Klasszikus

A 10 fő erény

2015.03.19. 06:58
Ajánlom
Happy Birthday to You - énekelte a Take 6 és fújta bele trombitájába Erik Truffaz. Igazi sztárparádé köszöntötte a tízéves Művészetek Palotáját a március 14-i esti hangversenyt nyitó videó bejátszáson. A kétnapos koncertsorozat első fele a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar káprázatos koncertjével zárult. Hogy mitől volt káprázatos? KRITIKA

1. A Himnusz. A hangversenyt bevezető videók és beszédek után Kocsis Zoltán egy pillanat alatt megteremtette a születésnap méltóságteljes ünnepélyességét. A Happy Birthday sokadik frappáns feldolgozása helyett nemes egyszerűséggel - kihasználva a zenekar és a kórus jelenlétét - elvezényelte a Himnuszt, melyet nem mindennapi élmény ekkora apparátussal élőben hallani. A Nemzeti Hangversenytermet betöltő Isten áldd meg ráhangolta a közönséget Brahms A párkák éneke című művére, mely teljes csendben, megelőző taps nélkül szólalhatott meg.

2. A kórus. A Nemzeti Énekkar a Himnusz után Brahms alkotásában is remekelt. A hatszólamú kórust használó darab minden szólama kristálytiszta és egységes volt. Ez a hat egység egy még nagyobb egésszé formálódott, harmóniáikból pedig sugárzott az egymásra való odafigyelés, a zene iránti tisztelet és a fegyelem. Egyik szólamalkatrész sem lógott ki sem dinamikában, sem hangszínben, a kórus lehengerlő erővel és megigéző líraisággal énekelt.

3. A kéz. Sajnos feltűnt, hogy a zenekari szólamok milyen pontosan, milyen egyszerre léptek be a beintéseknél... Sajnos, hiszen koncertlátogató fülünk gyakran hall aszinkronban megszólaló pizzicatókat vagy fokozatosan helyrecsúszkáló rezeket. Kocsis magabiztos instrukciói - s nyilván az összeszokott munka - nem engedtek meg efféle pontatlanságokat. Igaz, A párkák énekében akadtak szakaszok, mikor zenekar és kórus tempó és agogika terén pillanatnyi bizonytalanságba sodródott, mind Brahms művében, mind Bartók Concertójában ritkán hallott, egy hangszerként történő zenei indításoknak lehettünk fültanúi.

4. A magatartás. Ebben találhatjuk a kéz titkát. Kocsis higgadt, kimért mozdulatokkal igazgatta zenekarát. Minden gesztusa egyértelmű volt, mellőzte az önkényesen látványos túlzásokat. Mindezt úgy, hogy viselkedésétől egy percig sem éreztem őt zenén kívülállónak; maximálisan átélte, ami szól, s ami szólni fog, és a lehető legegyszerűbb eszközökkel adatott ennek hangot.

5. A magatartás 2.0. A pontos belépésekhez természetesen a zenekari tagok alázatos figyelmére is szükség volt. Ez néhol csak abban nyilvánult meg, hogy a fúvósok kisebb teatralitással tisztították ki hangszerüket, máshol viszont egy karmesteren csüngő szempár, a játékra kész testtartás vagy a többi szólammal való szemkontaktus jelezte, hogy mindenki együtt lélegzik a zenével.

6. A tempók. Az egyik legfeltűnőbb jelenség, melytől olyan gyakran játszott művek is, mint a Concerto lehetnek újszerűek, az a tempóval való játék. Kocsis elsősorban a darab második, negyedik és ötödik tételében vonatkoztatott el a népszerű felvételek tempóitól, és választott a saját értelmezését leginkább kifejező tempókat. Ám a legnagyobb bátorság nem egy-egy tétel metronómszámának megadásában rejlett, hanem a tételeken belüli, karakter- vagy hangszerváltásokhoz köthető tempóeltérésekhez. A Félbeszakított közjáték ordít ezekért a tempóváltásokért, és Kocsis ezúttal túllépett minden stilizáltságon, és merész, erőteljes karaktereket hozott létre a műben.

7. A párok karakteres játéka. Ezek a karakterek nem kizárólag tempóban jelentek meg. A Párok játéka izgalmas apróságokat tartogatott. A hangszerpároknak Kocsis külön-külön dinamikát, hangszínt és alapkaraktert adott. A fagottok staccatóit, a trombiták szekundpárhuzamait és a fuvolák naivan éneklő hangját mind karikaturisztikusan jeleníttette meg. A párok visszatérése előtti lassítás, a késleltetett hangok fokozott megváratása izgalommal és kíváncsisággal töltötte el a közönséget. Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok nem álltak be interpretációs irányzatok mögé, felismerhetően saját értelmezést alkottak.

8. Az eggyé tartozás. Számomra gyakran a legnagyobb zenei érték a csend. A „kevesebb néha több" elv mentén Kocsis fantasztikus hatást ért el: a Concerto tételei között le sem engedte a kezét, a zenekar lapozás és fészkelődés nélkül csapott bele a következő tételbe. Minden alkalommal csupán néhány másodpercnyi csend, de az a csend a legjobbféléből való... Életemben először volt részem élőkoncerten egy többtételes mű lemezszerű meghallgatására. Az öt tételt összefüggéseiben, dramaturgiai építkezésként lehetett hallani, nem pedig öt egymást követő zenei anyagként.

9. A még inkább egybetartozás. A következő lépcsőfok a közönség sokkolása, a taps ellehetetlenítése. Kocsis ugyanis még nagyobb egységben gondolkodott, egy egész estét tervezett meg, s nem hagyta, hogy a két elhangzó mű között hangot adjunk tetszésünknek. Szinte észrevehetetlenül kötötte rá A párkák énekének lenyűgöző basszusra épülő záróhangjára a Concerto kezdetét. Egy pillanatra sem hagyta, hogy zenész vagy hallgató kizökkenjen a zene világából, hangozzon ez a világ bármilyen közhelyesen is. Gondoljunk csak bele: utoljára a műsort megelőző Himnusz előtt üthettük össze a kezünket... Onnantól a Bartók-mű utolsó hangjának kicsengéséig - zenészeihez hasonlóan - a mi figyelmünket és fegyelmünket is elvárta, és meg is kapta.

10. A köhögéstelenség. Megkapta, hiszen légyen módszere bármilyen szokatlan, csodát tett a hangversenyteremben. A tételvégekre későn eszmélő közönségnek esélye nem maradt, hogy átadja a hatalmat pszichéjének, s kötelező köhögő rohamban törjön ki. Gúnynak tűnhet, hogy zárópontként kap helyet e téma, de a legkomolyabban mondhatom: klasszisokkal jobb élményt kaptam így. A varázsszó megint csak a csend. A jó zene-jó előadás párosítás füllel hallhatóan képes lekötni a közönséget. Ez a koncert a bizonyíték arra, hogy egy kulturált és/vagy kellőképp elvarázsolt koncertlátogató addig tudja magában tartani a köhögést, amíg szükséges. S hogy meddig szükséges? Kocsis szerint végig. Szerintem is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Klasszikus építészet

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus ajánló

Kocsis Krisztián is fellép a Balatonnál

A MOL által támogatott tehetségek, illetve Kovács Gergely, Érdi Tamás és Kocsis Krisztián ingyenesen látogatható koncertjeivel folytatódik a Klassz a pARTon! fesztivál.