Klasszikus

A dzsessz mindig képes megújulni

2004.03.29. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Zeneakadémián lépett fel a világhírű amerikai vibrafonos, Gary Burton és a japán származású zongorista, Makoto Ozone. Burtonnel a koncert előtt beszélgettünk.

- A vibrafon–zongora duó nem a leghagyományosabb dzsesszformáció. Hogyan ismerte meg Makoto Ozonét, és mióta játszanak ebben a felállásban?

– 1982 körül találkoztam Makotóval először, aki akkor még diákként a Berkleen tanult. 1983-ban fejezte be a tanulmányait, és már készen állt, hogy visszatérjen Japánba, amikor úgy gondoltam, a saját zenekaromat ki kellene egészítenem egy zongoristával. Kezdetben tehát egy többtagú formációban zenéltünk együtt.

- A Virtuosi című lemezükhöz írt kísérőszövegben saját magukat „zenei kalandoroknak” nevezi. Mit ért ez alatt pontosan?

– Szeretünk új és változatos dolgokat kipróbálni. A dzsesszen belül is játszunk például a korainak számító ’30-as évekből, de játszunk modern számokat is. Vagy szintén szerepel műsorunkon a tangó, sőt a klasszikus zene is. Szeretünk kísérletezni és „bebarangolni a zenei tájat”…

- Ön szerint manapság a közönségnek van-e igénye a dzsesszben és a klasszikus zenében való kalandozásra, illetve van-e olyan zenei ismeretük, hogy ezt be tudják fogadni?

– A mai közönség sokkal jobban ismeri a különböző zenei irányzatokat, mint eleddig bármelyik a történelem során. Kétszáz évvel ezelőtt, amikor még nem voltak felvételek, általában csak egy szűk környezetben volt lehetőség zenehallgatásra. Ha ön például akkor Budapesten élt volna, valószínűleg nyugati stílusú klasszikus zenével találkozott volna leginkább, illetve természetesen a helyi népzenével, de nem tudott volna az ázsiai vagy még inkább a dél-amerikai zenei stílusokról. Ma, 2004-ben, amikor rendelkezésünkre állnak a felvételek, és az emberek és maguk a zenészek is rengeteget utaznak, a legtöbben már hallottak mondjuk a tangóról. Ugyanígy tudhatnak a dzsessz különböző irányzatairól, és szinte mindenki ismeri valamennyire a klasszikus zenét. Hozzá kell tegyem, hogy mi nem játszunk nagyon eltérő műfajokat, tehát nincs a repertoárunkban kínai vagy afrikai zene, ami azért tényleg más lenne.

- Ön a Berklee College of Music dékánhelyettese. Milyen a mostani diákjai hozzáállása és képessége, optimista a dzsessz jövőjét illetően?

– Egyértelműen igen. A dzsesszel az a helyzet, hogy mindig újra feltalálja saját magát. Új stílusok jönnek pont akkor, amikor már azt hinnéd, hogy kifakulóban van a műfaj, vagy jön egy új tehetség, esetleg egy új játékmód vagy technika. A dzsessz főleg big bandeket jelentett a ’30-as, ’40-es években, aztán jött Charlie Parker, Dizzy Gillespie és Miles Davis, és hirtelen az azelőtt szokatlannak számító kisebb létszámú zenekarok jöttek divatba. Ma már a legtöbben ezeket azonosítják a dzsesszel. A ’60-as években Stan Getz fölfedezte a brazíliai zenét a dzsessz számára, megszületett a bossa nova, és a kultúrák ötvözése a mai napig hatalmas népszerűségnek örvend. Mindig lesz változás és haladás, úgyhogy nem aggódóm a jövő miatt. Már csak azért sem, mert a Berkleen rengeteg tehetséges diákunk van. Én még a híressé válásuk előtt látom őket, aztán öt év múlva saját zenekarral, lemezekkel ők lesznek azok, akik az új irányokat megrajzolják.

- Szeretne továbbra is koncertezni, vagy szívesebben élne a zeneszerzésnek, kísérletezésnek?

– Nos, ez a mostani év változást fog hozni az életemben, mert 33 év után otthagyom a Berklee-t és nyugdíjba megyek. Saját magam döntöttem úgy, hogy ez az utolsó év. Van még körülbelül öt hónapom, aztán szeretnék több időt tölteni más zenei projektekkel és zeneszerzéssel, amire eddig nem jutott időm. A zeneszerzés több időt igényel, nem olyan, mint elmenni, és adni egy kétórás koncertet. Izgat a gondolat, hogy új és más dolgokra lesz időm, és kíváncsi vagyok, mit tudok majd megvalósítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.