Klasszikus

A dzsessz mindig képes megújulni

2004.03.29. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Zeneakadémián lépett fel a világhírű amerikai vibrafonos, Gary Burton és a japán származású zongorista, Makoto Ozone. Burtonnel a koncert előtt beszélgettünk.

- A vibrafon–zongora duó nem a leghagyományosabb dzsesszformáció. Hogyan ismerte meg Makoto Ozonét, és mióta játszanak ebben a felállásban?

– 1982 körül találkoztam Makotóval először, aki akkor még diákként a Berkleen tanult. 1983-ban fejezte be a tanulmányait, és már készen állt, hogy visszatérjen Japánba, amikor úgy gondoltam, a saját zenekaromat ki kellene egészítenem egy zongoristával. Kezdetben tehát egy többtagú formációban zenéltünk együtt.

- A Virtuosi című lemezükhöz írt kísérőszövegben saját magukat „zenei kalandoroknak” nevezi. Mit ért ez alatt pontosan?

– Szeretünk új és változatos dolgokat kipróbálni. A dzsesszen belül is játszunk például a korainak számító ’30-as évekből, de játszunk modern számokat is. Vagy szintén szerepel műsorunkon a tangó, sőt a klasszikus zene is. Szeretünk kísérletezni és „bebarangolni a zenei tájat”…

- Ön szerint manapság a közönségnek van-e igénye a dzsesszben és a klasszikus zenében való kalandozásra, illetve van-e olyan zenei ismeretük, hogy ezt be tudják fogadni?

– A mai közönség sokkal jobban ismeri a különböző zenei irányzatokat, mint eleddig bármelyik a történelem során. Kétszáz évvel ezelőtt, amikor még nem voltak felvételek, általában csak egy szűk környezetben volt lehetőség zenehallgatásra. Ha ön például akkor Budapesten élt volna, valószínűleg nyugati stílusú klasszikus zenével találkozott volna leginkább, illetve természetesen a helyi népzenével, de nem tudott volna az ázsiai vagy még inkább a dél-amerikai zenei stílusokról. Ma, 2004-ben, amikor rendelkezésünkre állnak a felvételek, és az emberek és maguk a zenészek is rengeteget utaznak, a legtöbben már hallottak mondjuk a tangóról. Ugyanígy tudhatnak a dzsessz különböző irányzatairól, és szinte mindenki ismeri valamennyire a klasszikus zenét. Hozzá kell tegyem, hogy mi nem játszunk nagyon eltérő műfajokat, tehát nincs a repertoárunkban kínai vagy afrikai zene, ami azért tényleg más lenne.

- Ön a Berklee College of Music dékánhelyettese. Milyen a mostani diákjai hozzáállása és képessége, optimista a dzsessz jövőjét illetően?

– Egyértelműen igen. A dzsesszel az a helyzet, hogy mindig újra feltalálja saját magát. Új stílusok jönnek pont akkor, amikor már azt hinnéd, hogy kifakulóban van a műfaj, vagy jön egy új tehetség, esetleg egy új játékmód vagy technika. A dzsessz főleg big bandeket jelentett a ’30-as, ’40-es években, aztán jött Charlie Parker, Dizzy Gillespie és Miles Davis, és hirtelen az azelőtt szokatlannak számító kisebb létszámú zenekarok jöttek divatba. Ma már a legtöbben ezeket azonosítják a dzsesszel. A ’60-as években Stan Getz fölfedezte a brazíliai zenét a dzsessz számára, megszületett a bossa nova, és a kultúrák ötvözése a mai napig hatalmas népszerűségnek örvend. Mindig lesz változás és haladás, úgyhogy nem aggódóm a jövő miatt. Már csak azért sem, mert a Berkleen rengeteg tehetséges diákunk van. Én még a híressé válásuk előtt látom őket, aztán öt év múlva saját zenekarral, lemezekkel ők lesznek azok, akik az új irányokat megrajzolják.

- Szeretne továbbra is koncertezni, vagy szívesebben élne a zeneszerzésnek, kísérletezésnek?

– Nos, ez a mostani év változást fog hozni az életemben, mert 33 év után otthagyom a Berklee-t és nyugdíjba megyek. Saját magam döntöttem úgy, hogy ez az utolsó év. Van még körülbelül öt hónapom, aztán szeretnék több időt tölteni más zenei projektekkel és zeneszerzéssel, amire eddig nem jutott időm. A zeneszerzés több időt igényel, nem olyan, mint elmenni, és adni egy kétórás koncertet. Izgat a gondolat, hogy új és más dolgokra lesz időm, és kíváncsi vagyok, mit tudok majd megvalósítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.