Klasszikus

A búcsú szimfóniája

2004.04.07. 00:00
Ajánlom
Képzeljünk el egy zenekart. Tagjai legyenek fiatalabbak 26 évesnél, legyenek korosztályuk legjobb hangszeresei. Képzeljük el, hogy nem csak a zenét, de egymást és karmesterüket (Claudio Abbadót) is rajongva szeretik. Képzeljük azt, hogy szeretetük lelkesedésre váltható, hogy lelkesedésük képes életre kelteni Mahler IX. szimfóniáját. Képzeljük az egészet Budapestre és nevezzük meg őket: Gustav Mahler Jugendorchester.

Vasárnap este két alkalommal is attól tartottam, hogy a Zeneakadémia felújításra váró nagyterme összeomlik: először a terembe lépve, amikor megláttam, hogy legalább 130 hangszeres ül a rozzant színpadon, másodszor a koncert végén, amikor a zsúfolásig telt nézőtér elragadtatásában egy emberként kezdett heveny lábdobogásba. Talán azt a feszültséget kívánta oldani a közönség, mely a szimfónia záró lassú tételének végtelen befejezését követte. Ahogy Claudio Abbado karja lassan ereszkedni kezdett, és az utolsó Desz-dúr akkord is fokozatosan elhalt a vonósokon, a teljes csendben kővé vált zenekar és karmester a hallgatókat is megdermesztette. Elviselhetetlenül hosszú ideig, talán egy percnél is tovább tartott a csönd: a Zeneakadémia nagytermében a tételszüneteket krákogással és öklendezéssel megtöltő nagyérdemű egyszerűen nem kapott levegőt. És ez nem a terem, hanem az előadás hőfokának volt köszönhető.

Claudio Abbado élő legenda. Vannak, akik nem szeretik érzelmes – de sohasem szentimentális – interpretációit, elmélyültségéhez, zeneiségéhez és hallatlan szakmai tudásához azonban nem férhet kétség. 18 évig volt igazgató a Milánói Scalában, 5 évig – Mahler utódaként – a Bécsi Staatsoperben, 1989-ben a Berlini Filharmonikus Zenekar első karmesterévé választották. Súlyos betegségből felépülve ma már gyakorlatilag csak az általa létrehívott Gustav Mahler Jugendorchesterrel foglalkozik. Ez a zenekar a legjobb 26 évnél fiatalabb európai hangszereseket hozza össze, s a szigorú korhatárnak köszönhetően a kontinens talán legdinamikusabb és legfrissebb zenekarának számít. A professzionális szervezőgárda és művészi vezetés megóvja a fiatalokat attól, hogy zenekaruk nevében a „jugend” az „orchester” fölé nőjön. Abbado legendájának is köszönhetően Európa egyik legkomolyabb szimfonikus zenekara adta tehát elő a Tavaszi Fesztivál záró koncertjén Mahler utolsó befejezett szimfóniáját.

A kilencediket. Mert a sors nem elkerülhető: a 19. század nagy szimfonistái képtelenek voltak túllépni a beethoveni példán. Bruckner után Mahlernek is torkán akadt a 10. szimfónia, pedig a Dal a Földről egyik deklarált célja volt a végzetes kilences szám megkerülése: ha a dalciklust szimfóniának tekintjük, a Kilencedik valójában a Tizedik. A dalciklus azonban nem szimfónia, a Kilencedik pedig a Kilencedik. És ezt talán Mahler is sejtette, mert egyetlen művét sem árnyékolja be oly mértékben a búcsú gondolata, mint ezt a szimfóniáját. A kezdőtétel melankóliája, az egész szimfóniát átható, lehajló nagyszekund-motívum, a zenei gesztusok lemondó jellege egy olyan ember vallomásává állnak össze, akinek volt ereje beletörődni sorsába, volt ereje feldolgozni az élet feldolgozhatatlanságát. A szimfónia megírásának évében, 1909-ben a következőképpen fogalmaz Mahler egy levelében: „Különös, hogy ha zenét hallok – vezénylés közben is –, minden kérdésemre hallom a határozott választ, minden világos és bizonyos. Vagyis valójában egészen pontosan érzem, hogy egyáltalán nincsenek is kérdések.” Mahler kilencedik szimfóniája a bizonytalanság bizonyosságának zenéje.

Claudio Abbado keze alatt az összes apró részlet kirajzolódott, s a zenekar csillogó szemekkel követte minden rezdülését. Az első tétel varázslatos – olykor Debussyt idéző – hangszín-kavalkádja, a második tétel vaskos népiessége, a Rondo-Burleske töredezettsége és kegyetlen iróniája, a mennyeien lassú zárótétel belső gyásza olyan intenzitással szólalt meg, hogy kifejezetten rövidnek tűnt a négy tételre szánt másfél óra. És megrendítő, hogy ilyen fiatal kezekben szólalt meg egy par exellence kései mű, melynek minden pillanatát belengi a halál közelsége, melynek minden gesztusa a búcsúról szól, az élet végéről, minden fájdalom megszűntéről, a boldogságról tehát. Mert Mahler zenéje nem pesszimista. Adorno szavaival: „Mahler világában, mint Kafkáéban, honfitársáéban, végtelenül sok a remény, csak – nem a mi számunkra.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus mti

Ők részesülnek állami zenei ösztöndíjban

Idén 23 fiatal részesül állami zenei ösztöndíjba: Fischer Annie zenei előadóművészeti ösztöndíjban tizenhárman, Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjban heten, Lakatos Ablakos Dezső dzsessz-előadóművészeti ösztöndíjban hárman.
Klasszikus hír

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.