Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

2018.06.16. 12:30
Ajánlom
A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.

1931. május 4-én született Moszkvában a karmester Nyikolaj Anoszov és Natalia Rozsgyesztvenszkaja gyermekeként. Az ötvenes évek derekán végzett a moszkvai konzervatóriumban. Évtizedeken át állt a Bolsoj élén, a Moszkvai Televízió és Rádió Szimfonikus Zenekarát is igazgatta, miközben a nyugati világ legjobb együtteseihez is szoros munkakapcsolat fűzte.

Rozsgyesztvenszkij ismert volt arról, hogy olyan nyugati műveket játszott a hazájában, amelyeket a szovjet közönség nem hallhatott, többek között Poulenc, Orff és Hindemith zenéjét. A nevéhez fűződnek Prokofjev, Sosztakovics, Sztravinszkij és Britten néhány művének szovjetunióbeli bemutatói is. Szoros munkaviszony fűzte Alfred Schnittkéhez is. „Egyszer összeszámoltam, hogy több mint negyven művet írtam Rozsgyesztvenszkijnak: vagy az ő ötletéből születtek, vagy ő vezényelte őket először. Alig tudtam elhinni, de így van. Azt is mondhatnám, hogy zeneszerzőként az összes művemhez köze van a beszélgetéseinknek, a barátságának” - mondta róla a zeneszerző.

Sofia Gubaidulina neki írta a Stimmen... Verstummen... című 12 tételes szimfóniáját.

Többször járt Magyarországon, igaz, két éve, amikor a Concerto Budapestet vezényelte volna, egy hirtelen rosszullét miatt még a koncert előtt el kellett utaznia. (talkclassical.com, vesti.ru)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?