Klasszikus

A 24 órás zenedarab, amitől démonokat hallucinálhatsz

2019.06.28. 15:00
Ajánlom
A hülyének is megéri. Erik Satie „Vexations” című zongoradarabja alig több mint fél oldalnyi kotta, csakhogy nyolcszáznegyvenszer kell megismételni.

És nem akárhogy kell hozzáfogni:

Tanácsos felkészülni rá, a legmélyebb csöndben, mozdulatlanul

– ezt az instrukciót írta az 1893-ban született zenedarabhoz a különc zeneszerző, Erik Satie. Nyomasztó hangulatú zene, lágy és baljós, szokatlan hangközök és modulációk tarkítják, amely alig engedi a zenehallgatónak, hogy biztos tonális pontot találjon ebben a pár ütemben. Mi ez, ha nem kegyetlen Satie-zmus.

Az excentrikus Satie életműve nem tudott versenyezni pályatársaiéval, Debussy és Ravel zenéjével. A Vexations is feledésbe merült, egészen 1949-ig, amikor egy, a francia életművét kezelő férfi fel nem hívta rá az avantgárd zene leghírhedtebb figurájának, John Cage-nek figyelmét.

vexations-580-145156.jpg

A Vexations kézirata

Nem csoda, hogy a különös zenedarab első rajongói között John Cage-t találjuk. 1963-ban New Yorkban a Third Avenue és a Thirteenth Street sarkán, revüszínházban tizenkettedmagával előadta a darabot – húszpercenként váltották egymást. Azon az este hat órától másnap délig tartó happeningen ott volt John Cale is, a Velvet Underground későbbi alapítója, valamint egy csomó kísérletizene-szerző, a New York Times tudósítója és a Guinness-rekordok ellenőrző bizottsága.

Megváltoztatott engem és megváltozott a világ

–mondta az előadás után Cage, aki természetesen zen gyakorlatnak tartotta a Vexations-t. A sztorihoz tartozik, hogy a NY Times kritikusa elaludt közben, az utolsó ismétlés után pedig valaki a közönség soraiban így kiáltott: „Ráadást!”

nytimes-145205.jpg

Korabeli tudósítás a New York Times-ban

Cage-ék performansza a darab újrafelfedezését jelentette, azóta a Vexations a komolyzene Mount Everestje. Amerikától Európáig egyre többen tartották meg a maguk előadását, amelyeknek helyszíne, atmoszférája és hosszúsága egyaránt változatos volt.

A zongoristák beszámoltak róla, hogy valami különös oknál fogva rendkívül nehéz Satie tekervényes frázisait memorizálni. Hiába játsszák el több tízszer, több százszor, úgy kell lesniük a kottát, mintha először látnák.

A Vexations-t Gavin Bryars zeneszerző (vele készült interjúnk itt) „a szegény ember Ringjének nevezte”. Satie mindig is vonzódott az abszurd humorhoz, a különös tréfákhoz. Néhányan azt mondják, a Vexations a párizsi Konzervatóriumban végzett értelmetlen kompozíciós gyakorlatok paródiája. Mások szerint Wagnernek bök oda, akinek nagyzolása és dramatikussága végtelenül taszította.

A Vexations végtelenül magányos darab, egy véget nem érő, panaszos melódia, amelyből a számos ismétléssel kiveszik a valódi fájdalom. Apró életrajzi adalék, hogy Satie életének egyetlen boldog szerelme utáni bánatában írta. „Tekinthetjük avantgarde szakítós balladának is” – írta a New Yorker.

Vigyázzunk ezzel a zeneművel! Az ausztrál zongorista, Peter Evans 1970-ben ötszázkilencvenöt ismétlés után abbahagyta az előadását, miután szörnyű lényeket kezdett hallucinálni. „Játssza mindenki a saját felelősségére” – kommentálta később.

Azt még elmondom, mit jelent a cím. Nem meglepő.

fr. vexations ~ irritációk, kellemetlenségek.

Július 1-én néhány lelkes zenész a saját felelősségére előadja Satie különös zenedarabját a FUGA-ban. Az előadás este 7 órakor kezdődik, és másnap estig tart. Ők ülnek zongorához: Dukay Barnabás, Bujdosó Márton, Bartók György, Szervác Attila, Konta Noémi, Gelléri András, Borbély László, Demeter Áron, Baráth Bálint, Takáts Zsuzsanna, Bolcsó Bálint, Tóth Márta, Szabó Ferenc János, Pétery Dóra, Dinyés Dániel, Tóth Endre, Szalai Éva, Frenkel Péter. A belépő 500 forint. Az eseményről bővebben a Facebookon tájékozódhatsz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.
Klasszikus magazin

6 zenemű, amely kapudrog lehet Krzysztof Pendereckihez

86 éves korában elhunyt Krzysztof Penderecki, akit kétségkívül a II. világháború utáni zeneszerzők élvonalában kell emlegetnünk. Sokan talán hallották már a nevét, de kevesebben ismerik a zenéjét – számukra ismert és kevéssé ismert, hosszabb és rövidebb művekből válogattunk.
Klasszikus hír

26 fiatal nyert állami zenei ösztöndíjat

Három állami zenei ösztöndíj biztosít szakmai előrelépési lehetőséget a pályakezdő művészek számára. A rendszeres pénzbeli támogatáson és a fellépési lehetőségeken túl az ösztöndíjak segítik a tehetséges fiatalokat pályájuk elindításában.