Klasszikus

85 éves a zeneszerző, aki sosem látta a Csillagok háborúját

2017.02.08. 10:55
Ajánlom
John Williams nélkül a seprű nem repül, a galaxisban nincs Erő, nincsen vörös köpenyes szuperhős sem. Születésnapján megírtuk, hogyan lett ő Hollywood egyik első számú zeneszerzője.

Zenészcsaládban született, édesapja dzsesszdobosként dolgozott. Fiatalon a Kaliforniai Egyetemen hallgatott zeneszerzést Mario Castelnuovo-Tedescótól, a híres gitárművésztől, aki a harmincas évektől szintén Hollywoodnak dolgozott. Katonai szolgálata idején Williams három éven át igazgatta a hadsereg rezesbandáját, leszerelése után pedig a Juilliard School hallgatója lett. A híres Rosina Lhevinne növendékeként zongoraművésznek készült, végül más tervvel állt elő.

Ahogy a tanárnőm többi tanítványát hallgattam, azt gondoltam magamban: ha ez egy verseny, akkor jobb, ha én inkább zeneszerző leszek!”

– vallotta be egy 2012-es interjúban.

Az ötvenes évek végén újra visszatért Los Angelesbe, ahol tizenhat éves korától lakott, és stúdiózenész lett a filmgyárnál. Zongorajátéka hallható a Van, aki forrón szereti egyik betétdalában és a Ne bántsátok a feketerigót című filmben is. Hamarosan hangszerelési feladatokkal is megbízták, a hatvanas években pedig tévéshow-k zeneszerzője lett.

GettyImages-539134320

GettyImages-539134320 (Fotó/Forrás: Kevin Winter / Getty Images Hungary)

Már korán kialakítottam egy szokást: minden nap írtam valamit, akár jót, akár rosszat

– mondta Williams, akit 1967-ben már Oscarra jelöltek, öt évvel később pedig a Hegedűs a háztetőn adaptációjáért pedig megkapta a szobrocskát. „A lista, akiknek köszönöm a díjat, innen egészen az épület előtti parkolóig elér” - mondta a díj átvételekor, és természetesen rögtön megemlítette Isaac Sternt is. A hetvenes években katasztrófafilmek ügyeletes zeneszerzője volt, és ebben az évtizedben írta két ikonikus alkotását, a Cápa és a Star Wars filmzenéit.

Steven Spielberg őt ajánlotta George Lucasnak, és John Williams nagyszabású szimfonikus zenét komponált a Csillagok Háborúja első részéhez 1977-ben. A filmzene sokat merít a klasszikusokból: nem jöhetett volna létre, ha nem lenne Prokofjev, Stravinsky, Gustav Holst A bolygók című szvitje, vagy az előző generáció hollywoodi zeneszerzőkirálya, Rózsa Miklós. Williams a wagneri leitmotif-technikát alkalmazta, fülbemászó dallamai révén pedig a Csillagok Háborúja minden idők legtöbbet eladott filmzenei lemeze lett. 

(Az alábbi videón maga a zeneszerző vezényli a Csillagok Háborúja zenéjét játsszó Boston Pops Orchestrát.)

Luke és Leia első jelenetéhez egy „igen forró szerelmi témát” írt „perzselő csúcsponttal”, árulta el 2016-ban, amikor átvette az Amerikai Filmintézet életműdíját, balszerencséjére később kiderült, hogy a két szereplő testvérek. Darth Vader témája, a Birodalmi induló az utóbbi évtizedek legismertebb dallama. Noha imádják a rajongók, John Williams nem a leglelkesebb nézője a franchise-nak.

Sosem néztem meg a Star Wars-filmeket, az az igazság

– vallotta be a közelmúltban. – „A készítés közben a filmmel együtt élek, annyi időbe telik felvenni, rögzíteni, és így tovább. Amikor vége, kisétálok a stúdióból, és felsóhajtok: végre, befejeztük. Ezek után nincs már kedvem bemenni egy moziba és megnézni.”

A Csillagok háborúja után sorra jöttek a sikeresebbnél sikerebb dallamok. „Senki másnak nem köszönhetek annyit filmkészítőként, mint John Williamsnek” – mondta róla Steven Spielberg. Az Indiana Jones kapcsán George Lucas elmesélte, hogy amikor először ültek le Spielberggel, hogy ötleteket gyűjtsenek a filmhez, rögtön megegyeztek egy valamiben: „Johnnak kell írnia a zenét!” Ezután Steve azt mondta: „Rendben, a lényegi résszel meg is vagyunk, menjünk el ebédelni, a sztorit elég lesz később megírnunk.”

A Harmadik típusú találkozások, az E.T., a Hook, a Jurassic Park, a Ryan közlegény megmentése és a Kapj el, ha tudsz csak néhány a Spielberggel készített filmjeik közül. Amikor John Williams elolvasta a Schindler listája forgatókönyvét, kijelentette, hogy jobb zeneszerzőt érdemelne. „Tudom”, felelte Spielberg, „de mind halottak!” A filmzene híressé vált – és a szerző ötödik Oscar-díját érdemlő – főtémáját a rendező javaslatára Itzhak Perlman játszotta. John Williams a kétezres éveket is egy ikonikus filmmel kezdte, ő komponálta a Harry Potter és a bölcsek kövének zenéjét.

Emlékszem arra, amikor először hallottam Hedvig témáját. Rögtön világossá vált, hogy ez az, amit kerestünk: fenséges és mágikus

– mondta róla David Heyman, a film producere.

A mester ma nyolcvanöt éves, de még most sem pihen. Vagyonát minimum 100 millió dollárra becsülik, ezzel ő a legtehetősebb filmzeneszerző. 2015-ben az ő zenéjével mutatták be a hetedik Star Wars-ot, idén pedig jön a nyolcadik. „Valószínűleg ez a legnépszerűbb munkám” – mondta a filmekről Williams. Pedig rengeteg művet írt a koncertterem számára is, szimfóniát, sinfoniettát fúvósokra, 1994-ben Yo-Yo Ma mutatta be csellóversenyét a Bostoni Szimfonikusokkal, írt versenyművet fuvolára és hegedűre, klarinétra, fagottra tubára és trombitára.

Saját megítélésében jóval szerényebb, mint kollégái vagy rajongói. „A Csillagok háborúja zenéje nem maradandó” – mondta egyszer. – „Ha Mozartra, Beethovenre vagy Bachra gondolok, akik a nálunk sokkal jobban értettek a hangok elrendezéséhez, alázatosnak kell lennünk, amiért ilyen erős alapokra támaszkodhatunk.”

„John Williams nélkül a bicikli nem repül, a seprűnyél sem a kviddicsmeccseken, sem a vörös köpenyes szuperhős. Nincsen Erő, nincsenek dinoszauruszok, nem ámulunk, nem sírunk, nem hiszünk” – méltatta barátját és munkatársát Spielberg a már említett életműdíj átadóján. Harrison Ford az Indiana Joneshoz komponált zene népszerűségének egy kevésbé kellemes oldalát ragadta meg ugyanezen az estén.

Ez az átkozott zene mindenhova követ engem.

Ez szól, ha felmegyek egy színpadra, ez szól, ha lemegyek. Ez szólt a műtőben, amikor béltükrözésre mentem!”

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.
Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.