Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
„Marosvásárhelyre érkezésünk másnapján reggel 9 órakor kezdődtek a mesterkurzusok a Líceumban. A turné zenészei mind vállalták a feszített munkatempót. A tanítási órák után rövid ebédszünet következett, majd már a délelőtt folyamán megépített színpadon elkezdődött a főpróba, azt követte az előadás. Szűk 50 perc maradt a színészek sminkjére és arra, hogy az öltözékünk és a lelkünk a koncertre készen álljon.
Másnap korán indultunk Csíkszeredára, a 3 órás buszút után a zenészek egyenesen a líceumnál szálltak ki, ahol a tanítványok és tanáraik már 7 teremben várták őket. Minden nap ebben a rendszerben telt, utazás, tanítás, ebéd, főpróba, gyors öltözés, koncert. Ilyenkor sem a Fesztivál Akadémia Budapest csapata, sem a művészek nem kérdezik sem maguktól, sem egymástól: hogyan bírjuk?
Minden pillanatot gondolkodás nélkül teljes intenzitással végigélünk. Szeretünk együtt lenni, együtt játszani, ez egy igazán jó csapat. Élménydús volt, emlékezetes lesz.
Köszönjük mindenkinek, beleértve a színfalak mögött a nagyközönségnek nem látható csapattagok munkáját is!
Mindig megérkezett a díszlet, minden megépült időre, mindegyik mikroport működött, rendben voltak a fények, telt ház volt minden koncerten, minden hotelben megvoltak a szobáink, az ebéd mindig ott volt az asztalunkon időre, a tanárok és diákjaik a teremben várták már a mesterkurzust, a buszsofőrök segítőkészek és pontosak voltak. Ott voltak a jelmezek ahol kellettek, a hangszerek is. Minden fogaskerék olajozottan működött. Így, ennek köszönhetően tudtunk mi is teljesíteni a színpadon.”
Kokas Katalin emlékezett vissza a Fesztivál Akadémia Budapest erdélyi körútjának egyik napjára. Erdélyben Marosvásárhelyen, Csíkszeredán és Székelyudvarhelyen állt színpadra A katona története, majd a Magyar Zene Háza után április 17-én Kaposváron, 18-án Veszprémben, május 8-án Szegeden, majd 9-én Békéscsabán, végezetül május 16-án Miskolcon fejeződik be az évad.
Jegyek még válthatók az alábbi linkeken: Kaposvár, Veszprém, Szeged, Békéscsaba, Miskolc.
Az előadás-sorozat a következő évadban Pécsen, Zalaegerszegen, Sopronban, Nagykanizsán és Kecskeméten lesz látható.
Mácsai János írása A katona történetéről és az Ascher Tamás által rendezett előadásról:
Igor Sztravinszkij remeke, A katona története különösen népszerű a hazai színpadokon. Szinte nincs év, hogy ne adnák elő valamilyen új betanulásban vagy új formációban. Ebben az évben is több párhuzamos, színpadra vagy inkább koncertpódiumra állítása fut. 2022 nyarán a FAB produkciója a nagyszerű előadók és Ascher Tamás rendezése jóvoltából olyan sikert aratott, hogy ebben a szezonban is számos előadására volt igény.
Pedig a történet nem vidám vagy felhőtlenül szórakoztató. De a szellemesség, a fanyar irónia, a népi eredetű örök történet rafinált feldolgozása 1918 óta izgalomba hozza a közönséget és az előadókat egyaránt.
Keletkezésének története valóságos alkotói láncolatot rajzol ki. Kiindulópontja egy orosz népmese, ami mögött természetesen
sok évszázados, ha nem évezredes történeti, sőt vallási toposz húzódik meg: a gonosz (ördög, alvilági erők stb.) és az ember közötti örök harc, illetve kapcsolat parabolája ez,
amelyben végső soron saját, önmagunkkal folyatott belső küzdelmünk feneketlen mélysége tárul fel.
Az Ascher Tamás-féle előadás narrátora Molnár Piroska, akinek már a puszta hangja is zenei élmény. Az all round színházi tehetség ifj. Vidnyánszky Attila a Katona, aki nagyigényű pantomimesként mozogja végig az előadást, az Ördög pedig Bezerédi Zoltán, aki egyszerre szánalomra méltó és félelmetes. Kelemen Hanna királylányfigurája már alkatánál fogva is olyan, mintha ő maga is egy meséből lépett volna elő.
A katona történetének zenéje sziporkázó, ezernyi műfajhoz kapcsolódik, és nyújt asszociációs lehetőséget. Az induló, a táncok, a ragtime vagy a mániákusan ismételt dallamfoszlányok a maguk kaleidoszkopikus szerkezetével és a zenei együttes szólóhangszerszerű kezelésével nagyon vonzó benyomást tesznek a hallgatóra. Ha valaki ismerkedni akar a 20. század vagy másképpen (ma már meglehetősen idejétmúlt meghatározással) a modern zenével, akkor A katona története – hogy divatos kifejezéssel éljünk –: a kapudrog.
A Fesztivál Akadémia Budapest egész éves programjait a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatja.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Ifj. Vidnyánszky Attila és Bezerédi Zoltán A katona történetében (forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)