Klasszikus

A csehek ifjú hegedűvirtuóza Érdi Tamással lépett fel Esztergomban

Beszámoló a Klassz a pARTon! esztergomi koncertjéről
2018.08.10. 18:00
Ajánlom
Josef Špaček és Érdi Tamás egy-egy Mozart-versenyművet adtak elő az esztergomi várban a Grazioso Kamarazenekarral. Hogyan játszik a csehek legfiatalabb koncertmestere és miért beszédszerű a zongoraművész játéka?

Aligha lehetett volna jobban ráhangolódni Mozart két versenyművére, mint egy lassú sétával Esztergomban: mivel a Klassz a pARTon! esti koncertjére ingyenes volt a belépés, ezért elszórtam a pénzt egy cukrászdában, szívtam a Duna-parti friss levegőből, átnéztem Szlovákiába az innenső partról, aztán irány a vár.

Josef Špaček és Érdi Tamás egy-egy Mozart-versenyművel jött Esztergomba, a koncerten a Grazioso Kamarazenekar Hamar Zsolt vezényletével muzsikált. Hogy-hogy nem, a nyári koncertek gyakran esnek a körülmények áldozatául, most hasonló történt: az esőre álló időben a Vármúzeumban tartották meg a hangversenyt, amely viszont csak este 10 óráig állt a Klassz a pARTon! szervezőinek rendelkezésére.

38681688_1758874280815650_4270794979539943424_o-175653.jpg

Josef Špaček és Hamar Zsolt (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

I

Josef Špaček – nem néz ki annyinak sem – harmincegy éves, a Cseh Filharmonikusok történetének legfiatalabb koncertmestere, rendszeresen zenélt a tavaly elhunyt Jiří Bělohlávekkel, Valerij Gergijevvel, Semyon Bychkovval. Janáček, Dvořák és Suk versenyműveiből nagy sikerű lemezt készített. (Járt már egyébként nálunk, még a Curtis Intézet muzsikusaként a MÁV Zenekarral játszotta Barber Hegedűversenyét.)

Mozart A-dúr hegedűversenyében (K. 219) a szokatlanul kevés, illetve feltűnés nélküli vibrato keltette fel az érdeklődésem, amely folytán a versenymű ugyan kevesebb érzelmességgel, édességgel szólt, de annál több frissességgel, üdeséggel. Az Allegro aperto, most részint a zenekar méreteit tekintve is illő módon, sokkal szelídebb, mint más előadóknál (– érdemes meghallgatni a vehemenciát, ahogy Isaac Stern ugyanennek a tételnek nekiáll). Mozart az aperto (szabadon) utasítást az operáiban használta a legtöbbször, így hát magától adódik, hogy az amúgy is operásan komponáló zeneszerző muzsikájába az előadó minél több tartalmat – drámát, történetmesélői attitűdöt – vigyen. Špačeknek ez a zárószakaszt megelőző kadenciában sikerül leginkább.

38660548_1758874200815658_870264028910321664_o-175652.jpg

Josef Špaček (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A versenymű középső tételének (Adagio) nagyszerűségéért viszont elsősorban a zenekar felel. Hamar Zsolt olyan karmester, aki érzelmeket tud kelteni a zenekar hatalmas hangszerén. A Grazioso tehát hol előretört a szólista mellett, hol megágyazott neki, de a frázisok gyönyörű megformáltságát mindig a figyelem központjában tartva zenélt.

Špačeknek egyébként sokkal jobban állnak a különböző zenei karakterek, a versenyművet tolmácsolva az érzelmesség helyett inkább a kiváló technikával és a makulátlan hangzással nyújtott kivételeset. A harmadik Rondó tételben tehát remekelt: a „törökös”, a 2/4-et hárommal váló szakaszban és később a követő kódában, ahol az eddig tartalékolt energiák is elszabadultak.

38696844_1758874594148952_2349799091795394560_o-175653.jpg

Nagy érdeklődés fogadta a koncertet (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

II

Miután Mozart megszabadult az arisztokrácia szolgálatának kötelékétől, 1782 és 1786 között Mozart tizenegy ragyogó zongoraversenyt írt a közönség igényei szerint. Ezek közé tartozik a No. 23-as  A-dúr zongoraverseny (K. 488) is, amely áhítozó, vágyakozó tónusa és fenséges tisztasága folytán azóta is a közönség kedvencei közé tartozik. Érdi Tamás a zongoraszólam első pár ütemében mintha nehezen talált volna el ahhoz a koncentrációhoz, amely egyébként a concerto további részeit vitán felül jellemezte. Az I. Allegro tételben egyébként áldásos párbeszéd és összhang alakult ki a zenekar és a szólista között, de a tételt illetően a kadencia volt az, amelyben Érdi igazán mély tartalmat tudott „felhozni”.

38683834_1758880730815005_6757186306364669952_o-175652.jpg

Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Pontosan este tíz órakor kezdődött a második tétel: ezt onnan tudom, hogy megszólalt a bazilika harangja, és meglepett, hogy Érdi Tamás a nyolcadik (és utolsó) harangütés után nem várt – meddig harangoznak vajon? –, hanem rögtön leütötte az Adagio első, fisz-moll akkordját. Számolta vajon? Én azt hiszem, hogy igen. Ebben a tételben nyűgözött le a zongoraművész sajátos rubatója, amely számomra felismerhetővé teszi a művész játékát. Ez az a fajta rubato, amelyet nem elsősorban a hatáskeltés alakít, hanem a zenei mondatok, szekvenciák, struktúrák egymásutánja. Azt mondhatnám, hogy „beszédszerű” ez az interpretáció, és kialakulásának oka a zene értése mellett a művész darabtanulási módszere is lehet.

38723417_1758880207481724_4928101460329103360_o-175652.jpg

Hamar Zsolt és Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A zárótétel jutalomjáték volt Érdi Tamás számára, ekkor szabadult fel leginkább a játékban, illetve abban, hogy muzsikálásban a Grazioso eleven, odafigyelő partner. Hamar Zsolt látványos dirigensi mozdulatai egyébként már önmagukban segítenek a zene befogadásában – erősítik a karaktereket, s ez sem utolsó szempont egy belépőjegy nélkül látogatható koncert esetében, ahová olyan közönség is eljut, akik egyébként nem gyakori hangversenylátogatók.

Ráadásként Érdi és Špaček egy Mozart-szonátatételt játszottak együtt. Ezt már elfelejtettem „nagyítóüveggel hallgatni” (Kodály mondása), de épp ez jelzi, hogy hát persze, jó volt ez is.

38735648_1758882090814869_207747434963533824_o-175651.jpg

Hamar Zsolt, Josef Špaček és Érdi Tamás a koncert után (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.