Klasszikus

85 éves a zeneszerző, aki sosem látta a Csillagok háborúját

2017.02.08. 10:55
Ajánlom
John Williams nélkül a seprű nem repül, a galaxisban nincs Erő, nincsen vörös köpenyes szuperhős sem. Születésnapján megírtuk, hogyan lett ő Hollywood egyik első számú zeneszerzője.

Zenészcsaládban született, édesapja dzsesszdobosként dolgozott. Fiatalon a Kaliforniai Egyetemen hallgatott zeneszerzést Mario Castelnuovo-Tedescótól, a híres gitárművésztől, aki a harmincas évektől szintén Hollywoodnak dolgozott. Katonai szolgálata idején Williams három éven át igazgatta a hadsereg rezesbandáját, leszerelése után pedig a Juilliard School hallgatója lett. A híres Rosina Lhevinne növendékeként zongoraművésznek készült, végül más tervvel állt elő.

Ahogy a tanárnőm többi tanítványát hallgattam, azt gondoltam magamban: ha ez egy verseny, akkor jobb, ha én inkább zeneszerző leszek!”

– vallotta be egy 2012-es interjúban.

Az ötvenes évek végén újra visszatért Los Angelesbe, ahol tizenhat éves korától lakott, és stúdiózenész lett a filmgyárnál. Zongorajátéka hallható a Van, aki forrón szereti egyik betétdalában és a Ne bántsátok a feketerigót című filmben is. Hamarosan hangszerelési feladatokkal is megbízták, a hatvanas években pedig tévéshow-k zeneszerzője lett.

GettyImages-539134320

GettyImages-539134320 (Fotó/Forrás: Kevin Winter / Getty Images Hungary)

Már korán kialakítottam egy szokást: minden nap írtam valamit, akár jót, akár rosszat

– mondta Williams, akit 1967-ben már Oscarra jelöltek, öt évvel később pedig a Hegedűs a háztetőn adaptációjáért pedig megkapta a szobrocskát. „A lista, akiknek köszönöm a díjat, innen egészen az épület előtti parkolóig elér” - mondta a díj átvételekor, és természetesen rögtön megemlítette Isaac Sternt is. A hetvenes években katasztrófafilmek ügyeletes zeneszerzője volt, és ebben az évtizedben írta két ikonikus alkotását, a Cápa és a Star Wars filmzenéit.

Steven Spielberg őt ajánlotta George Lucasnak, és John Williams nagyszabású szimfonikus zenét komponált a Csillagok Háborúja első részéhez 1977-ben. A filmzene sokat merít a klasszikusokból: nem jöhetett volna létre, ha nem lenne Prokofjev, Stravinsky, Gustav Holst A bolygók című szvitje, vagy az előző generáció hollywoodi zeneszerzőkirálya, Rózsa Miklós. Williams a wagneri leitmotif-technikát alkalmazta, fülbemászó dallamai révén pedig a Csillagok Háborúja minden idők legtöbbet eladott filmzenei lemeze lett. 

(Az alábbi videón maga a zeneszerző vezényli a Csillagok Háborúja zenéjét játsszó Boston Pops Orchestrát.)

Luke és Leia első jelenetéhez egy „igen forró szerelmi témát” írt „perzselő csúcsponttal”, árulta el 2016-ban, amikor átvette az Amerikai Filmintézet életműdíját, balszerencséjére később kiderült, hogy a két szereplő testvérek. Darth Vader témája, a Birodalmi induló az utóbbi évtizedek legismertebb dallama. Noha imádják a rajongók, John Williams nem a leglelkesebb nézője a franchise-nak.

Sosem néztem meg a Star Wars-filmeket, az az igazság

– vallotta be a közelmúltban. – „A készítés közben a filmmel együtt élek, annyi időbe telik felvenni, rögzíteni, és így tovább. Amikor vége, kisétálok a stúdióból, és felsóhajtok: végre, befejeztük. Ezek után nincs már kedvem bemenni egy moziba és megnézni.”

A Csillagok háborúja után sorra jöttek a sikeresebbnél sikerebb dallamok. „Senki másnak nem köszönhetek annyit filmkészítőként, mint John Williamsnek” – mondta róla Steven Spielberg. Az Indiana Jones kapcsán George Lucas elmesélte, hogy amikor először ültek le Spielberggel, hogy ötleteket gyűjtsenek a filmhez, rögtön megegyeztek egy valamiben: „Johnnak kell írnia a zenét!” Ezután Steve azt mondta: „Rendben, a lényegi résszel meg is vagyunk, menjünk el ebédelni, a sztorit elég lesz később megírnunk.”

A Harmadik típusú találkozások, az E.T., a Hook, a Jurassic Park, a Ryan közlegény megmentése és a Kapj el, ha tudsz csak néhány a Spielberggel készített filmjeik közül. Amikor John Williams elolvasta a Schindler listája forgatókönyvét, kijelentette, hogy jobb zeneszerzőt érdemelne. „Tudom”, felelte Spielberg, „de mind halottak!” A filmzene híressé vált – és a szerző ötödik Oscar-díját érdemlő – főtémáját a rendező javaslatára Itzhak Perlman játszotta. John Williams a kétezres éveket is egy ikonikus filmmel kezdte, ő komponálta a Harry Potter és a bölcsek kövének zenéjét.

Emlékszem arra, amikor először hallottam Hedvig témáját. Rögtön világossá vált, hogy ez az, amit kerestünk: fenséges és mágikus

– mondta róla David Heyman, a film producere.

A mester ma nyolcvanöt éves, de még most sem pihen. Vagyonát minimum 100 millió dollárra becsülik, ezzel ő a legtehetősebb filmzeneszerző. 2015-ben az ő zenéjével mutatták be a hetedik Star Wars-ot, idén pedig jön a nyolcadik. „Valószínűleg ez a legnépszerűbb munkám” – mondta a filmekről Williams. Pedig rengeteg művet írt a koncertterem számára is, szimfóniát, sinfoniettát fúvósokra, 1994-ben Yo-Yo Ma mutatta be csellóversenyét a Bostoni Szimfonikusokkal, írt versenyművet fuvolára és hegedűre, klarinétra, fagottra tubára és trombitára.

Saját megítélésében jóval szerényebb, mint kollégái vagy rajongói. „A Csillagok háborúja zenéje nem maradandó” – mondta egyszer. – „Ha Mozartra, Beethovenre vagy Bachra gondolok, akik a nálunk sokkal jobban értettek a hangok elrendezéséhez, alázatosnak kell lennünk, amiért ilyen erős alapokra támaszkodhatunk.”

„John Williams nélkül a bicikli nem repül, a seprűnyél sem a kviddicsmeccseken, sem a vörös köpenyes szuperhős. Nincsen Erő, nincsenek dinoszauruszok, nem ámulunk, nem sírunk, nem hiszünk” – méltatta barátját és munkatársát Spielberg a már említett életműdíj átadóján. Harrison Ford az Indiana Joneshoz komponált zene népszerűségének egy kevésbé kellemes oldalát ragadta meg ugyanezen az estén.

Ez az átkozott zene mindenhova követ engem.

Ez szól, ha felmegyek egy színpadra, ez szól, ha lemegyek. Ez szólt a műtőben, amikor béltükrözésre mentem!”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ki merne ma Gobbi Hilda szemébe nézni?” – a Nemzet Színészei is megszólaltak Gobbi Hilda végakarata kapcsán

A Nemzet Színésze címmel kitüntetett tizenkét művész írta alá azt a közleményt, amely számon kéri az illetékeseket, amiért a hazai színházi világért oly sokat tevő színművész végakaratát nem telesítették maradéktalanul.
Színház

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

A Rózsavölgyi Szalon február 13-án mutatja be Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével Hárs Anna Mákfagyi című darabját. A Hollósi Frigyes- és Gedeon József Amfiteátrum-díjas színművész a Fideliónak az új szerepéhez való kapcsolódása mellett szabadúszásról, szinkronokról, anyaszínházakról, rádiós műsorvezetésről is beszélt.
Vizuál

„Hihetetlen erő van a fiatal filmesekben” – díjnyertes rendezők a Magyar Filmszemle visszatéréséről

Tizenhárom év szünet után idén ismét visszatér a Magyar Filmszemle. A Fidelio magyar filmrendezőket kérdezett meg arról, miért örömteli, hogy ismét megrendezik a fesztivált. Fekete Ibolya, Hajdu Szabolcs, Kocsis Ágnes, Pálfi György, Sándor Pál, Szász János és Tarr Béla is megosztotta velünk gondolatait.
Színház

Zalán János cáfolja, hogy felnőttszínházzá alakítaná a Kolibrit

„Több cikkben és a petícióban is az jelent meg, hogy felnőtt színházzá alakítanám a Kolibrit. Ez szándékosan elferdített valótlan állítás. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy ez nem igaz” – írta a Kolibri Színház újonnan kinevezett igazgatója. Nyílt levelét teljes terjedelmében közöljük.
Színház

Ellinger Edina: „Ahol ennyi kreatív ember van, ott érdemes dolgozni”

Nemrég derült ki, hogy újabb öt évig Ellinger Edina vezetheti a Budapest Bábszínházat. Az igazgatót friss pályázatáról, a pozícióval járó nehézségekről, a tanításról, mértéktartásról és önvizsgálatról, valamint az új kihívásokról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Cseh ínyencségeket tálal februári műsorán a Budapesti Fesztiválzenekar

Közép-Európa gazdag zenei öröksége áll a Budapesti Fesztiválzenekar közelgő hangversenyének középpontjában, amelynek február 15-én, 16-án és 17-én a Müpa ad otthont. Az esemény három kiemelkedő cseh zeneszerző műveit mutatja be.
Klasszikus ajánló

Hangot a télnek – február 22-én rendezik meg a Kórusok Téli Éjszakáját

A már hagyománnyá vált eseménynek a Magyar Zene Háza az otthont, amelyet az ország minden tájáról érkező énekkarok töltenek meg. Az egynapos minifesztivál idén nyolcadik alkalommal megrendezett téli kiadását is a Csíkszerda kórus önkéntesei szervezik.
Klasszikus hír

Jelenlét díjat kapott Hámori Máté és a Danubia Zenekar

Közös hang címmel négy évvel ezelőtt indított projektet a Danubia Zenekar, amelyet az ország legszegényebb településein élő emberek felzárkóztatásáért dolgozó segítők elismerésére alapított Jelenlét díjjal jutalmaztak február 3-án.
Klasszikus ajánló

A Filmszemlén látható Ligeti György zongoraciklusának mozgóképes feldolgozása

A Musica ricercata a zeneszerző azonos című darabjából készült, Kerényi Mihály rendezésében, Radnóti Róza zongoraművész közreműködésével. A zongoramű filmes adaptációja február 8-án látható a Corvin moziban.
Klasszikus ajánló

Romantikán innen és túl – kamarakoncertet adnak a Concerto Budapest művészei és vendégei

Pierre-Laurent Aimard, a Keller Quartet és a Concerto Budapest szólistái közreműködésével a közönség betekintést nyerhet a kamarazene formáinak és kifejezésmódjának radikális átalakulásába is.