunyt szeretteikre.

November elején a koncertélet fókuszába is az elmúlás érzése és a halál utáni élet kerül, a nagy együttesek sorra tűzik műsorra a különböző zeneszerzők halotti misét feldolgozó kompozícióit. Mozart, Verdi, netán Brahms vagy Britten műveit a legtöbben jól ismerik,

ezek a csodás dallamok az idők során sok embernek segítettek már, hogy szembenézzenek a szeretteik elvesztése felett érzett fájdalmukkal.

Rajtuk kívül azonban sok remek komponista foglalkozott a témával, még ha alkotásaik némiképp háttérbe is szorultak a legnagyobbak mögött. Nem mindennapi érzés végigkövetni, hogy más-más korok és nemzetek alkotói hogyan gondolkodtak a halálról – néhány különlegesen szép darabot választottunk ki.

1. Biber: Requiem f-mollban – Dies irae

A mai Csehország területén született zeneszerző, Heinrich Ignaz Franz Biber valamikor 1700 körül írhatta f-moll hangnemű Requiemjét, ami nem is az egyetlen darabja a műfajban. Az eget-földet megmozgató Dies irae tételeket ismerve meglepőnek tűnhet ez a hamisítatlan barokk dallamvezetés, de a maga módján éppúgy kifejezi a végítélettel szembenéző ember zaklatottságát.

2. Liszt Ferenc: Requiem – Requiem aeternam

A magyar zene 19. századi büszkesége számos jelentős egyházi kórusművet írt, a Requiem azonban kevésbé ismert közülük. A férfikarra és négy szólistára írt, igen puritán hangvételű mű inkább meditatív hangvételű, csendes méltósága elmélyült gyászra ad lehetőséget. A szerző a komponálás során arra is törekedett, hogy műve liturgikus keretek között, tehát egy valódi gyászmisén is megszólalhasson. 

3. Saint-Saëns: Requiem – Agnus Dei

Bár alig tíz évet ugrottunk az időben Liszt és a francia Saint-Saëns művének keletkezése között, zenei stílus és hangulat tekintetében a két darab talán nem is állhatna egymástól távolabb. Ez utóbbi ugyanis gazdag és drámai zenekari kísérettel rendelkezik, az Agnus Dei hosszú bevezetője előrevetíti az áradó dallamokat, és már önmagában könnyeket csal a hallgató szemébe.

4. Sztravinszkij: Requiem Canticles

A listán szereplő legrövidebb mű csupán tizenöt percig tart, mégis kilenc tételt vonultat fel. Hat közülük a tradicionális miseszöveget dolgozza fel, valamint szerepel a műben egy hangszeres elő-, köz- és utójáték is. A tizenkétfokú Requiem Canticles Sztravinszkij egyik utolsó jelentős műve, melyre rávetül az élet végének közelsége, a darabot öt évvel a keletkezése után, a zeneszerző temetésén is eljátszották.

5. Penderecki: Lengyel requiem – Lacrimosa

A lengyel zeneszerző gyászmiséjéből legelsőként a Lacrimosa tételt komponálta meg, az 1970-es lengyel munkásfelkelés áldozataira emlékezett így tíz évvel később. A művet a Szolidaritás mozgalom meghatározó alakjának, a későbbi államfő Lech Wałęsának ajánlotta. A további részeket azután 1984-ben írta meg, 1993-ban és 2005-ben pedig  kiegészítéseket készített a darabhoz.

6. John Rutter: Requiem – Out of the Deep

Ez a részlet kissé kilóg a sorból, mert bár a kortárs angol szerző a latin miseszöveget dolgozta fel, abba két zsoltárt is beillesztett. A mélységből kiáltok kezdetű, 130. számú zsoltár az anglikán temetések gyakori darabja. Az erre a szövegre készült tétel hangvételét tekintve is kilóg a műből, a naiv hittel és bizalommal, szinte derűsen zengő Requiemben ez az egyszerű, csellószólóra és énekhangokra épülő részlet a csendes elmélyülés hangját szólaltatja meg.

7. Hidas Frigyes: Requiem – Agnus Dei

A szerző az 1956-os forradalom 40. évfordulójára írta fúvószenekarra, énekkarra és négy szólistára komponált Requiemjét. Ám a bemutató évében egy belga katonazenekar halálos repülőgép-balesetet szenvedett, így az ő emléküknek is ajánlotta a darabot. A mű talán legszebb tétele, a basszusszólóra épülő Agnus Dei a mély szomorúságból vezeti el az embert addig a pontig, hogy néhány pillanat erejéig a megnyíló égbe tekinthet.

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Zenés színház

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Vizuál

Antal Csaba díszlet- és jelmeztervezői munkáiból nyílik kiállítás a Műcsarnokban

Eternal Yorick – Life Book Antal Csaba címmel nyílik kiállítás a Jászai Mari-díjas alkotó több évtizedes, gazdag életművéből. A tárlat február 3-tól látható.
Klasszikus

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.
Klasszikus hír

Február 20-ától lehet jelentkezni az idei Bartók Világversenyre

A szervező Zeneakadémia meghirdette a 44 000 euró összdíjazású, ezúttal hegedűsöknek rendezendő megmérettetését, a zsűriben most is elismert magyar és külföldi zenészek ülnek majd.
Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.