Klasszikus

A 24 órás zenedarab, amitől démonokat hallucinálhatsz

2019.06.28. 15:00
Ajánlom
A hülyének is megéri. Erik Satie „Vexations” című zongoradarabja alig több mint fél oldalnyi kotta, csakhogy nyolcszáznegyvenszer kell megismételni.

És nem akárhogy kell hozzáfogni:

Tanácsos felkészülni rá, a legmélyebb csöndben, mozdulatlanul

– ezt az instrukciót írta az 1893-ban született zenedarabhoz a különc zeneszerző, Erik Satie. Nyomasztó hangulatú zene, lágy és baljós, szokatlan hangközök és modulációk tarkítják, amely alig engedi a zenehallgatónak, hogy biztos tonális pontot találjon ebben a pár ütemben. Mi ez, ha nem kegyetlen Satie-zmus.

Az excentrikus Satie életműve nem tudott versenyezni pályatársaiéval, Debussy és Ravel zenéjével. A Vexations is feledésbe merült, egészen 1949-ig, amikor egy, a francia életművét kezelő férfi fel nem hívta rá az avantgárd zene leghírhedtebb figurájának, John Cage-nek figyelmét.

vexations-580-145156.jpg

A Vexations kézirata

Nem csoda, hogy a különös zenedarab első rajongói között John Cage-t találjuk. 1963-ban New Yorkban a Third Avenue és a Thirteenth Street sarkán, revüszínházban tizenkettedmagával előadta a darabot – húszpercenként váltották egymást. Azon az este hat órától másnap délig tartó happeningen ott volt John Cale is, a Velvet Underground későbbi alapítója, valamint egy csomó kísérletizene-szerző, a New York Times tudósítója és a Guinness-rekordok ellenőrző bizottsága.

Megváltoztatott engem és megváltozott a világ

–mondta az előadás után Cage, aki természetesen zen gyakorlatnak tartotta a Vexations-t. A sztorihoz tartozik, hogy a NY Times kritikusa elaludt közben, az utolsó ismétlés után pedig valaki a közönség soraiban így kiáltott: „Ráadást!”

nytimes-145205.jpg

Korabeli tudósítás a New York Times-ban

Cage-ék performansza a darab újrafelfedezését jelentette, azóta a Vexations a komolyzene Mount Everestje. Amerikától Európáig egyre többen tartották meg a maguk előadását, amelyeknek helyszíne, atmoszférája és hosszúsága egyaránt változatos volt.

A zongoristák beszámoltak róla, hogy valami különös oknál fogva rendkívül nehéz Satie tekervényes frázisait memorizálni. Hiába játsszák el több tízszer, több százszor, úgy kell lesniük a kottát, mintha először látnák.

A Vexations-t Gavin Bryars zeneszerző (vele készült interjúnk itt) „a szegény ember Ringjének nevezte”. Satie mindig is vonzódott az abszurd humorhoz, a különös tréfákhoz. Néhányan azt mondják, a Vexations a párizsi Konzervatóriumban végzett értelmetlen kompozíciós gyakorlatok paródiája. Mások szerint Wagnernek bök oda, akinek nagyzolása és dramatikussága végtelenül taszította.

A Vexations végtelenül magányos darab, egy véget nem érő, panaszos melódia, amelyből a számos ismétléssel kiveszik a valódi fájdalom. Apró életrajzi adalék, hogy Satie életének egyetlen boldog szerelme utáni bánatában írta. „Tekinthetjük avantgarde szakítós balladának is” – írta a New Yorker.

Vigyázzunk ezzel a zeneművel! Az ausztrál zongorista, Peter Evans 1970-ben ötszázkilencvenöt ismétlés után abbahagyta az előadását, miután szörnyű lényeket kezdett hallucinálni. „Játssza mindenki a saját felelősségére” – kommentálta később.

Azt még elmondom, mit jelent a cím. Nem meglepő.

fr. vexations ~ irritációk, kellemetlenségek.

Július 1-én néhány lelkes zenész a saját felelősségére előadja Satie különös zenedarabját a FUGA-ban. Az előadás este 7 órakor kezdődik, és másnap estig tart. Ők ülnek zongorához: Dukay Barnabás, Bujdosó Márton, Bartók György, Szervác Attila, Konta Noémi, Gelléri András, Borbély László, Demeter Áron, Baráth Bálint, Takáts Zsuzsanna, Bolcsó Bálint, Tóth Márta, Szabó Ferenc János, Pétery Dóra, Dinyés Dániel, Tóth Endre, Szalai Éva, Frenkel Péter. A belépő 500 forint. Az eseményről bővebben a Facebookon tájékozódhatsz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.
Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.