Klasszikus

A bolygók és a napkorong hangja

2007.02.09. 00:00
Ajánlom
Gustav Mahler fő művét, a VIII. "Ezrek" szimfóniát adják elő a Magyar Rádió Zenei Együttesei szombaton a Művészetek Palotájában. A karmester Fischer Ádám. A darab Magyarországon negyedszer hallható. Bennfentesek szerint csoda készül...

Mahler tisztában volt műve értékével. Amikor befejezte azt 1907-ben, így írt róla egy barátjának: "Éppen befejeztem a VIII. szimfóniámat. Ez a legnagyobb, amit eddig komponáltam. Képzelje el, hogy megcsendül, megzendül benne az egész univerzum. Nem az emberek hangja szólal meg itt, hanem a keringő bolygóké és a napkorongé."... A siker nem is maradt el, a hatást csak fokozta a rendkívüli méretű előadógárda (innét is az elnevezés, az Ezrek szimfóniája): az 1910-es müncheni bemutatón több, mint ezer előadó volt a színpadon, és legalább háromezer fős közönség a nézőtéren. Az utókor azonban nem volt kellően fogékony és figyelmes e nyilvánvalóan nehéz, de csodálatos művel szemben. Magyarországon épp 73 évig kellett várni, míg végre 1983. június 11-én, Joó Árpád vezényletével, elhangzott a mű az időközben leégett Budapest Sportcsarnokban. Eztán újabb 23 év következett, s az Állami Hangversenyzenekar élén Kobayashi Ken-Ichiro is eldirigálta a szimfóniát.

A darab harmadik előadása ugyancsak egy rádiózenekarhoz köthető: 2005 júniusában a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara adta elő a művet a koreai Myung-Whun Chung vezényletével a Művészetek Palotájában. A most szombati elődás lesz tehát a negyedik. Vagy, ha úgy jobban tetszik, a "három a magyar igazság" után a ráadás. Újra magyar karmesterrel a dobogón! Miközben a zenét a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara és Gyermekkórusa adja, s "besegít" a Nemzeti Énekkar és a Debreceni Kodály Kórus, továbbá nyolc remek szólista. A szimfónia irodalmi gyökerei kettősek, egyrészt egy latin nyelvű himnusz, a Veni, creator spiritus megzenésítése, másrészt Goethe Faustjának zárójelenete alkotja az alapot.

Az előadás lelke, Fischer Ádám karmester a következő szavakkal szólíitja meg a koncertlátogatókat: "Mahlernél a tömeg sosem öncél. Emiatt különösen fontosnak tartom megmutatni, hogy a mű minden gigantikus mérete és nagyratörő stílusa mellett egyszerre átszellemült és lírai is. Az előadóművészet egyik érdekes paradoxona, hogy a hangerő nem az előadók számától függ. Hogy húsz hegedű halkabb pianókat tud megvalósítani, mint hat, hogy sokszáz ember suttogása finomabb suttogás lehet, mint húsz emberé. Mahler ilyen pillanatait visszaadni, a művész legfontosabb kötelezettségeinek egyike: ezt csak a sokszáz közreműködő közös koncentrációjával lehet elérni." Zenekari berkekből az a hír járja, hogy ezt a koncertet egyenesen tilos kihagyni, ennek megfeleően bizony a jegyszerzés igencsak körülményes volt már a hét közepén is. Akinek sikerül ott lenni, az legyen boldog, élvezze az univerzumot - ahogy Mahler, és egy kicsit talán Fischer Ádám és a rádiós zenészek látják.

(2007. február 10. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának, Énekkarának és Gyermekkórusának hangversenye; Mahler: VIII. szimfónia; km.: Korondi Anna, Bátori Éva, Fodor Beatrix, Cserna Ildikó, Wiedemann Bernadette, Bándi János, Massányi Viktor, Kovács István (ének), Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás), Magyar Rádió Énekkara (karig.: Strausz Kálmán), Debreceni Kodály Kórus (karig.: Gyüdi Sándor), Magyar Rádió Gyermekkórusa (karig.: Thész Gabriella); vez.: Fischer Ádám - Oratórium-bérlet V/3)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.