Klasszikus

A bölcs Frankl Péter és a szilaj cigánydalok

2017.08.06. 15:34
Ajánlom
Nem népmese következik, hanem fesztiválnapló, de a mese sincs olyan távol. Valamikor régen egy zsidó kisfiú elhatározta, hogy hegedűs lesz, bejárta a világot, a szülővárosában pedig egyre több szó esik róla. A veszprémi Auer Fesztiválon augusztus 5-én két koncert hangzott el. Frankl Péter Beethovent játszott, Tcha Limberger pedig cigánydalokat, jazzt és swinget.

A Mendelssohn Kamarazenekar előőrse érkezik, tisztán. Úgy értem, hogy hangolniuk sem kell, Kováts Péter és az együttes egyszerűen belekezdenek Beethoven Kontratáncaiba, abba a tizenkét darabba, amelyeket zeneiskolai vizsgákon gyakrabban hallunk, mint koncerttermekben. Pedig fantasztikusan szellemes és karakteres darabok ezek, nem véletlen, hogy Frankl Pétert is megihletik majd a második félidőben. De ne ugorjunk úgy előre!

Veszprémben a harmadik Auer Fesztivál zajlik, és amikor Kováts Péter művészeti vezetővel telefonálok, a lelkemre köti, hogy a név már Auer Fesztivál, és nem hegedűfesztivál. Úgy indultak ugyanis, hegedűfesztiválként, a nagy virtuóz előtt tisztelegve, és a tisztelgés megmaradt, de nem egyensúlyoznak már olyan szigorúan hegedűsként a háztetőn. Jöhet mindenki.

Világsztárok lelkesednek Auer szülővárosáért

Kapcsolódó

Világsztárok lelkesednek Auer szülővárosáért

Az Auer Fesztivál két éve robbanásszerű változást hozott Veszprém zenei életében, az idei, harmadik fesztivál pedig ismét a legnagyobb művészeket hozza a megyeszékhelyre. A rendezvény művészeti vezetőjével, Kováts Péterrel erről a gyümölcsöző folyamatról beszélgettünk.

Jön hát Beethoven I. szimfóniája, amely 1795 körül keletkezett, még nagyban mutatja Haydn és Mozart hatását, de azért már megvannak benne a "beethovenes" elemek. Főként a sok sforzando és a dübörgő forték, amelyeket a Mendelssohn Kamarazenekar olyan hatásosan játszik. Kováts időközben a koncertmesteri székből áthelyezte magát a pulpitusra. Azt hiszem, az a nézői széksorokból is látszik, hogy micsoda összhang van a dirigens és a zenekar között – bizalom, barátság, partnerség.

Ha már nem hegedűfesztivál, hanem fesztivál, akkor jöhet a zongoraművész is. Frankl Péter, aki lenyűgöz minket. Hamarosan nyolcvankét éves lesz a Londonban élő szólista,

kicsit bizonytalanul sétál már a színpadon, na de ha végül a hangszerhez ülhet!

Beethoven IV. (G-dúr) zongoraversenyét játssza, azt a concertót, amelynek első tétele egy imádságszerű, telt dallammal kezdődik a zongorán, aztán a vonósok felelnek szelíden: "nincs semmi baj". (Pedig volt már baj, az 1808-as bemutató annak idején az utolsó nyilvános koncert volt, ahol a siketedő zeneszerző szólistaként fellépett.) Ez Beethoven zsenije, az első tétel tétova gyengédségétől eljutni a zárótétel fenséges hangjáig. Frankl Péter is valahogy így játszik, bölcsességgel, higgadtsággal, ráadásul olyan technikával, hogy a concerto már-már könnyűnek látszik. Persze Frankl több mint százszor előadta már ezt a G-dúrt. A kadencia most elsősorban nem azt mutatja, hogy mennyire virtuóz a szólista, hanem hogy mennyire muzikális. A ráadás egy Beethoven Kontratánc, aztán Schumanntól az Álmodozás.

Este kilenc órakor Tcha Limberger lép fel a Megyeháza dísztermében a Canarro együttessel. Tcha Limberger hosszú évek óta különleges szereplője a hazai zenei életnek, a kilencvenes évek végén kezdett magyarul tanulni, foglalkozott már magyar népzenével, a szintó dalokkal (cigány nevükön nyamcicko rom), jazzel, világzenével, és mindezek keverékével. A Canarro együttessel most az igazi sírós-rívós gypsy swinget, egy-két szintó dalt és Django Reinhardt-szerzeményeket adtak elő. Ez is hegedűzene, nem csak az, amit kottából kell kiolvasni – ezt szeretné üzenni a fesztivál ezzel a koncerttel.

Limberger énekel és gitározik, illetve hegedül és szöveg nélküli éneket improvizál, vagy a kettőt együtt. Közben majdnem tökéletes magyar akcentusával mosolyogtatja meg a közönséget.

„A következő szerzeményem címe: Fény és árnyék...

Majd könnyed öniróniával hozzáteszi:

Mintha én ezekről annyit tudnék”

mondja, és mi nevetünk. Tcha Limberger ugyanis vak, én pedig azon gondolkodom, hogyan találja meg mindig a megfelelő bundot a hosszú gitárnyakon.

Persze a népmesének mindig jó a vége: a zsidó kisfiú sztár lesz Szentpétervártól New Yorkig mindenütt, Frankl Pétert ünnepli a közönség, Tcha Limberger pedig mindig megtalálja a megfelelő bundokat. Augusztus 6-án Vadim Repin koncertje zárja a fesztivált, akkorra vége a mesének. Legalábbis ami a 2017-es évet illeti.

Így teremtette meg Auer Lipót az orosz hegedűiskolát

Kapcsolódó

Így teremtette meg Auer Lipót az orosz hegedűiskolát

Visszaugrunk az időben, és meghallgatjuk, miért volt fantasztikus Auer Lipót híres orosz hegedűiskolája, amelynek olyan képviselői vannak, mint Jascha Heifetz, David Ojsztrah és az idén Veszprémbe látogató Vadim Repin.

Auert elüldözte az októberi forradalom, de tárt karokkal fogadta Amerika

Kapcsolódó

Auert elüldözte az októberi forradalom, de tárt karokkal fogadta Amerika

A cári Oroszországban Auer második otthonára talált, megházasodott, és kifejlesztette tanítói módszerét. 1917-ben azonban minden megváltozott, és a magyar hegedűművész hajóra szállt. A Carnegie Hallban akkor mutatkozott be, amikor a tanítványai már meghódították az Újvilágot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.