Klasszikus

A dzsessz mindig képes megújulni

2004.03.29. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Zeneakadémián lépett fel a világhírű amerikai vibrafonos, Gary Burton és a japán származású zongorista, Makoto Ozone. Burtonnel a koncert előtt beszélgettünk.

- A vibrafon–zongora duó nem a leghagyományosabb dzsesszformáció. Hogyan ismerte meg Makoto Ozonét, és mióta játszanak ebben a felállásban?

– 1982 körül találkoztam Makotóval először, aki akkor még diákként a Berkleen tanult. 1983-ban fejezte be a tanulmányait, és már készen állt, hogy visszatérjen Japánba, amikor úgy gondoltam, a saját zenekaromat ki kellene egészítenem egy zongoristával. Kezdetben tehát egy többtagú formációban zenéltünk együtt.

- A Virtuosi című lemezükhöz írt kísérőszövegben saját magukat „zenei kalandoroknak” nevezi. Mit ért ez alatt pontosan?

– Szeretünk új és változatos dolgokat kipróbálni. A dzsesszen belül is játszunk például a korainak számító ’30-as évekből, de játszunk modern számokat is. Vagy szintén szerepel műsorunkon a tangó, sőt a klasszikus zene is. Szeretünk kísérletezni és „bebarangolni a zenei tájat”…

- Ön szerint manapság a közönségnek van-e igénye a dzsesszben és a klasszikus zenében való kalandozásra, illetve van-e olyan zenei ismeretük, hogy ezt be tudják fogadni?

– A mai közönség sokkal jobban ismeri a különböző zenei irányzatokat, mint eleddig bármelyik a történelem során. Kétszáz évvel ezelőtt, amikor még nem voltak felvételek, általában csak egy szűk környezetben volt lehetőség zenehallgatásra. Ha ön például akkor Budapesten élt volna, valószínűleg nyugati stílusú klasszikus zenével találkozott volna leginkább, illetve természetesen a helyi népzenével, de nem tudott volna az ázsiai vagy még inkább a dél-amerikai zenei stílusokról. Ma, 2004-ben, amikor rendelkezésünkre állnak a felvételek, és az emberek és maguk a zenészek is rengeteget utaznak, a legtöbben már hallottak mondjuk a tangóról. Ugyanígy tudhatnak a dzsessz különböző irányzatairól, és szinte mindenki ismeri valamennyire a klasszikus zenét. Hozzá kell tegyem, hogy mi nem játszunk nagyon eltérő műfajokat, tehát nincs a repertoárunkban kínai vagy afrikai zene, ami azért tényleg más lenne.

- Ön a Berklee College of Music dékánhelyettese. Milyen a mostani diákjai hozzáállása és képessége, optimista a dzsessz jövőjét illetően?

– Egyértelműen igen. A dzsesszel az a helyzet, hogy mindig újra feltalálja saját magát. Új stílusok jönnek pont akkor, amikor már azt hinnéd, hogy kifakulóban van a műfaj, vagy jön egy új tehetség, esetleg egy új játékmód vagy technika. A dzsessz főleg big bandeket jelentett a ’30-as, ’40-es években, aztán jött Charlie Parker, Dizzy Gillespie és Miles Davis, és hirtelen az azelőtt szokatlannak számító kisebb létszámú zenekarok jöttek divatba. Ma már a legtöbben ezeket azonosítják a dzsesszel. A ’60-as években Stan Getz fölfedezte a brazíliai zenét a dzsessz számára, megszületett a bossa nova, és a kultúrák ötvözése a mai napig hatalmas népszerűségnek örvend. Mindig lesz változás és haladás, úgyhogy nem aggódóm a jövő miatt. Már csak azért sem, mert a Berkleen rengeteg tehetséges diákunk van. Én még a híressé válásuk előtt látom őket, aztán öt év múlva saját zenekarral, lemezekkel ők lesznek azok, akik az új irányokat megrajzolják.

- Szeretne továbbra is koncertezni, vagy szívesebben élne a zeneszerzésnek, kísérletezésnek?

– Nos, ez a mostani év változást fog hozni az életemben, mert 33 év után otthagyom a Berklee-t és nyugdíjba megyek. Saját magam döntöttem úgy, hogy ez az utolsó év. Van még körülbelül öt hónapom, aztán szeretnék több időt tölteni más zenei projektekkel és zeneszerzéssel, amire eddig nem jutott időm. A zeneszerzés több időt igényel, nem olyan, mint elmenni, és adni egy kétórás koncertet. Izgat a gondolat, hogy új és más dolgokra lesz időm, és kíváncsi vagyok, mit tudok majd megvalósítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A zene világnapját ünnepli a MUS-E

A Menuhin nevelési koncepciója nyomán életre hívott szervezet rövid videóban mutatta be munkáját. Október 1-jén ünnepeljük – a neves hegedűművész kezdeményezésére – A zene világnapját.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkijra fókuszál a ma kezdődő Orosz Zenei Fesztivál

Csajkovszkij születésének 180. évfordulója alkalmából olyan műsort állítottak össze, amellyel az orosz zeneszerző színes zenei világát mutatja meg az október 10-ig tartó rendezvényen.
Klasszikus hír

Magyar állampolgár lett Gilbert Varga

A Pannon Filharmonikusok egyik vezető karmestere október 1-jén, a Zene Világnapján vette át a magyar állampolgárságát igazoló dokumentumot.
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.