Klasszikus

A fáradhatatlan

2003.11.03. 00:00
Ajánlom
A Budapest Kongresszusi Központban lép fel Dave Brubeck Michael Jacobs: Fejezetek a jazz történetéből című könyvében olvasható: „Nos én tagadom, hogy ezek a srácok rossz zenészek lettek volna, mert ők valamennyien: Gerry (Mulligan), Lee (Konitz), Stan (Getz), Dave (Brubeck), Kai (Winding), Lennie (Tristano) mind jó zenészek voltak. Ám semmi újat nem hoztak létre, és ők tudták ezt, és nem voltak a legjobbak abban, amit csináltak”.

Mint a fenti idézet is bizonyítja, Miles Davis, a kitűnő, fekete trombitás finoman szólva nem rajongott az úgynevezett west coast jazz „fehér” stílusirányzatának képviselőiért. Miképpen az igazi dzsesszisták is némi fanyalgással fogadták az említett muzsikusokat, akik formailag letisztult, közérthető, ám szerintük kevésbé izgalmas, fordulatos dzsesszt játszottak.

Meglehet: valóban sok ellenérzéssel kellett megküzdeniük, ám muzsikájuk mindenképpen hozzájárult ahhoz, hogy a dzsessz egyre több emberhez talált utat. Őket, és persze a lemezeiket sokkal többen ismerik, mint a műfaj gyökereit marcangoló zenészeket, akik a mai napig csak a beavatottaknak játszanak.

Itt van például Dave, aki egészen pontosan Dave Brubeck.

Aki legendás kvartettet alapított, amely a ma már talán legismertebb dzsessz-örökzölddel ért el sikereket, a Paul Desmond szaxofonos által szerzett Take 5-val. Aki az utóbbi évtizedek valamennyi amerikai elnökének muzsikált, aki egy időben egyszerre volt a közönség és a szakemberek szerint is az év dzsessz-zenésze. Aki első dzsesszmuzsikusként a Time magazin címoldalára került, aki a Gorbacsov házaspárnak igyekezett megmutatni az amerikai kultúra egy szeletét. Aki a Grammy-életműdíj tulajdonosa, amúgy írt musicalt, balettzenét, oratóriumot. Akinek több mint száz albuma jelent meg, az 1960-ban kiadott Time out című korongja az első milliós példányszámban eladott dzsesszlemez volt.

Aki egyébként David Warren Brubeck néven 1920. december 6-án született a kaliforniai Concordban. Aki már 13 évesen profi dzsessz-zenekarokban muzsikált, akiről az agyonkoptatott közhelyesség súlya nélkül leírhatjuk: élő legenda.

Aki nyolcvanhárom évesen is fáradhatatlan, külföldi turnékra jár. Aki már többször (legutóbb 1997-ben) járt nálunk, minden alkalommal zajos sikereket aratott, és aki ismét ellátogat Budapestre: utóbbi időkben megszokott kvartettjével november 3-án, este nyolc órakor a Budapest Kongresszusi Központban lép fel.

Aki kicsit talán maga a dzsessztörténet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.