Klasszikus

A bizonytalan hosszúságú kör

2014.12.23. 08:08
Ajánlom
2014-ben ünnepelte hetvenedik születésnapját az egyetlen Kossuth-díjas rézfúvós hangszeres művész, Geiger György. Januárban koncerttel köszöntik, a kerek évforduló kapcsán gazdag, fél évszázados pályájáról, hangszerének titkairól kérdeztük. INTERJÚ

- Hogyan került kapcsolatba a trombitával?

- Soroksáron nevelkedtem, ahol a rézfúvós zenén kívül a harmonikának is nagy kultusza volt. Én már tíz-tizenkét évesen kívülről játszottam A bagdadi kalifa nyitányt. Farkas Antal, aki akkortájt telepedett le Soroksáron, rengeteget tudott a zenéről, ő tanított harmonikázni. Negyvenen-ötvenen is jártunk hozzá, harmonika zenekart alakítottunk. Jól ment, szólókat is játszottam, de továbbtanulni akkor még nem lehetett ezzel a hangszerrel. Aztán jött a véletlen: apám cipőfelsőrész-készítő és -javító műhelyébe betévedt Galambos János, a Rádiózenekar soroksári születésű híres trombitása. Meggyőzte apámat, hogy ez a hangszer a jó választás, a harmonika mellé pedig különösen, mert ha majd lagziban fogok játszani, és kifáraszt a trombitálás, pihenésképen átvehetem a harmonikát.

- Hogyan indult a pályája?

- Húszéves koromban, hét év trombitálás után, csupán tapasztalatszerzés céljából mentem el egy operaházi próbajátékra, és csodák csodájára felvettek, első trombitásnak. Nálam csak a tanárom, Borst Rudolf ijedt meg jobban, aki mint a zsűri tagja és a zenekar szólamvezető trombitása, egyedüliként ellenezte - mert korainak tartotta - felvételemet, ezt évekkel később elárulta nekem. Azelőtt csak amatőr fúvószenekarban játszottam, ahol a trombita az „elsőhegedű", az ember ott szinte le sem veszi a szájáról a hangszert. A szimfonikus zenekarban, de különösen operákban ez másképp van. Sokszor tíz-húsz percig sincs dolga a trombitásnak, de utána kényes szóló következhet. Történt egyszer, hogy egy Wagner-operában idősebb kollégámra hagyatkoztam: ne aggódjak, ő majd figyelmeztet, ha be kell lépnem. Nyugodtan vártam a jelzésére, de amikor ez már gyanúsan hosszú ideje nem jött, ránéztem: csendesen szunyókált.

- Mi kell ahhoz, hogy valaki trombitás legyen?

- Csak a fiziológiai adottságoknál maradva: például szabályos fogazat. Ahogy emlékszem, egyik osztálytársam megdobott kővel, ezért az egyik szemfogam befele állt. Első tanárom, Galambos János elvitt fogorvoshoz, aki fogszabályzó szerkezettel megoldotta, hogy újra egy síkba kerüljön a négy metszőfogam. Másik fontos adottság a megfelelő szájforma: a húsosabb ajak inkább a harsonára és tubára predesztinál, a trombitához vékony száj az ideális, erős szájizmokkal. A tüdőkapacitás szintén fontos, én 196 centiméteresre nőttem, így nekem ez is megadatott. Persze, vannak szabályerősítő kivételek: a leghíresebb osztrák jazztrombitás fogai nem szabályosak, Louis Armstrongot játékosan táskaszájúnak becézték, a tömzsi termetű Maurice André pedig gyönyörű hosszú kantilénákat tudott játszani egy levegővel.

- Hogyan került az Operaházból a Magyar Rádió zenekarába?

-Az Operazenekarnak 1964-ben lettem tagja, majd négy év múlva - miután Arutjunján híres trombitaversenyéből készítettem felvételt a Rádiózenekarral, Pál Tamás vezényletével - delegáció érkezett a Rádióból, hogy felkérjenek elsőtrombitásnak. Kórodi András, aki felvételemkor bennem látta a jövőt, nagyvonalúan elengedett. Hatvanöt évesen mentem nyugdíjba, tehát négy és fél évtizedet töltöttem el zenekarban. Ez idő alatt szólistaként is tevékenykedtem, szoros kapcsolatba kerültem a kortárs zenével. Többek között tíz trombitaversenyt mutattam be és játszottam lemezre. Megalapítottam a Modern Rézfúvós Együttest, amely szintén számos kortárs művet mutatott be, és többször turnézott az Egyesült Államokban. Maros Éva hárfaművésszel megalakult duónk számára is születtek művek, melyek CD-n is megjelentek illetve az EAR együttesben is játszom a mai napig, ahogy a duónk is működik.

- Mire a legbüszkébb?

- Erre a kézenfekvő, rövid válasz: a Kossuth-díjra, mivel trombitás, de egyáltalán rézfúvós zenész se kapott még ilyen kiemelkedő elismerést Magyarországon. Ezzel egy baj van: csak az kaphatja, akinek adják - valakik -, és hogy kinek, az sok mindentől függhet, a szerencsétől is. Ezért az igazi válaszom az, hogy az eltelt ötven évre lehetek a legbüszkébb, amelyet szigorú fegyelemmel, mintegy sportolóként teljesítettem. Mert a trombitálás kicsit sport is, amennyiben az ajkak izomzatának erőállapota, átlagon felüli tüdőkapacitás és a mindennapi "edzések" nélkül elképzelhetetlen a kiemelkedő művészi munka. Hosszútávfutónak tartom magam, aki rengeteg részhajrával nehezítette, színesítette hosszú futását (a szólókoncertekre, lemezfelvételekre, ősbemutatókra gondolok).  Megjegyzem, még most sem szeretném úthenger alá dobni a hangszeremet, mert bár lehet, hogy megszólalt már az utolsó kört jelző csengő, még érzek magamban kedvet és erőt arra, hogy néhány rövid sprintet közbeiktatva még egy - bizonytalan hosszúságú - kört teljesítsek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.