Klasszikus

A BFZ sokoldalúságát méltatja a brit sajtó a zenekar turnéja után

2023.08.18. 16:15
Ajánlom
„Van valami zsigeri, fizikai dinamizmus abban, ahogy együtt mozdulnak, ami minden koncertjüket a zenekar és a közönség közös történésévé avatja” – írja a Guardian a 40., jubileumi évadát kezdő Budapesti Fesztiválzenekar londoni fellépése után. Az Edinburgh Music Review „zavarbaejtően jó, színtiszta szórakozásként” értékeli a BFZ első, rögtön két koncertet is kínáló edinburgh-i estéjét.

Az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál tavaly kinevezett művészeti igazgatója, Nicola Benedetti életre hívta a rezidens zenekar intézményét, s erre a szerepre elsőként a Budapesti Fesztiválzenekart kérte fel. A BFZ így nemcsak négy koncertet adott az Usher Hallban (aug. 8., 9., 10-én), de az első során Fischer Iván éppen Benedetti kérdéseire válaszolva fejtette ki és szemléltette mindazt, amit a klasszikus zenekarok jövőjéről gondol. A BBC Proms 2018 után hívta meg sorozatába újra a BFZ-t, a zenekar két nap alatt háromszor tölthette meg a Royal Albert Hall hatezer fős nézőterét (aug. 12., 13-án).

A két turnéhelyszín közönsége minden színében megismerhette a BFZ zenei világát.  Edinburgh-ban az itthon is rendkívül népszerű Midnight Music koncertformát keltették életre, Londonban pedig az egyik hangverseny programja alakult a Közönség választ koreográfiája szerint. „Míg a kottatáros sürögve-forogva osztotta ki a partitúrákat, addig

a közönséget magyar népzenével, jazzel, klezmerrel szórakoztatták, sőt a zenészek Monteverdi-madrigált énekeltek. Ezt nevezem sokoldalúságnak

– írja a Guardian. Még a turnékoncertek hagyományosabb, jellegzetesen magyar programja is kínált meglepetést: az egyik edinburgh-i koncerten Bartók Hét egyneműkara a National Youth Choir of Scotland (NYCOS) közreműködésével szólalt meg. A skót lánykar magyarul tanulta meg, és szövegkönyv nélkül adta elő a dalokat, a Scotsman tanúsága szerint „makulátlan precizitással”.

BFZEdinburgh1ZentaiRobert-161151.jpg

A BFZ Schiff Andrással és Fischer Ivánnal Edinburgh-ban (Fotó/Forrás: Zentai Róbert / Budapesti Fesztiválzenekar)

A nemzetközi sajtóvisszhang Fischer Iván karmesteri, zenepedagógusi és showmani képességeit is hangsúlyozza. Az Edinburgh Music Review „mágusnak” nevezi, „az embernek, akire a karizmatikus szót kitalálták”. A The Arts Desk arra emlékeztet, hogy „Fischer soha nem a könnyebb megoldást választja, ha valami extrán kreatív dolgot is csinálhat helyette”. A zenekart a turné két állomására elkísérő magyar Forbes egyenesen „a karmesterek Mick Jaggerének” nevezi az alapítót.

A BFZ-hez egy edinburgh-i és két londoni koncerten is Schiff András csatlakozott szólistaként. „Schiff és Fischer zenei interakciójánál nehéz elképzelni meggyőzőbb példáját annak, amikor régi barátok élvezik egymás társaságát” – vélekedik a Bachtrack, míg a Guardian szerint olyan

az odafigyelés a karmester, a zenekar és a szólista között, mintha régi barátok osztoznának valami nemes évjáratú boron.

A koncertkritikák Schiff kivételes játéka mellett elismerően idézik fel Anna-Lena Elbert fiatal német szoprán közreműködését egy Ligeti György-opera három dalában, de a BFZ néhány szólamvezetőjét is név szerint méltatják. A Telegraph kiemeli Ács Ákos klarinét- és Jóföldi Anett fuvolajátékát Bartók 3. zongoraversenyének előadásában, és több kritikus több mű kapcsán is méltatja a BFZ kürtszekciójának kifejezőerejét. Az Edinburgh Music Review örömmel idézi fel azt a pillanatot, amikor „a világ egyik kivételes hegedűvirtuóza, Nicola Benedetti megbabonázva hallgatja” Kádár Istvánt, aki két társával erdélyi magyar táncok autentikus változatát mutatja be bevezetésül a Bartók-darab nagyzenekari előadásához.

Ligeti_promsZentaiRobert-161824.jpg

Anna-Lena Elbert és Fischer Iván (Fotó/Forrás: Zentai Róbert / Budapesti Fesztiválzenekar)

Mintha mennydörgés lökne le a székedről

A koncertsorozat utolsó elhangzó darabja Beethoven Eroicája volt, amely nemcsak a Royal Albert Hall arénájának szenvedélyes közegében aratott zajos sikert. Az Evening Standard Fischer sajátos felfogását ünnepli, amely képes a zenekar erősségeit, a játékmód „érzéki, lágy textúráját” érvényre juttatni. A Financial Times kritikusa a „lenyűgöző” előadást olyan „kiemelkedő Eroicának” találta, „amilyet a BBC Proms közönsége jó pár éve nem hallhatott már”. A Telegraph a zenekar „ragyogó hangzását” dicséri, amely a műnek „epikus, mégis izgalmas kiterjedést” ad. A Bachtrack kritikusa hasonlatot keresve a „felvillanyozó” előadáshoz, bevallja, úgy érezte magát, mintha mennydörgés szele érte volna az ülőhelyén, vagy mintha „elektródákat rögzítettek volna minden receptorához, amely öröm érzékelésére képes”.

A turnéról hazatérő zenekar stúdióba vonult, hogy lemezen is rögzítse Beethoven 3. szimfóniáját, a felvétel jövőre kerül forgalomba. A BFZ azonban jóval hamarabb, szeptember 2-án a Hősök terén elő is adja az Eroicát, a főváros 150. születésnapját ünneplő ingyenes szabadtéri koncerten.

A BFZ-nek a BBC Proms sorozatában adott három koncertjét felvételről is meg lehet hallgatni az alábbi linkeken:

Prom 37: Budapest Festival Orchestra
Prom 38: Audience Choice
Prom 39: Ligeti, Bartók and Beethoven

Fejléckép: A BFZ és Fischer Iván koncertje a Promson (fotó/forrás: Zentai Róbert / Budapesti Fesztiválzenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Könyv

„Ha elkészülök egy művel, akkor az nekem véget ér” – Bognár Péter a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó szerzőjével beszélgettünk új regényéről, amely lezárja a polgárőrkrimi-trilógiáját. A műsorvezető ezúttal is Grisnik Petra, aki írásról, fikcióról, felelősségről és megoldatlan bűnügyekről faggatta Bognár Pétert.
Plusz

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Színház

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Mesteri portréfotók Barcsay mesterről Szentendrén

Huszonöt ikonikus portréfotós lencséjén keresztül elevenedik meg a titokzatos művész, Barcsay Jenő alakja a május 29. és szeptember 21. között látogatható szentendrei kiállításon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Szathmáry Zsigmond bűvöletében – az orgona határait feszegeti Fassang László koncertje

Fassang László május 25-én a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával karöltve tiszteleg az orgonaművészet egyik legmeghatározóbb magyar alakja előtt.
Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.