Klasszikus

7 klasszikus zenemű húsvét ünnepére

2018.03.30. 09:26
Ajánlom
A húsvét a kereszténység legfontosabb ünnepe. Jézus halálának fájdalma és feltámadásának öröme számos zeneműben is megjelenik. Tallis, James MacMillan, Mahler, Arvo Pärt és Bach a Fidelio húsvéti zeneajánlójában.
husvét

husvét

Thomas Tallis: Jeremiás próféta siralmai

Gloriana Chamber Choir, karig. Andrew Raiskums

A reneszánsz nagy angol mesterének zenéje ma is ugyanolyan hatásos, mint a maga korában, a Jeremiás siralmai pedig különlegesen gyönyörű és szívbemarkoló. Tallis 1565-70 között írta a művet szentírási szövegekre, ami egyébként általános gyakorlat volt a kor zeneszerzőinél. Az angol komponista a kor legmodernebb kompozíciós technikáit felhasználta a Siralmak írásánál, és valószínű, hogy azokat a nagycsütörtöki anglikán egyházi szertartásokon is előadták.

Johann Sebastian Bach: Máté-passió

az Angol Barokk Szólisták és Kórus, vez. John Eliot Gardiner

A Máté-passió az a zenemű, amelyről mindenki hallott, de kevesen ismerik valójában és teljes egészében. Ez egyike Bach két fennmaradt alkotásának a műfajban (a másik a János-passió), és 1727 nagypéntekén adták elő először Lipcsében. Pilinszky János, Bach egyik legnagyobb költőrajongója így ír a műről és szerzőjéről:

„Bach hitében nem az rendít meg, hogy hitt Jézusban, hanem hogy műve tanúsága szerint valóban Jézus volt az, akiben hitt. Hiszen már a tehetség se vak energia, hanem fokozottan érzékeny látás. A valódi hit pedig még inkább az, s éppúgy visszafele minősül, mint a tehetség. Gyümölcse vall visszafele a tehetségről, s Istenünk hitünk valódiságáról. Képzelgés nem szül igazi művet, s képzelt Isten se gyümölcsöző hitet. Sose hitünk táplálja ugyanis hitünk tárgyát, se a tehetségünk a valóságot. Hanem fordítva: hitünk tárgya táplálja hitünket, sőt tehetségünket is. Valójában nem Bach teremtő ereje rendít meg hát, hanem az az erő, ami Bachnak a Teremtővel való mély szövetségéből árad.
(...) Ami a Máté-passióban elsősorban megragad hát: az Jézus jelenléte. Ő az, aki ebben a zenében elsősorban revelálódik, ami egyúttal Bach hitének és tehetségének is legfőbb ambíciója és dicsősége.
Művészetében ezt az organikus teljességet szeretjük annyira. Azt a csodálatos erejű, bensőséges egységet, mely semmiféle elemzést nem enged magjáig hatolni, oda, ahol tehetség, tudás, hit a mű »mondanivalójában« a valóság páratlan egységű életét éli. A remekmű magja mindenkor egy magasrendű valóság, melynek napjába nézve elvakul a kutató szem, de boldogan melegednek az áhítattal közelítő századok.”

Bach Húsvéti oratóriumáról tavaly írtunk – gyönyörű zene, érdemes meghallgatni ma is.

Nyikolaj Rimszkij-Korszakov: Nagy orosz húsvét – nyitány

St. Louis Orchestra, vez. Leonard Slatkin

Egészen más jellegű a magát ateistának valló Rimszkij-Korszakov műve, aki monumentális nyitányában a keresztény és pogány elemek keveredését akarta megörökíteni. Nevezetesen azt, ahol a Nagyszombati áhítatból a pogány eredetű húsvét vasárnap lesz az orosz kultúrában. A szimfonikus hangszerelés nagymestere három ortodox éneket dolgoz fel a nyitányban, hegedűszólót szerepeltet, majd káprázatos fesztiváli hangulatot teremt a zárópercekben.

James MacMillan: A hét utolsó szó a keresztfán

Virtuoso String Orchestra, Choir 21, vez. a szerző

Nem csak Haydnt ihlette meg Krisztus utolsó hét szava, amelyet a kereszten mondott. James MacMillian a hatvanas éveihez közelítő angol zeneszerző, akinek katolikus hite számos egyházi alkotást ihletett. Megrázó erejű, mélységesen tragikus mű a Hét utolsó szó, amelyet 1993-ban írt mezzoszoprán és bariton szólistákra, kórusra és zenekarra. „Ez az elmúlt száz év legnagyobb szakrális műve” – mondta róla Nicholas Collon, az Aurora Orchestra vezetője.

Gustav Mahler: II. (Feltámadás) szimfónia

Royal Concertgebouw Zenekara, vez. Mariss Jansons, a Holland Rádió Kórusa, Ricarda Merbeth, Bernarda Fink (ének)

Nem könnyű szimfónia Mahler eme hatalmas alkotása, de minden bizonnyal megéri végighallgatni. Hogy micsoda erők jelennek meg ebben a szimfóniában, arról már írtunk korábban.

Hat éven át írta, és 1895-ben mutatta be Mahler a szimfóniát, és kollégája és mestere, Hans von Bülow temetésén találta meg a szöveget, amit végül megzenésített az utolsó tételben. „Keljetek életre! Keljetek életre, poraim, a rövid pihenés után!” – áll az utolsó tételben. (A videó a teljes szimfóniát tartalmazza, de az utolsó tételtől indul.)

Arvo Pärt: János-passió

Mogens Dahl Kammerkor

Napjaink egyik legnépszerűbb zeneszerzője, a Fidelio olvasóinak kedvence rengeteg egyházi művet alkotott. Az 1989-ben komponált műben Jézust bariton hang énekli, az evangélistát pedig egy férfikvartett. A nagyjából hetven perces zene János evangéliumának 18-19. fejezeteire íródott. Amikor Pärt Észtországból Ausztriába költözött, már nála voltak a János-passió első vázlatai, a zenét pedig többek között a középkori passiózenék ihlették.

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Kapcsolódó

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Arvo Pärt, Philip Glass és Ola Gjeilo a legnépszerűbb kortárs komponisták között a Fidelio olvasói szerint. Van még egy-két meglepetés is a listában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.