Klasszikus

A Concertgebouw szexuális zaklatás miatt kirúgta az első karmesterét

2018.08.03. 10:20
Ajánlom
Elbocsátotta Daniele Gatti karmestert az amszterdami Concertgebouw zenekara, miután több női zenész panasszal élt ellene. De nem is biztos, hogy csak ez az ok.

Július 26-án hosszabb tényfeltáró cikk jelent meg a Washington Postban a klasszikus zene területén is észlelhető szexuális erőszakról, zaklatásról. A cikk részben eddig is ismert esetekről (James Levine, Charles Dutoit, Daniel Lipton) beszél, de felbukkan benne többek között Daniele Gatti is. A Royal Concertgebouw Zenekar olasz származású első karmesterét két nő vádolta illetlen közeledéssel. 1996-ban Alicia Berneche-t, az akkor huszonnégy éves szopránénekesnőt környékezte meg, aki a Chicago-i Ryan Opera Centerben akart fellépéshez jutni. Gatti órákat ajánlott neki, majd amikor az öltözőjébe ment, megpróbálta megcsókolni, és megtapogatta. Egy másik szoprán,  Jeanne-Michèle Charbonnet 2000-ben Bolognában találta magát hasonló helyzetben. „Ellöktem magamtól és kifutottam a helyiségből” – mondta a Postnak.

Probe-zum-Festkonzer_1368556929270755-132045.jpg

Daniele Gatti

A nők hiába akarták jelenteni az esetet, a környezetükban azt a tanácsot kapták, hogy jobb csöndben maradni. „Ha előlépsz, kirúgnak, ő pedig folytatja” – idézte az intést Charbonnet.

Gattit meglepték a vádak: „Egész életben távol maradtam az olyan viselkedéstől, amit zaklatásnak lehetne nevezni, legyen akár pszichés, akár fizikai” – mondta. „Ha közeledtem valakihez, csak akkor tettem, ha meggyőződtem róla, hogy az érdeklődés kölcsönös.”

Augusztus 2-án a Royal Concertgebouw Zenekara bejelentette, hogy megszakítják Daniele Gatti munkaviszonyát. Indoklásukban azt írják, hogy a vádak lehetetlenné teszik a közös munkát a zenekar tagjaival és a személyzettel. Hozzátették, hogy a Washington Postban megjelent cikk után a zenekar több női tagja hasonló viselkedésről számolt be.

Norman Lebrecht azt írja a Slipped Disc oldalán, hogy a kirúgás oka egyszerűen az is lehet az említett súlyos vétségek mellett, hogy Gatti próbái unalomban vagy egyenesen rossz hangulatban telnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.