Klasszikus

A felfedezés ereje

2015.12.12. 12:10
Ajánlom
A Szimfonikus felfedezések decemberi koncertjén a szólisták is a felfedezés erejével hathatnak. December 13-án a pécsi Pannon Filharmonikusok a Münchenben tanuló fuvolással, Szabados Évával ismertetik meg a közönséget a Művészetek Palotájában.

- Fiatal művész esetében mindig érdekes kérdés, hogyan került kapcsolatba a hangszerével. Nálad miképpen alakult a fuvolával való találkozás?

- Családomban nincs zenész, de édesanyámat a gimnáziumban egy fuvolatanárnő oktatta énekre, aki egy alkalommal behozta a hangszerét, és eljátszotta az osztálynak Debussy Syrinx című művét. A darab és a fuvola hangja életre szóló élményt jelentett édesanyám számára. Biztosan nem véletlen, hogy amikor ezt a hangszert választottam, éppen az ő egykori énektanáránál, Kováts Krisztinánál kezdtem tanulni. Az elején fife-on kezdtem játszani, amely a fuvola billentyűzet nélküli, középkori eredetű elődje: apró mérete miatt (akkora, mint a piccolo) manapság előkészítő hangszerként használják a fuvolaoktatásban. Nem különösebben szép a hangja, így az is ösztönzött, hogy egy év után végre igazi fuvolát tarthattam a kezemben. A sok kis etűd gyakorlása közben arra gondoltam, minél gyorsabban tanulom meg őket, annál közelebb kerülök a nagybetűs darabokhoz.

- Hogyan vezetett az utad Gyöngyösről a budapesti Bartók szakiskolán át Münchenbe?

- Zeneiskolás koromban eldöntöttem, hogy zenész akarok lenni, és a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumba akarok járni. A zeneiskolai tablók, a konziba felvételt nyert tanulók képei motiváltak, én is oda akartam kerülni közéjük a falra, ami 2007-ben meg is történt. A konziban pedig – ahonnan annyi emléket őrzök Csetényi Gyula óráiról – szintén egy cél lebegett a szemem előtt: szerettem volna külföldön folytatni a tanulmányaimat.

Szabados Éva 

Szabados Éva  (Fotó/Forrás: Pawel Karnowski)

- Mesélnél müncheni tanárodról, ottani tapasztalataidról?

- Andrea Lieberknecht az egyik legkeresettebb tanár Németországban. Hihetetlenül energikus és motivált, szenvedéllyel tanít minden órán. Csodálatosan játszik, arra ösztönöz, hogy minél több ötletet próbáljunk ki, fedezzük fel a saját egyéniségünket, és szólaltassuk meg a hangszeren – mindenre nyitott: terel, inspirál, kibont bennünket. Szeretek Münchenben élni, mert a várost áthatja a klasszikus zene szeretete, így a zenészek számára (is) ez a lehetőségek városa. Az egyetem olyan, amilyenre számítottam, mindenki nyitott és kedves, sok nemzet keveredik, sokféle kultúrát és embert ismertem meg. A nehézség a nyelv, hiszen hiába tudok jól beszélni, mégsem ugyanaz az érzés. De úgy gondolom, mostanra sikerült beilleszkednem.

- Hangszered repertoárjából milyen korszakokat vagy szerzőket részesítesz előnyben koncertjeiden?

- Még nem vagyok kiforrott koncertező művész, tanulóként mindent játszom, és mindenben ki szeretném magam próbálni. Ami közel áll hozzám, az Bach és Mozart zenéje – tervem, hogy megtanulok traversón (barokkfuvolán) játszani, hogy jobban elmélyülhessek a barokk stílus technikáiban, korhű megszólaltatásában. Továbbá a modern darabokat is szeretném jobban felfedezni, a különböző effektusokat, technikákat elsajátítani.

Pannon Filharmoniksuok

Pannon Filharmoniksuok (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor, Müpa)

- Reinecke Fuvolaversenye a repertoár egyik kedvelt darabja, mégis ritkán szólal meg zenekarral. Milyen viszony fűz a darabhoz?

- A versenymű második tételét játszotta egy osztálytársam, akkor ismertem meg a darabot. Az első taktustól kezdve megragadott ennek a tételnek a szépsége, számomra ez a mű magja, lényege. Az üstdob szívdobbanást imitáló ritmusa, a kürtök vészjósló akkordjai, a fafúvósok felelgetése, a cselló kantilénája, a fuvola éneklő, fájdalmas szépségű dallama a szívig hatol. A második tétel – Hamvas Béla szavaival élve – maga a „szép boldogtalanság”. Repertoárja miatt a fuvola nem olyan szólóhangszer, mint a hegedű vagy a cselló, hiszen a legnagyobb szólisták is zenekarban játszanak és/vagy tanítanak.

- Hogyan képzeled el a jövőd?

- Én is szeretnék egy jó zenekarban játszani, remélem, sikerül majd. Nem tartottam magam pedagógus alkatnak, de most, hogy már vannak magánnövendékeim, meglepődve tapasztalom, milyen fantasztikus tanítani, gyerekekkel foglalkozni! Közben az ember maga is tanul, sok mindent tudatosít, sok mindenre ráébred. Idén többet szeretnék kamarazenélni, jelenleg fúvósötöst szervezünk, szeretnék versenyeken is indulni, de valójában minden vonz, ami zene.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Színház

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.
Vizuál

Véletlenül nyertek két díjat: amerikai és norvég premierjén is elismerték Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra családi filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet az elmúlt héten két elismerést is bezsebelt: az alkotás a Tumbleweeds Filmfesztiválon tartott amerikai premieren közönségdíjat, míg Norvégiában a legjobb európai egész estés gyerekfilm díját nyerte el.
Jazz/World

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Színház

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus hír

Egy százalék a tehetségért

A Crescendo Nyári Akadémia minden évben mesterkurzusokat rendez fiatal művészeknek és növendékeknek, ám a szervezőknek támogatásra van szükségük, hogy a rosszabb anyagi helyzetű tehetségeket is fogadni tudják.
Klasszikus ajánló

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Klasszikus ajánló

Schubert kamaramuzsikáját ünnepli a Concerto Budapest a Zeneakadémián

Május 23-án, pénteken este 19:30-kor a Zeneakadémia Nagytermében kivételes kamarazenei élmény várja a közönséget: a Keller Quartet és a Concerto Budapest kiváló szólistái Schubert három jelentős művén keresztül kalauzolják a hallgatókat.
Klasszikus ajánló

Thomas Quasthoff is fellép jövőre a Zeneakadémián

Meghirdette őszi programját a Zeneakadémia, a világhírű basszbariton jazzkoncertje mellett a budapesti közönségnek tavaly nagy sikerrel bemutatkozott brazil férfiszoprán, Bruno de Sá fellépése is szerepel a programban.