Klasszikus

"A Bartók-kisfilm házon belül is tetszést aratott"

2017.05.19. 08:34
Ajánlom
Huszonhat országból százhat hegedűművész jelentkezett a szeptemberben első alkalommal megrendezésre kerülő Bartók Világverseny és Fesztiválra, melynek reklámfilmje elhozta az 53. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál Silver Hugo-díját. A film írójával és producerével, illetve a verseny fejlesztését vezető Szabó Stein Imrével beszélgettünk, aki nemrég köszönt le a Zeneakadémia kommunikációs igazgatói posztjáról. A FIGARO INTERJÚJA

Figaro: A Bartók Világverseny a jelek szerint valósággal berobbant a nemzetközi zenei köztudatba. Számítottatok ekkora sikerre?

Szabó Stein Imre: Könnyű volna most optimistának lenni, de a reális választ az időközben átélt szorongásainkon keresztül adhatom meg. Több mint egy éve vágtunk bele a Bartók Világverseny és Fesztivál imázsának felépítésébe, majd a nemzetközi kampányba, s a munka során volt alkalmunk végigelemezni a kockázatokat is. Új verseny szervezése egy roppant erős nemzetközi mezőnyben már önmagában kockázatos. 2017 őszén számos komoly hírű és nagy múltú nemzetközi verseny zajlik majd, amelyek között természetesen az élmezőnybe tartozás volt a cél. A legszembetűnőbb nehézséget ebben az anyagi lehetőségeink jelentik, hiszen az említett versenyekhez képest jóval szerényebb büdzséből kell gazdálkodnunk. Az ötvenes évek óta létező Csajkovszkij-verseny például 500 ezer dollár, míg a Bartók Világverseny csupán 44 ezer euró összdíjazású. Emellett a Zeneakadémia állami intézmény, az ötletek megvalósításához szükséges beszerzésekhez hivatalos szervek adnak engedélyt, ezek pedig sokszor meglehetősen időigényes folyamatok: számos változó tényezőnek vagyunk tehát kitéve. Mindemellett egy szakmailag rendkívül magas elvárású versenyt keltettünk életre. Bartók művei – valljuk be – nem feltétlenül képezik hegedűs alaprepertoár részét, ráadásul igen mély szellemi-lelki tartalommal bírnak.

F: Milyen eszközökkel értétek el, hogy a kockázati tényezők ellenére ilyen sikerrel záruljon a kampány?

SzSI: Mivel a verseny szerkezete klasszikusnak tekinthető, az imázs, a vizuális világ eredeti megközelítésmódjával kellett operálnunk ahhoz, hogy nemzetközi szinten felkeltsük a figyelmet és az érdeklődést. A rivális versenyeket végigtekintve láthattuk, hogy bár igényesen teremtették meg a világukat, a névadóval mégis igen kevés kapcsolatuk van. Mi ezzel szemben sokkal mélyebbre nyúltunk:

közvetlenül Bartók személyiségén és zenéjén keresztül szerettük volna megteremteni a verseny univerzumát.

Szabó Stein Imre

Szabó Stein Imre (Fotó/Forrás: Stiller Ákos)

Bartók szerény, visszahúzódó ember volt, az archív fotókról és felvételekről ismert parázsló tekintete azonban az ember velejéig hatol – innen jött az ötletem, hogy a plakáton csak elbújva lássuk őt egy furcsa rácsszerkezet mögött, tekintete azonban folyamatosan jelen legyen és figyeljen. A logó a műveire sokszor jellemző hídszerkezetre utal, ahogyan a reklámfilm Lánchídon játszódó záróképe is. A nemzetközi sztenderdekhez képest tehát eredetibb, merészebb módon közelítettünk, de rendkívül nagy tisztelettel Bartók iránt. Az igazi tisztelet ugyanis sosem az unalmon és félelmen keresztül találja meg a nyelvezetét, hanem éppen hatalmas erő egy újrateremtési folyamatban.

Persze hiába van remek anyagunk, ha nem ér el senkihez: ki kellett találnunk egy olyan nemzetközi kommunikációs modellt, ami a szűk anyagi lehetőségek ellenére a világ összes országában elérhetővé teszi azt. A nagy nemzetközi szaklapok online felületein megjelenő kreatív hirdetések már alapot nyújthatnak a sikerre; ezt tapasztalhattuk a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny kampányai során is, melyek fejlesztését szintén én vezettem. Kemény piackutatási tárgyalásokat folytattunk, s végül folyamatosan Bartókra, illetve a Zeneakadémiára hivatkozva rendkívül kedvezményes díjakkal tudtunk bekerülni olyan lapokba és internetes felületükre, mint a Deutsche Grammophon, The Strand Magazine, The New York Times, Le Monde, Euronews vagy a Der Spiegel. Mivel a rendelkezésünkre álló pénz még a közbeszerzési értékhatárt sem érte el, a teljes munkát magunk végeztük, ügynökség nélkül.

A Zeneakadémia új imázsfilmjét Bartók köré álmodtam, kézenfekvő volt, hogy ezt összekapcsoljuk a világversennyel.

Döntő tényezője volt a kampánynak, hogy ez a film bír-e olyan erővel, amely a médiát és a fiatal művészeket egyaránt meggyőzi.

F: A Zeneakadémia első imázsfilmjéhez hasonlóan Géczy Dávid rendezővel készítetted el a világverseny filmetűdjét, ami hatalmas elismerést kapott a Chicagói Nemzetközi Filmfesztiválon.

SzSI: Ez Amerika legpatinásabb filmfesztiválja, melynek tizenhárom éve létező tévés reklámfilmszekciójába, ebbe a nagy gyűjtőkategóriába tudtunk benevezni a Bartók-kisfilmmel. Elképesztő siker, hogy mi hozhattuk el a Silver Hugo-díjat.

Egy film létrehozása nálam sokkal inkább spontán alkotói folyamat, mint tudatos tervezés:

a bennem felvillanó erős képek láncolatából alakul ki a történet.

Mindenképp szerettem volna, ha megjelenik egy archív felvétel a filmben, amin Bartók a saját zenéjét játssza – ez lett a nyitókép: egy fiatal hegedűs hajnalban a Zeneakadémia előtt az Allegro barbaro-felvételt nézi, Bartókot issza magába, majd nekiindul a városnak. A '30-as évek és a jelenkor „kromatikusan” jelenik meg, és bekerül egy erősen metaforikus közegbe, ahol folyamatosan Bartók zenéje, illetve ő maga dominál. Mivel az alapkoncepció nagyon erős és puritán, néhány ponton szándékosan kiugrottunk a művészi giccs irányába: például a hegedű alakú felhővel, vagy a történet Lánchídon való kulminálásával.

Számomra a közvetlen környezetünk véleménye legalább olyan fontos, mint a szakmai visszajelzés.

Két éve a Zeneakadémia reklámfilmje a nemzetközi díjak ellenére vihart kavart itt házon belül, a Bartók-kisfilm azonban egyértelműen tetszést aratott.

F: Március végén leköszöntél igazgatói posztodról. Mi vezetett erre a döntésre? Hogyan értékeled a Zeneakadémián töltött éveidet?

SzSI: Bonyolult intézménnyé vált a Zeneakadémia 2013 októberében, hiszen egy egyetem és egy nagyszabású koncertközpont működik itt egyszerre. A feladat tehát eleve kettős volt, s erre rakódott az általunk fejlesztett versenyek súlya. Négy év alatt rendkívül erős nemzetközi kommunikációs jelenlétet építettünk föl, úgy érzem, ez az alkotói fázis lezárult. Azt kellett végiggondolnom, hogy folytatni tudom-e ezt a munkát változatlan minőségben és alkotókedvvel. Hosszas töprengés után végül úgy éreztem tisztességesnek, hogy leadjam a kommunikációs igazgatói pozíció hivatali nyűgét. Induláskori lendületemet és szerzői erőmet a nemzetközi versenyek fejlesztésében azonban továbbra is kamatoztathatja a Zeneakadémia. A rektor asszony és a kancellár úr kinyilvánította együttműködési szándékát, amennyiben sikerül megtalálni ennek működési formáját. Büszke vagyok az elmúlt négy évre: sokat kaptam és sokat adtam, természetes, hogy továbbra is fontos számomra a Zeneakadémia.

Az írása a Figaro májusi számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus kritika

À la française – ilyen volt a Pannon Filharmonikusok koncertje

„Finom és választékos” – ezt írja a Pannon Filharmonikusok szeptember 12-i műsoráról kritikusunk. A Kodály Központban Ravel, Debussy és Martin művei szólaltak meg.
Klasszikus videó

Szivárványos zászlóval ért véget a BBC Proms

58 nap, 85 koncert, 191 karmester, 83 zenekar és együttes: szeptember 14-én zárt Nagy-Britannia legnagyobb klasszikus zenei fesztiválja, a BBC Proms.
Klasszikus hír

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.