Klasszikus

A csend tekintete

2005.03.17. 00:00
Ajánlom
Éles fény csak a zongora kottatartóján lévő kottalapokat világítja meg, szakadt olvasólámpa a fény forrása, a terem félhomályban. Csalog Gábor művészi magatartásának szimbóluma is lehetne ez a kép: nem számít a közönség, az előadó még kevésbé, csak a zene fontos. Jelen esetben a francia – Couperintől Messiaenig.

Március 4-én a Francia Intézet rokonszenves méretű és hangulatú termében Csalog Gábor monumentális, két szünettel tagolt francia koncertet adott, s bár világos volt a műsor összeállításából, hogy a koncert felépítésekor a francia billentyűs zene töretlen hagyományának bemutatása vezette, nem kis feladat elé állította a jelenlévőket azzal, hogy több mint kétórányi koncentrált figyelmet várt el a közönségétől – s természetesen önmagától. Hogy Csalog Gábor végig teljes összpontosítással játszott-e, nem tudom megállapítani, mert én képtelen voltam minden művet teljes koncentrációval hallgatni.

A koncert második részében bizony kihagyott olykor-olykor a figyelmem, bár ez talán nem az előadó, hanem a zeneszerzők miatt lehetett: Cézar Franck hátborzongatóan virtuóz, ám kevéssé tartalmas Prelúdium, ária és finálé című műve és az azt követő néhány Fauré-darab számomra kilógott a sorból. No, nem az előadás miatt, hiszen Csalog, különösen a Franck-műben bravúrosan zongorázott, de az első rész Couperin- és Ravel-darabjai, illetve a harmadik rész Messiaen-zenéi mellett ezek a teuton szellemet francia szalonok divatos ruháiba öltöztető 19. századi művek valahogy furcsának hatottak.

Viszont a koncertet indító, minden porcikájukban csembaló után kiáltó Couperin-karakterdarabok olyan varázslatos hangszínen, olyan kristálytiszta polifóniával és olyan természetességgel szólaltak meg a zongorán, hogy az volt az érzésem, ezt nehéz lesz felülmúlni a továbbiakban. És a második számban Csalog sajnos valóban nem tudta átvinni a saját maga által magasra tett lécet. Gyönyörűen szólt a keze alatt Ravel zenéje, és nagyon jó volt a Couperin sírját Couperin zenéjével a fülünkben hallani, de a hattételes mű koncerten elhangzott három tétele (Prélude, Fugue, Forlane) mintha egyetlen színnel lett volna megfestve: s bár ez a szín nagyon szép volt, változatlansága egy idő után monotonná tette az előadást.

Az első szünet után következett a már említett 19. századi blokk, amelyből kiderült, hogy Csalog nem csak kitűnő zenész, de kivételesen virtuóz zongorista is, és lehet, hogy bennem van a hiba, de az előbbi engem jobban érdekel, mint az utóbbi. A kettő persze nem zárja ki egymást, és részben erről szólt a koncert harmadik része. A Húsz tekintet a gyermek Jézusra, ez a majd’ két órás, elképesztő zenei és technikai virtuozitást igénylő Messiaen-mű a 20. századi zongorairodalom egyik legjelentősebb darabja, s szomorú, hogy a teljes ciklust koncerten többször is eljátszó Csalogon kívül nem hallani sokakról kis hazánkban, akiket foglalkoztatna Messiaen zenéje.

Március 4-én négy tétel szólalt meg a sorozatból, s ekkor vált nyilvánvalóvá a koncert folyamán, hogy Csalog a legjelentősebb zongoristáink egyike. Nem azért, mert zeneileg és fizikailag is képes mindenre a hangszerén, hanem mert a zajos siker melegágyának számító koncerttermek helyett szívesebben játszik néhány embernek egy kamarateremben, mert a zongoristákat megillető reflektorfényt ő inkább a kottáira fordíttatja, és mert vállalja azt a mérhetetlen és sikerben nem feltétlenül megtérülő munkát, amit például Messiaen zenéjének megközelítése igényel. Persze, ez a befektetés a végelszámolásnál sokszorosan megtérül: mert csak ez a fajta aszkézis vezethet el arra a magaslatra, ahova a koncert harmadik részében Csalog is eljutott. Hiszen mit számít bármilyen taps, ováció és dicsőség, mit számít a közönség vagy a kritikus véleménye, mit számít bármi ezen a világon, ha az ember képes Messiaen segítségével a gyermek Jézusra pillantó csend tekintetét megidézni, s ha csak egy pillanatra is, de szembenézni e tekintettel?

(2004. március 4. Francia Intézet – Csalog Gábor zongoraestje; F. Couperin: Pièces de clavecin (részletek); Ravel: Le tombeau de Couperin (Prélude, Fugue, Forlane); C. Franck: Prélude; Aria et Final; Fauré: Nocturne, op. [op.104. no.1.], No. 2; Prélude, op. 3 No. 8; Nocturne, op. 119; Messiaen: Vingt regards sur l’enfant Jésus (X. Regard de l’Esprit de joie; XVII. Regard du silence; XIX. Je dors, mais mon coeur veille; XX. Regard de l’Eglise d’amour)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.