Klasszikus

A csend tekintete

2005.03.17. 00:00
Ajánlom
Éles fény csak a zongora kottatartóján lévő kottalapokat világítja meg, szakadt olvasólámpa a fény forrása, a terem félhomályban. Csalog Gábor művészi magatartásának szimbóluma is lehetne ez a kép: nem számít a közönség, az előadó még kevésbé, csak a zene fontos. Jelen esetben a francia – Couperintől Messiaenig.

Március 4-én a Francia Intézet rokonszenves méretű és hangulatú termében Csalog Gábor monumentális, két szünettel tagolt francia koncertet adott, s bár világos volt a műsor összeállításából, hogy a koncert felépítésekor a francia billentyűs zene töretlen hagyományának bemutatása vezette, nem kis feladat elé állította a jelenlévőket azzal, hogy több mint kétórányi koncentrált figyelmet várt el a közönségétől – s természetesen önmagától. Hogy Csalog Gábor végig teljes összpontosítással játszott-e, nem tudom megállapítani, mert én képtelen voltam minden művet teljes koncentrációval hallgatni.

A koncert második részében bizony kihagyott olykor-olykor a figyelmem, bár ez talán nem az előadó, hanem a zeneszerzők miatt lehetett: Cézar Franck hátborzongatóan virtuóz, ám kevéssé tartalmas Prelúdium, ária és finálé című műve és az azt követő néhány Fauré-darab számomra kilógott a sorból. No, nem az előadás miatt, hiszen Csalog, különösen a Franck-műben bravúrosan zongorázott, de az első rész Couperin- és Ravel-darabjai, illetve a harmadik rész Messiaen-zenéi mellett ezek a teuton szellemet francia szalonok divatos ruháiba öltöztető 19. századi művek valahogy furcsának hatottak.

Viszont a koncertet indító, minden porcikájukban csembaló után kiáltó Couperin-karakterdarabok olyan varázslatos hangszínen, olyan kristálytiszta polifóniával és olyan természetességgel szólaltak meg a zongorán, hogy az volt az érzésem, ezt nehéz lesz felülmúlni a továbbiakban. És a második számban Csalog sajnos valóban nem tudta átvinni a saját maga által magasra tett lécet. Gyönyörűen szólt a keze alatt Ravel zenéje, és nagyon jó volt a Couperin sírját Couperin zenéjével a fülünkben hallani, de a hattételes mű koncerten elhangzott három tétele (Prélude, Fugue, Forlane) mintha egyetlen színnel lett volna megfestve: s bár ez a szín nagyon szép volt, változatlansága egy idő után monotonná tette az előadást.

Az első szünet után következett a már említett 19. századi blokk, amelyből kiderült, hogy Csalog nem csak kitűnő zenész, de kivételesen virtuóz zongorista is, és lehet, hogy bennem van a hiba, de az előbbi engem jobban érdekel, mint az utóbbi. A kettő persze nem zárja ki egymást, és részben erről szólt a koncert harmadik része. A Húsz tekintet a gyermek Jézusra, ez a majd’ két órás, elképesztő zenei és technikai virtuozitást igénylő Messiaen-mű a 20. századi zongorairodalom egyik legjelentősebb darabja, s szomorú, hogy a teljes ciklust koncerten többször is eljátszó Csalogon kívül nem hallani sokakról kis hazánkban, akiket foglalkoztatna Messiaen zenéje.

Március 4-én négy tétel szólalt meg a sorozatból, s ekkor vált nyilvánvalóvá a koncert folyamán, hogy Csalog a legjelentősebb zongoristáink egyike. Nem azért, mert zeneileg és fizikailag is képes mindenre a hangszerén, hanem mert a zajos siker melegágyának számító koncerttermek helyett szívesebben játszik néhány embernek egy kamarateremben, mert a zongoristákat megillető reflektorfényt ő inkább a kottáira fordíttatja, és mert vállalja azt a mérhetetlen és sikerben nem feltétlenül megtérülő munkát, amit például Messiaen zenéjének megközelítése igényel. Persze, ez a befektetés a végelszámolásnál sokszorosan megtérül: mert csak ez a fajta aszkézis vezethet el arra a magaslatra, ahova a koncert harmadik részében Csalog is eljutott. Hiszen mit számít bármilyen taps, ováció és dicsőség, mit számít a közönség vagy a kritikus véleménye, mit számít bármi ezen a világon, ha az ember képes Messiaen segítségével a gyermek Jézusra pillantó csend tekintetét megidézni, s ha csak egy pillanatra is, de szembenézni e tekintettel?

(2004. március 4. Francia Intézet – Csalog Gábor zongoraestje; F. Couperin: Pièces de clavecin (részletek); Ravel: Le tombeau de Couperin (Prélude, Fugue, Forlane); C. Franck: Prélude; Aria et Final; Fauré: Nocturne, op. [op.104. no.1.], No. 2; Prélude, op. 3 No. 8; Nocturne, op. 119; Messiaen: Vingt regards sur l’enfant Jésus (X. Regard de l’Esprit de joie; XVII. Regard du silence; XIX. Je dors, mais mon coeur veille; XX. Regard de l’Eglise d’amour)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.